vrijdag 3 mei 2024

Mei....

Vorig weekend was boven verwachting. Ik ben er blij mee, maar gelijk bekruipt mij het gevoel hoe ga ik dit vasthouden? Rustig aan beginnen was het moto dit jaar en dan zo van start gaan. Natuurlijk is de wind een HEEL belangrijke factor, zo realistisch moet je zijn, maar verder heb ik nog niet de vinger er achter waarom de duiven de afgelopen weken zo goed naar huis kwamen. Weet wel welke maatregelen, in de winter, genomen zijn om o. a. meer rust en sfeer in het hok te krijgen en nog wel wat kleine puntjes. 

Gewoon dus blijven doorgaan met wat ik al maanden doe, niets meer en niets minder. De vluchten waar we er willen staan moeten nog komen. 

Zaterdagavond tijdens het uitslaan van de klokken, hoorde ik van liefhebbers in de club die westelijk van mij wonen (dat zijn de meeste), dat ze ontzettend veel duiven zagen overgaan, in jaren niet gezien en je ziet het ook in de uitslag van Heemskerk terug, het was in een paar minuten gedaan. Peter Beentjes werd Grootmeester in de afdeling, super Peter!! (Team Nijman 2e😊 en 1e in NPO-vlieggebied 1)

Groot was mijn verbazing dat ik zondagmiddag een mail van de NPO ontving met de mededeling dat Team Nijman de beste grootmeester prestatie dit weekend van Nederland had geleverd. We zijn als team apetrots want met zo’n grote ploeg is dit once in a lifetime😉

De bekende columnist A.S. waarschuwde vorige week voor de zuidoostenwind, maandag schreef hij dat de westelijk gelegen plaatsen met de meeste prijzen aan de haal gingen. Dat klopt maar ook dat de concoursen onregelmatig verliepen. Wij moeten onze LC dan een dikke pluim geven, want in onze afdeling werd het een redelijk vlot verlopen vlucht. 

Bij mij broer zitten 4 opvangers veelal uit Friesland, zelf heb ik er ook 1 uit Urk (inmiddels weer thuis) . Waarom dwalen die duiven zover af? Je weet dat er een beetje oost in de wind zit. Verkeerde lossing, lossingstijd of lossingsplaats? (Zit wel die grote waterplas/IJsselmeer tussen) Stof tot nadenken voor …???

Dinsdag haal ik mijn jongen binnen en zie ik een donker duifje op de roosters liggen, staart weg, rug open, kon amper op zijn pootjes staan. Ik dacht heeft de roofvogel er toch één te pakken. Toen ik het hoopje duif pakte bleek het een jaarling uit (wederom) Friesland te zijn. Uiteraard gemeld en besproken wat het beste zou zijn voor het duifje. 

Vorige week was te lezen in ‘op de hoogte’ dat in Noord-Holland paramixo was geconstateerd. Waar? In een kinderboerderij? In een vogelpark of sierduiven houder? De NPO is daar niet duidelijk in. Mocht het een duivenmelker zijn, dan heeft de persoon niet opgepast. Hij/zij brengt de sport in gevaar! Laat je duiven toch na het spenen direct vaccineren, je speelt met vuur!

Zoals gewoonlijk stond het vizier zondag gelijk weer op komende zaterdag, deze keer Quievrain.  Beetje nagenieten, veel relativeren en alle aandacht voor de volgende vlucht!

De temperatuur ging omhoog, alle dagen meer dan 20 graden en hoger, de avonden werden ook minder koud. Hoe de wind waait zaterdag? Het kan nog vaak veranderen en rekening ermee houden doe ik niet dus dat zie ik vrijdag wel.

Woensdagavond was een belangrijke vergadering van de NPO over de voorgenomen nieuwe inrichtingen van de afdelingen. Zullen eerdaags wel de actiepunten en besluiten lezen.

De afgelopen dagen heerlijk weer voor mens en dier. De jonge duiven vliegen inmiddels in formatie, over een 10-tal dagen begint een nieuwe fase voor de junioren, namelijk africhten. 😊 Neemt niet weg dat één duifje al even te ver was weggetrokken en in Amsterdam Noord terechtkwam en wel bij Ambulia dierenspeciaalzaak. Snel maar opgehaald😉

Het is inmiddels vrijdag (prut weer) en het lijkt dat de wind zaterdag toch meer uit de zuid- zuidoosthoek gaat waaien. Lange tijd werd west aangegeven, nu maar hopen dat het een kalm windje is en de duiven vroeg gelost kunnen worden. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Selectie en Fontenay Zuid-Holland