Voorbereidingen op
onze 4e vitesse vlucht Quievrain.
Zondag tevergeefs
gewacht en gehoopt dat de laatste duiven op de klep zouden zitten, mooi niet
dus. Ook dit is selectie en hoort erbij. (beide doffers hadden al ’n minnetje
achter hun naam/ nummer) Zondag was weer zo’n ‘huis’ dag want het weer was slecht,
miezerig en koud, voor mij ’n mooie gelegenheid het verslag over de combinatie
Kabalt te maken. Onze vereniging loopt al 2 op 3 wat rayonoverwinningen betreft
dus staat er wederom ’n verslag op de site van rayon B. Ook de
duivenadministratie bijgewerkt want ik wil elke week weten welke duiven
gepresteerd hebben en hoe vaak, meten is weten, over ’n paar weken staat de
eerste dagfondvlucht op het programma en duiven die voordien helemaal niets
hebben laten zien, krijgen vaak geen kans.
Tot nu toe heeft alleen de ‘Vierzon’ nog niet gemist maar
deze duivin kan veel beter. Vorig jaar heeft ze toch ’n tik gekregen op Roye en
ik moet nog maar zien of ze haar oude niveau kan halen. Gewoon prijs vliegen
blijft tot nu toe wel lukken. Verder nog 9 duivinnen die 2 op 3 scoren. Bij de
doffers blijft het nog wat zeuren, slechts 4 halen de score 2 op 3. Nu zijn ook
niet alle doffers 3 x mee geweest dus………is de meting niet helemaal correct.
Er zijn dus nog genoeg duiven die niets hebben laten zien of
slechts eenmaal en toch krijgen ze nog de nodige herkansingen. Hopelijk krijgen
we wat vluchten met wind op de kop, het liefst met droge omstandigheden. Het
moet natuurlijk geen eeuwigheid duren want die dommeriken worden echt niet
plotseling slim en ik wil graag weten welke jaarlingen wat in hun mars hebben.
Afgelopen winter er genoeg over gepraat met diverse liefhebbers, het gaat om
‘slimme’ duifjes en dan moeten ze ook nog echt kop kunnen vliegen.
Toch ben ik er de laatste jaren wel achter gekomen dat je
geen eenheidsworst op je hok moet creëren, je hebt duiven nodig voor alle
omstandigheden. Lekker makkelijk geschreven maar zo eenvoudig is dat niet. Het echte ‘snelle’ werk ambieer ik niet en
toch heb je ze nodig om de dagfond duif snel genoeg te houden want het lijkt
elk jaar wel sneller te gaan, toch worden ze ook kwetsbaarder, dus ze moeten
ook weerbaar blijven en karakter kunnen tonen. Het is niet zo simpel maar één
weekje ’n concoursduur van 20 minuten en we staan al op onze achterste poten. Om dan alleen de omstandigheden de ‘schuld’ te
geven is wel heel kort door de bocht, het moet eerder een wake up call
zijn. Mooie stof om in de wintermaanden
verder te behandelen en in te passen in onze kweekstrategie.
Al diverse jaren wordt er in de wintermaanden gediscussieerd
over één of 2 nachtenmand voor de midfond vluchten. Zelf ben ik van mening dat
wanneer het financieel weinig of bijna niets uitmaakt, je best 2 of 3 vluchten
kan organiseren met één nacht mand maar……..De
discussie en besluitvorming horen in de vergadering thuis en niet 3 weken voor
de vlucht een soort referendum houden. Het lijkt wel democratisch maar dat
is het niet en volgens de regels? Wanneer je het voor de programmaspelers doet
dan niet één vluchtje als ‘n soort zoethoudertje, neen dit is op deze manier
alleen maar ‘leuk’ voor de marathonspelers en het lijkt ook wel uit die hoek te
komen. Zeker dat onzalige plan om eventueel wanneer het niet doorgaat voor deze
mannen speciaal een wagen op vrijdag te laten rijden. Ze hebben zeker geen idee
wat ’n wagen kost en wat het ‘break-even point’ is.
Voor de duidelijkheid, ik denk dat je de ‘snelle’ jongens ’n
groot plezier doet met 3 van de 6 midfond vluchten op vrijdag te laten inkorven
maar dan wel één redelijk goed bereikbare lossingsplaats aanwijzen. Zorgen dat
de wagens op tijd van de verzamelpunten kunnen en gaan vertrekken zodat de
wagen zeker voor 6.00 uur op de lossingsplaats aanwezig zijn. Minimaal 2 uur
stilstaan en direct de duiven verzorgen zodat wanneer de noodzaak er is, de
wagens op tijd gelost kunnen worden. Dit vraagt om ’n goede organisatie en planning.
Het lijkt mij een prima idee voor 2016!
Voor mijn duiven en voor mezelf maakt het niet uit en pas
mij wel aan zeker wanneer we hier een hele grote groep liefhebbers blij mee
kunnen maken, in dat geval moeten we het zeker doen.
