De laatste vlucht van
2015
Zaterdag onze laatste
vlucht uit Quievrain en zoals we bijna elk jaar zeggen ‘het vloog om”. De plotselinge sterfte waar ik zondag over
schreef, door waarschijnlijke vergiftiging, is gelukkig bij 2 duiven gebleven.
De oorzaak is waarschijnlijk toch de struik/boom ‘weggedoorn’ geweest waarvan de besjes en met name het pitje giftig
is voor mens en dier. De desbetreffende struik heb ik persoonlijk om zeep
geholpen en om geen verder risico te lopen gaan ze gewoon ’n aantal weken niet
meer los en daarna zal ik heel alert blijven bij het loslaten. Terug naar de
waan van de week, ik zal voor Quievrain uit ‘n 20 tal duiven ’n keuze maken en
deze mogen de ‘eer’ van het hok hooghouden en wie weet lukt dat nog ’n keertje.
De weersomstandigheden lijken goed te worden, droog, redelijke temperatuur en
’n windje uit de zuidoost hoek. De
liefhebbers die nog meedoen aan de laatste sector vlucht jonge duiven hoeven
met deze wind niet bij voorbaat kansloos te zijn tegen het geweld uit
Zuid-Holland. (Ik ken wel ’n paar hokken aan de kust en nog wel wat andere in
de provincie, tenminste wanneer ze meedoen.)
Voor de zomerjongen de laatste kans om nog ’n keertje in de wagen te
zitten en nogmaals aan de zuidoost wind te wennen, ze zullen het toch moeten
ervaren.
Van diverse kanten
zijn mij al wat vliegprogramma’s onder ogen gekomen en die zien er goed uit.
Het zijn geen schokkende veranderingen die ik waarneem, soms ’n vluchtje
minder, de midfond ’n paar keer op vrijdag inkorven maar * vooral het jonge duiven programma wordt naar voren geschoven
en meer mogelijkheden geboden het jonge spul goed voor te bereiden. Ik prefereer doorpakken, gewoon eind oktober
alles klaar hebben en presenteren. Oud zeer opruimen, financiën oud/huidig en prognose
2016 laten zien incl. nieuw vlieg programma, kan makkelijk is allemaal niet zo
moeilijk, gewoon de boel eens zakelijk aanpakken. Vergadering er achteraan en
dan kan de boel wat mij betreft op ‘winterslaap’. Nou ja, rayon indelingen,
ophaalschema’s en de daaraan gekoppelde voorwaarden ook nog klus aan. Nu alles nog helder op het netvlies staat,
spijkers met koppen slaan! Laat het
duidelijk zijn, ik loop niet te schoppen maar te duwen met oplossingen….dat
heet constructief meedenken.
Bij mezelf deze week
de jonge garde geselecteerd , nog ’n paar duiven over de hand ingeval pech
of slecht uitruien. Bij de oude duiven is het mes scherper, a.s. zondag zijn we
op oorlog sterkte voor 2016. De kweekduiven worden ook geselecteerd en worden gelijk gescheiden. Ook ben ik met
broer Peter door de speciaal gekweekte zomerjongen gelopen en dan bedoel ik
spijkerhard selecteren op bouw/uitstraling en gezondheid. 6 stuks konden gelijk
inpakken en wegwezen, voor mezelf wil ik er ’n paar doffers uithalen voor de
kweek en die zitten er genoeg. Inmiddels zijn er ook al ‘n 6 tal naar
liefhebbers elders in het land vertrokken. Zelf blijf ik ook opzoek, eind 2014
haalde ik er één bij Peter Crans en
daar heb ik ’n paar fijntjes uit gekweekt, begin dit jaar kwamen er ‘n 10 tal
van Theo Zwanenburg/ Ron Kuilman van
de kweekduiven, deze waren om mee te spelen, uiteindelijk zijn er 5 die het
komend seizoen mogen laten zien.( 1 doffer en 4 duivinnen en ik heb er
vertrouwen in.) Vorige week bij Ron van Rijn 2 prachtige jongen
opgehaald uit zijn topkweker. Deze duifjes mogen lekker uitgroeien en wie weet
kan ik er in de loop van 2016 al wat uit kweken. Prachtig materiaal voor de
toekomst. Ron bedankt, helemaal top. Op
de dagfondvluchten maken we elkaar het leven zuur en strijden we voor de
overwinning maar daar naast spreken we
elkaar regelmatig en komen bij elkaar over de vloer. We willen elk jaar beter,
willen winnen in groot verband , de lat moet omhoog en dan hoef je echt niet
ver van huis. Duivensport optima forma.
De jonge en vliegduiven blijven zeker tot december lekker bij
elkaar wel met ’n ontmoedigingsbeleid op het gebied van nestelen en eieren
leggen. Vanaf zondag voor de ruiperiode goed uitgebalanceerd voer met de nodige
natuurproducten, nooit kuurtjes alleen
volop zuurstof in de open rennen. Over
de natuurproducten heb ik vaak genoeg wat geschreven, in het Spoor las ik dat
dr. Wolff ook positieve aandacht aan het product ‘allicine’ heeft gegeven. De onderzoeken waar hij overschrijft zijn al weer
wat jaren oud en de laatste onderzoeken laten nog meer verbluffende resultaten
zien. Het product is wederom verbeterd en stabieler, zie mijn blog
onder het menu Allimax/allicine
De hokken hoef ik
niet te veranderen, hooguit rond mijn hokken de bosschage van de gemeente
uitdunnen en aftoppen daarnaast plannen maken voor 2016, kweekkoppels
samenstellen, datum prikken om te koppelen, t.t., feestavonden, kampioenendag en beurs aflopen maar vooral liefhebbers bezoeken en
‘goeie’ duiven zien en vasthouden. Ik ga me wel vermaken.
Hieronder het voorstel van Ad Schaerlaeckens
Programma 2016 voor
jonge duiven.
Let wel: De afdelingen bepalen van die 120 km vluchten zelf wanneer ze gaan spelen.
Dat zou op 11 juni kunnen zijn, maar ook op 25 juni. Dan heten de vorige vluchten
leervluchten.
De liefhebber kan zelf beslissen wanneer hij jongen in gaat zetten.
Begin mei geen conditie? Gewoon wat wachten, de afstanden lopen niet op.
Begin juni even geen tijd? Niets aan de hand. Je kunt daar rekening mee houden
en er op in spelen. Welnu, hier mijn vliegprogramma:
- 21 mei Een vlucht van ongeveer 120 km.
- 28 mei " 120 km.
- 4 juni " 120 km.
- 11 juni " 120 km.
- 18 juni " 120 km.
- 25 juni " 120 km. Hier begint het officiele programma. OF EERDER.
- 2 juli " 230 km.
- 9 juli " 230 km.
- 16 juli " 230 km
- 23 juli " 350 km.
- 30 juli " 350 km. En een van ongeveer 120 km.
- 7 augustus " 350 km. En een van ongeveer 120 km.
- 14 augustus " 450 km. En een van ongeveer 120 km.
- 21 augustus " 450 km. En een van ongeveer 250 km.
- 28 augustus " 450 km. En een van ongeveer 250 km.
Als het even kan en financieel verantwoord is zou ik ook op woensdag een leervlucht
houden van ongeveer 120 km. Zoals Br2000 nu doet. Desnoods centraal in manden.
En dan? Na 28 augustus? Schlusz. Finito. Capito. Punt er achter.
Wij moesten vroeger "De rijping van het verlangen" lezen. Van A Terruwe weet ik nog.
Mensen moeten ergens naar uit kijken, niet meteen op hun wenken bediend worden
(denk aan jonge kinderen). Dat brengt geen geluk.
En mensen moeten spijt hebben dat iets voorbij is. Met des te meer verlangen kijken ze
naar het volgende uit.
Zo lang doorspelen als nu gebeurt? Geen mens die spijt heeft dat het straks afgelopen is.
En toch hoort dat zo te zijn!
Toen ik les gaf en de leerlingen en verbaasd zeiden "nu al?" als de zoemer ging wist ik dat
het een goede les was.
Als ik ergens een lezing over duiven gaf en men schrok dat het al tijd was, wist ik dat het
goed zat.
Als mensen in de klas of in de zaal naar het einde verlangen, of op hun horloge kijken,
zit het NIET goed.
Spelen tot diep in september doet mensen naar de kalender kijken, hopen dat het voorbij is.
Helemaal verkeerd beste NPO.
Wees nu eens voor EEN keer wijs. Roep een werkgroep bijeen voor het opstellen van een
vliegprogramma. Maar dan wel een van MELKERS en REALISTEN.
Is er al zo"n werkgroep? Rode kaart!
En weet U wat vooral de voordelen zouden zijn van een programma als door mij voorgesteld?
- Veel minder verplichtingen.
- En met 100% zekerheid veel minder verliezen.
Zelf verlies ik geen jonge duiven. Tot nu toe zelfs NIET EEN. Alles heeft een reden.
Mijn clubleden weten wie elke dinsdag avond trouw in komt manden. Vaak als enige !!!
Let wel: De afdelingen bepalen van die 120 km vluchten zelf wanneer ze gaan spelen.
Dat zou op 11 juni kunnen zijn, maar ook op 25 juni. Dan heten de vorige vluchten
leervluchten.
De liefhebber kan zelf beslissen wanneer hij jongen in gaat zetten.
Begin mei geen conditie? Gewoon wat wachten, de afstanden lopen niet op.
Begin juni even geen tijd? Niets aan de hand. Je kunt daar rekening mee houden
en er op in spelen. Welnu, hier mijn vliegprogramma:
- 21 mei Een vlucht van ongeveer 120 km.
- 28 mei " 120 km.
- 4 juni " 120 km.
- 11 juni " 120 km.
- 18 juni " 120 km.
- 25 juni " 120 km. Hier begint het officiele programma. OF EERDER.
- 2 juli " 230 km.
- 9 juli " 230 km.
- 16 juli " 230 km
- 23 juli " 350 km.
- 30 juli " 350 km. En een van ongeveer 120 km.
- 7 augustus " 350 km. En een van ongeveer 120 km.
- 14 augustus " 450 km. En een van ongeveer 120 km.
- 21 augustus " 450 km. En een van ongeveer 250 km.
- 28 augustus " 450 km. En een van ongeveer 250 km.
Als het even kan en financieel verantwoord is zou ik ook op woensdag een leervlucht
houden van ongeveer 120 km. Zoals Br2000 nu doet. Desnoods centraal in manden.
En dan? Na 28 augustus? Schlusz. Finito. Capito. Punt er achter.
Wij moesten vroeger "De rijping van het verlangen" lezen. Van A Terruwe weet ik nog.
Mensen moeten ergens naar uit kijken, niet meteen op hun wenken bediend worden
(denk aan jonge kinderen). Dat brengt geen geluk.
En mensen moeten spijt hebben dat iets voorbij is. Met des te meer verlangen kijken ze
naar het volgende uit.
Zo lang doorspelen als nu gebeurt? Geen mens die spijt heeft dat het straks afgelopen is.
En toch hoort dat zo te zijn!
Toen ik les gaf en de leerlingen en verbaasd zeiden "nu al?" als de zoemer ging wist ik dat
het een goede les was.
Als ik ergens een lezing over duiven gaf en men schrok dat het al tijd was, wist ik dat het
goed zat.
Als mensen in de klas of in de zaal naar het einde verlangen, of op hun horloge kijken,
zit het NIET goed.
Spelen tot diep in september doet mensen naar de kalender kijken, hopen dat het voorbij is.
Helemaal verkeerd beste NPO.
Wees nu eens voor EEN keer wijs. Roep een werkgroep bijeen voor het opstellen van een
vliegprogramma. Maar dan wel een van MELKERS en REALISTEN.
Is er al zo"n werkgroep? Rode kaart!
En weet U wat vooral de voordelen zouden zijn van een programma als door mij voorgesteld?
- Veel minder verplichtingen.
- En met 100% zekerheid veel minder verliezen.
Zelf verlies ik geen jonge duiven. Tot nu toe zelfs NIET EEN. Alles heeft een reden.
Mijn clubleden weten wie elke dinsdag avond trouw in komt manden. Vaak als enige !!!
Het
weerbericht voor zaterdag; in Noord-Frankrijk nogal wat regenbuitjes en ook
zondag lijkt daar geen verbetering in te komen. Het is niet aan ons (sector
vlucht) advies te geven bij de lossing uit Fontenay. Dus dat wordt teletekst
kijken. (hopelijk niet 2 dagen lang)
In
Belgie begint het met bewolking en af en toe ’n buitje in Nederland, lijkt het
in de ochtend tot einde middag droog te blijven, half bewolkt, temperatuur rond
de 20 graden en onderweg zuid, zuidoost,
oostzuidoostelijke wind. Kracht 3. We zullen het moment moeten pakken wanneer
de omstandigheden goed zijn. Inmiddels heeft het I.W.B. geadviseerd ’n meer
oostelijke lossingsplaats te nemen.
Hieronder ook 'n prima
vliegprogramma, 2 midfondvluchten op vrijdag inkorven, het jonge duivenspel naar voren
getrokken en wellicht kunnen we nog wat ideetjes van Ad Schaerlaeckens
implementeren. Gewoon ’n keertje proberen……..
wk | Voorstel VLIEGPROGRAMMA 2016 Gouden Wieken | ||||||
D | L | LOS. | |||||
A | O | DA- | LOSSINGS- | CO- | |||
G | INK. | S | TUM | PLAATS | DE | ||
April | |||||||
13 | vr | 1-4 | za | 2-4 | 60-150 km | Africht 1 | T13 |
14 | vr | 8-4 | za | 9-4 | 80-170 km | Vitesse 1 | V14 |
15 | vr | 15-4 | za | 16-4 | 120-210 km | Vitesse 2 | V15 |
16 | vr | 22-4 | za | 23-4 | 170-230 km | Vitesse 3 | V16 |
Mei | |||||||
17 | vr | 29-4 | za | 30-4 | 190-250 km | Vitesse 4 | V17 |
18 | vr | 6-5 | za | 7-5 | 280-370 km | Midfond 1 | M18 |
19 | vr | 13-5 | za | 14-5 | 210-300 km | Vitesse 5 | V19 |
19 | do | 12-5 | za | 14-5 | 520-610 km | Dagfond 1 | E19 |
20 | vr | 19-5 | za | 21-5 | 310-400 km | Midfond 2 | M20 |
21 | do | 26-5 | za | 28-5 | 570-660 km | Dagfond 2 | E21 |
21 | vr | 27-5 | za | 28-5 | 220-280 km | Vitesse 6 | V21 |
Juni | |||||||
22 | di | 31-5 | vr | 3-6 | Agen | Marathon 1 | A22 |
22 | do | 2-6 | za | 4-6 | 340-430 km | Midfond 3 | M22 |
22 | vr | 3-6 | za | 4-6 | 40-100 km | Africht. 2 | T22 |
23 | di | 7-6 | vr | 10-6 | St Vincent | Marathon 2 | A23 |
23 | do | 9-6 | za | 11-6 | 550-620 km | Dagfond 3 | E23 |
23 | vr | 10-6 | za | 11-6 | 60-120 km | Africht. 3 | T23 |
24 | do | 16-6 | za | 18-6 | 360-420 km | Midfond 4 | M24 |
24 | vr | 17-6 | za | 18-6 | 80-140 km / 90-150 km | Jong 1 | J24 |
25 | ma | 20-6 | vr | 24-6 | Pau | ZLU 1 | Z91 |
25 | di | 21-6 | vr | 24-6 | Cahors | Marathon 3 | A25 |
25 | do | 23-6 | za | 25-6 | 600-660 km | Dagfond 4 | E25 |
25 | vr | 24-6 | za | 25-6 | 120-180 km / 130-190 km | Jong 2 | J25 |
26 | ma | 27-6 | za | 2-7 | Agen Oud/Jaarl. | ZLU | Z92/93 |
26 | do | 30-6 | za | 2-7 | 400-460 km | Midfond 5 | M26 |
26 | vr | 1-7 | za | 2-7 | 150-210 km /160-220 km | Jong 3 | J26 |
Juli | |||||||
27 | zo | 3-7 | vr | 8-7 | Barcelona | ZLU | Z94 |
27 | di | 5-7 | vr | 8-7 | Albi | Marathon 4 | A27 |
27 | do | 7-7 | za | 9-7 | 640- 730 km | Dagfond 5 | E27 |
27 | vr | 8-7 | za | 9-7 | 80-140 km / 90-150 km | Jong 4 | J27 |
28 | ma | 11-7 | vr | 15-7 | St. Vincent | ZLU | Z95 |
28 | di | 12-7 | vr | 15-7 | Tarbes | Marathon 5 | A28 |
28 | do | 14-7 | za | 16-7 | 360-420 km | Midfond 6 | M28 |
28 | vr | 15-7 | za | 16-7 | 210-300 km | Jong 5 | J28 |
29 | ma | 18-7 | vr | 22-7 | Marseille | ZLU | Z96 |
29 | do | 21-7 | za | 23-7 | 640- 730 km | Dagfond 6 | E29 |
29 | vr | 22-7 | za | 23-7 | 280-370km | Jong 6 | J29 |
30 | ma | 25-7 | vr | 29-7 | Narbonne | ZLU | Z97 |
30 | di | 26-7 | vr | 29-7 | Cahors | Marathon 6 | A30 |
30 | do | 28-7 | za | 30-7 | 310-400 km | Jong 7 | J30 |
30 | vr | 29-7 | za | 30-7 | 40-100 km | Africht. 4 | T30 |
Augustus | |||||||
31 | ma | 1-8 | vr | 5-8 | Perpignan | ZLU | Z98 |
31 | do | 4-8 | za | 6-8 | 310-400 km | Jong 8 | J31 |
31 | vr | 5-8 | za | 6-8 | 60-120 km | Africht. 5 | T31 |
32 | do | 11-8 | za | 13-8 | 80-140 km / 90-150 km | Natour 1 | N32 |
33 | vr | 19-8 | za | 20-8 | 120-180 km / 130-190 km | Natour 2 | N33 |
34 | do | 25-8 | za | 27-8 | Sens (Nat) vervoer kuststrook | Nat/Sect | A34 |
34 | vr | 26-8 | za | 27-8 | 150-240 km | Natour 3 | N34 |
September | |||||||
35 | vr | 2-9 | za | 3-9 | 210-300 km | Natour 4 | N35 |
36 | vr | 9-9 | za | 10-9 | 210-300 km | Natour 5 | N36 |
Afr. 5 Vit. 6 Midfnd 6 | Dagfond 6 Marathon 6 | Jong 8 +a 1 Natour 5 | |||||
Geen opmerkingen:
Een reactie posten