maandag 11 februari 2019

BACK HOME


Back Home
Go well traveller on your journeys 
Take your memories with you and unpack Them fondly
Remembering this place.”

Ik ben weer thuis na 4 weken Nieuw Zeeland, vol mooie herinneringen aan een geweldige fietsgroep maar vooral aan een adembenemend mooi land!  Meer dan 1000km fietsen over prachtige trails, al geniet normaliter dat mountainbiken over onverhard, gravel en rotsen met de meest venijnige klimmetjes, niet mijn voorkeur. De paar verplaatsingen met de bus waren geweldig omdat je het land dan in een ander perspectief ziet en gelijk als bij het fietsen zag ik het landschap met mijn mond open aan mij voorbij gaan.




 
De lange vliegreis moet je maar voor lief nemen met een korte tussenstop in Sydney en een 4 uur durende tussenstop in Dubai ben je ook nog eens dik 20 uur eelt op je achterwerk aan het kweken in het vliegtuig, je kunt je voorstellen dat je blij bent met de tussenstops om de benen te strekken. Gelukkig heb ik nooit last van jetlag en pak ik het dagelijks ritme makkelijk op. Daarnaast is het vliegen met de Emiraten in een A 380 keer op keer een plezierige ervaring, genoeg beenruimte, lekker wijntje en kun je kiezen uit een scala van muziek/films en je krijgt je ook nog smaakvol te eten. Nieuw-Zeeland was een geweldige ervaring en een prachtig land misschien wel het mooiste!!

Thuis gekomen trof ik een geweldig verzorgde kolonie duiven aan, want dat kun je wel aan mijn broer overlaten. Zo over en weer doen we elkaars duiven tijdens ziek en zeer en vakanties. Deze keer voor maar liefst 4 weken maar de duiven zaten nog gescheiden, schoon maken heeft geen prioriteit want ze zitten op roosters, voer en drinken geven en constateren dat er iets mis kan zijn, is het belangrijkste. Bij de kweekduiven lagen bij vertrek jonge duiven van 8 dagen oud, die toen ze de leeftijd van 16 dagen bereikte, zijn groot gebracht door de doffers. Geen uitval, geen ellende maar een prachtige ronde voor mijn broer. Vorige week heeft hij de duiven terug genomen en op gewicht gebracht zodat ik bij thuiskomst de duiven kan koppelen. Eerst de mestladen schoon gemaakt, duiven los gehad en een bad gegeven, alles weer fris en fruitig voordat ik ze bij elkaar zet. Bij de kweekduiven is dit geen probleem want zij kennen elkaar al van de 1e ronde, bij de vliegers moest ik nog even puzzelen want ik heb meer duivinnen dan doffers, gelijk vorig jaar. Een tiental duivinnen zullen het seizoen ingaan als “non”. Vorig jaar was mijn beste duivin, de 113, ook een non en werd in de club en kring Asduif! Dit jaar wordt ze gekoppeld want ik wil er wel 2 jongen van hebben. Uiteindelijk worden er 32 koppels gezet en hoop ik er een 50 tal jongen van af te zetten die ik op de eerste tour wil spelen. Ik heb er 2 afdelingen voor die ik beide kan verduisteren, zo ook ben ik voornemens ze voor het eerst op de deur te spelen. De 3e ronde van de kweekduiven wordt broederlijk verdeeld en er zijn 2 duiven voor de 2 bonnetjes die zijn geschonken want daar heb ik {wij} eens goed de rem op gezet. Hierna worden nog wat jongen gekweekt alleen uit de allerbeste, die ik in verwantschap zet. Zo ver is het allemaal nog niet, eerst koppelen en gelijktijdig met het trainen weer wat regelmaat er in brengen.
De afgelopen weken heb ik toch regelmatig via allerlei sociale media de duivensport gevolgd en wat wordt er toch afgez#kt op Facebook, het lijken wel een stelletje citroenen er snel doorheen scrollen lijkt mij het beste. Ik ga er verder maar niet op in maar geniet van de sport, maak keuzes wat je wilt spelen, het nationale programma biedt alle gelegenheid, haal eruit wat er in zit en besef het is 2019, maak gebruik van de moderne technieken en mogelijkheden en val niet keer op keer terug op vroeger.
In Heemskerk moesten we helaas weer van 2 liefhebbers afscheid nemen maar ook de man waar wij de laatste jaren versterking haalden, gaat stoppen. Gezondheid en opgroeiende kinderen zijn veel belangrijker, binnenkort komen zijn topduiven op Pipa te koop. Hopelijk kweek ik ook een Argenton of Sagan. Vanaf nu gaan we er weer voor…..?..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mei....