zaterdag 31 december 2016

52#nieuwsvanachterdeduinen#




52#nieuwsvanachterdeduinen#
De laatste #nieuwsvanachterdeduinen#  van 2016 maar in het nieuwe jaar ga ik gewoon door met mijn pennenstreken over de duiven, het verloop en de uitslagen van de vluchten. Ik  geniet nu nog lekker na van de mooie momenten die zijn geweest en al die mindere…..snel vergeten/deleten, allemaal negatieve energie. Ik ga niet terug blikken op wat is geweest maar richt mij op het nieuwe jaar en ga proberen er op sportief gebied iets moois van te maken, zonder dat het obsessief wordt  en verder genieten van het ’leven’ en gezond blijven. Dit is dan ook mijn wens voor iedereen een gelukkig en gezond 2017” en geniet van de mooie sport.
Bij de duiven is een relatief rustige  tijd aangebroken al ben ik wel uiteraard volop bezig met de toekomst, alle kweekkoppels zitten op eieren te weten 19 koppels binnen 13 dagen.  Ik mag niet mopperen want ik kan mij niet herinneren dat het zo soepel is verlopen. Wanneer ze op eieren zitten, heb ik er veel minder werk aan en hoef niet alles meer na te lopen en dat scheelt een hoop tijd.  Gaat alles goed? Bijna alles! 1 koppel heeft dusdanig gevochten dat ze van de eieren zijn gelopen en wat ik ook probeerde, ze gingen niet meer op het nest zitten. Niets aan te doen, er zullen ook gerust wel een paar eitjes in de broedmachine ‘onbezet’ zijn (want er zitten nogal wat ‘oude mannen’ tussen de kwekers) maar wie weet kan ik wat overleggen, dat zien we komende week wel wanneer ik de eitjes terug leg en anders kunnen ze weer opnieuw beginnen.
De eieren liggen voorlopig nog even in de broedmachine en dat vergt nog de meeste tijd, namelijk 2x daags de eieren ‘draaien’.  De kweekduiven krijgen weer eiwitarm voer voor geschoteld en afgepast, het is nu een tijd van weinig energie verbranden dus hebben ze ook minder nodig. Wel een mooie tijd op wat te stoeien met de duiven nu ze op het nest zitten en het ‘broed’ met hand en tand verdedigen. Ze zien er goed, ik durf wel te zeggen ‘prima’; maar wanneer ze er NU ook niet goed uitzien (op deze neststand) dan moet je snel naar de ‘docter’ en is het waarschijnlijk al te laat.
De vliegduiven gaan nog steeds wanneer het even mogelijk is, alle dagen een uurtje los en jakkeren lekker door het luchtruim. Helaas worden we nog steeds geconfronteerd met de vogelgriep en duurt de uitbraak, mijn inziens, al weer te lang. Over 3 weken gaan de eerste jongen in Nederland naar buiten en je moet er toch niet aandenken dat we opnieuw een ophok plicht krijgen.
De afgelopen dagen de duiven weer eens in de hand genomen en wat mij opviel; bij de doffers heb ik nog één jong, die de laatste pen moet laten vallen, bij de duivinnen heb ik er meerdere. We hebben nog even maar ik heb van die “late ruiers” de afgelopen jaren weinig last gehad maar toen verduisterde ik mijn ‘jongen’ ook niet!
Ook wat tijd gehad om het verslag over mijn kweekduiven en dan vooral de invloed van de inbreng van de duiven van Steef Duijn wat te actualiseren. Wanneer je een site hebt moet je die wel up to date houden. 2 januari geef ik een klein kijkje in mijn kweekhok, trouwens zonder enige commerciële bedoeling want er is niets te koop.
Vrijdag als stagiaire met keurmeester Nico de Jong mee geweest naar Katwijk, die daar samen met Tim Hage was uitgenodigd om de duiven te keuren. Leuke dag, leerzame dag, in Katwijk zit nog een vereniging met ruim 80 leden die samen met de konijnen en zangvogel vereniging gebruik maakt van een geweldig mooi en functioneel clubgebouw. Ik heb begrepen (tijdens de koffie) dat het merendeel van de leden ‘marathon’ spelers zijn en de verhouding concours- invliegduiven daar soms 300 om 700 duiven kan zijn, dus het verbod op ‘invliegduiven’ is daar een groot issue. Terug naar de duiven, er stonden er zo’n 240 om beoordeeld te worden en aangezien Tim nog andere verplichtingen in de middag had, liep ik de eerst paar uur met Tim mee. Hierna nog met Nico de nodige duiven beoordeeld ( voor de goede verstaander, dit gebeurd  altijd nadat de duif de punten van de keurmeester heeft gekregen).  Na afloop worden er altijd vragen gesteld door de mensen die aanwezig zijn.  Vragen over het hoe en waarom , zoals b.v. “vorig jaar nog hoog in de punten en nu niet”.  Wat veel mensen blijkbaar niet weten en niet naar kijken, zijn de oude staartpennen, zeker wanneer deze nog aanwezig zijn en niet stroken met de vleugel rui. Ook de ‘stoppels’ rond de stuitbeentjes/kont, (je kunt dit vergelijken met buispennetjes/follikel).  Geen goed verendek, hoort gelijk de staart bij de vleugel en daar vindt de aftrek dan ook plaats.  Heel veel duiven met witte pennen, hebben schachtluis/mijt en bij deze duiven is het oh zo gemakkelijk te zien en de aftrek vindt plaats onder conditie.  Kijk ze na, of zet ze er niet op!  Bonte duiven, hebben vaak één normaal en één bont oog, ook hier is het dan gelijk bingo!

Met Tim zat ik op één lijn wat betreft die “stoppels” follikel, die duiven zijn gewoon in de voeding het nodige te kort gekomen. Wanneer een jonge duif in de ‘pan’ buispennetjes heeft, wordt vaak blokjes kaas gegeven! Eiwitten/vetten zijn  in een belangrijke periode tekort gegeven dus niet te snel op arm voer zetten of sowieso voer geven zonder kwaliteit.  In Katwijk  veel vliegduiven gezien want ze hebben daar duiven om mee te vliegen en daar zitten vaak kleine oneffenheden aan.  Resultaat weinig duiven met 92 ½ maar dat mag de ‘pret’ niet drukken.
Wat verder nog opviel, in Belgie lijken de “Morfine’ mannen er mee weg te komen. Geen bewijs, geen strafvervolging? Ben benieuwd hoe ze dat gaan uitleggen.  Verder valt op dat de prijzen voor de duiven sky high blijven, zelf had ik verwacht dat de Chinezen wel wat minder geld zouden uitgeven. Niets is minder waar, ze hebben nu ook hun oog laten vallen op voetballers. 100 miljoen transfergeld schudden ze zo uit de mouw en betalen duizelingwekkende jaarsalarissen.  De Chinezen zorgen voor een bijzondere marktwerking in de gewone handel maar nu ook in de sport.cez015 1e hokkampioen Natour Afdeling
Prettige jaarwisseling en een voorspoedig en gezond nieuw jaar en……………. veel plezier en succes met onze mooie hobby.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after