Wanneer ik kijk naar de stemming in onze club, verwacht ik
dat Peronne één nacht mand zal worden en dan is het te hopen dat we het voor de
ene keer ‘goed’ organiseren.
De duiven;
In het jonge
duivenhok 1, wordt niets meer bijgezet. Momenteel is de stand 47stuks, in
totaliteit zijn er denk ik zo’n 3 van het hok verdwenen en zit er nog één
duifje tussen die herstellende is van de aanval door de sperwer. Helaas gaat
die het niet worden want zijn vleugeltje blijft hangen. ( ik heb nog ’n reservehok voor jonge duiven die van elders komen) Deze week loop ik er nog eens doorheen en ga
ik ook beginnen met wat eiwitarmer en afgepast voer te verstrekken. Ik wil ze nu
gewoon zo snel mogelijk aan het vliegen krijgen want ik word gek van de
schrikreacties wanneer ze in de tuin rond lopen. De sperwer, reiger en katten
zorgen ervoor dat de ramen er bijna uitgevlogen worden in mijn huis. Vanaf
volgende week hok uit en vliegen en met ‘n
90 minuten desnoods maar weer naar binnen. Volgende week zal ik er ook
’n aantal meenemen voor ‘n gezondheidscheck want ik wil ze binnenkort met
zekerheid 100% in orde hebben alvorens
ik beslis ze te laten vaccineren tegen paramixo. In juni vaccineer ik ze dan
met het ‘borsteltje’ nog tegen pokken/difterie.
In Belgie lopen nogal
wat dopingzaken, zeker nadat zij de ‘monsters’ in ’n lab in Zuid Afrika laten
onderzoeken. Nu komt er ’n Belgische
dierenarts met ’n opmerkelijk artikel, er zitten in nogal wat ‘natuurproducten’
verboden producten. Het lezen meer dan waard. Klik op de link http://www.pitts.be/index.asp?par=f_news.detail&ID=19293
Zondag/maandag bekijk
ik altijd al de weerberichten, zijn de vooruitzichten redelijk en hoe staat
de wind? Het lijkt erop dat voor komend
weekend de wind uit de oosthoek gaat waaien en waarschijnlijk windje tegen. Deze week wisselvallige dagen soms met mooi
weer afgewisseld met zo’n regendag, zelfs nog ’n hagelbui kregen mijn duiven op
hun kop. Hebben de duiven er last van, geen idee. Ze gaan met dat ‘slechte’
weer gewoon in de volières liggen met de vleugeltjes omhoog en dan geef ik ze
maar een bad waar ze gelijk induiken.
Het trainen in de ochtend stelt nog steeds niets voor, na ’n half uurtje
geven ze er al de brij aan, eind van de middag trainen ze met gemak wel ’n vol uur.
Vorig jaar sloot ik de ramen van het
weduwnaarshok na een regenvlucht en
plaatste een vloerverwarmingsplaat.
Het gevolg was desastreus, ‘n donkerhok waar weinig zuurstof in kwam en
kustmatig werd opgewarmd, het duurde maanden voordat ik ze weer aan de gang
kreeg. Het hok is nu veel lichter (raam aan de zijkant) en wordt in de vroege
ochtend wanneer het zonnetje schijnt opgewarmd. De voorkant blijft gewoon open.
Wanneer het over ’n paar weken warmer wordt en de nachten niet meer zo afkoelen
zal hopelijk dat stukje extra conditie er op komen en kunnen we misschien ’n
paar mooie uitslagen maken. Ben
eigenlijk wel nieuwsgierig hoe de doffers afkomen na de laatste (regen) vlucht
en of we kunnen zien dat de
veranderingen die eind vorig jaar zijn doorgevoerd, daadwerkelijk werken.
Het ziet er naar uit dat we kopwind krijgen met nogal wat
oost. Helemaal goed, omstandigheden die we graag zien maar ik weet wel dat de
duiven dan picobello in orde moeten zijn en mocht ik wat twijfelgevalletjes
hebben blijven die lekker thuis .
Het weerbericht
In Nederland ( de kust provincies) ziet het er goed, half
bewolkt met zonnige periodes en weinig tot geen kans op neerslag. In Noord Frankrijk is het zwaar bewolkt en
vanuit dit gebied komt ook regen in de loop van de dag (Belgie) en ook zeker de
zondag (Nederland) binnen. Veel zal afhangen van de omstandigheden in
Quievrain in de vroege ochtend. Men geeft al aan dat er weinig inversie zal
zijn in de ochtend. Wie weet zit er wel ’n vroege lossing in. We zullen het
zaterdagmorgen vroeg moeten ervaren en hopelijk zijn de weergoden ons ’n
keertje goed gezind! De wind in Belgie
waait voornamelijk uit oostelijke richting in Nederland ook uit noordelijke richting. De laatste berichten geven veel verschillen van
de windrichting in de loop van de dag,...... dat kan weleens een bijzonder vluchtje
worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten