donderdag 9 mei 2024

Morlincourt

Morlincourt

Komende zaterdag staat de 1e MF vlucht Morlincourt op het programma, voor mij, een 340 kilometer.

De duiven hebben de afgelopen weken vluchten met hoge snelheden moeten afwerken en hebben bij mij niets te ‘lijden’ gehad. De ploeg kan dus mee.

Over vorige week valt weinig te schrijven, in Heemskerk deed niemand echt goed mee en dat met oost in de wind. Met de 9e plek tegen 2345 dv ben ik tevreden, meer zat niet in het vat deze keer. Jammer dat één knap duivinnetje achterbleef, maar ik had ‘mazzel’, maandagavond om 19.30 uur viel ze op de klep. Voer in de krop dus diegene die haar verzorgd heeft Thnx😊. 

We sluiten het eerste blok van 4 vitesse vluchten af. Wij zijn zeker niet ontevreden over de verrichtingen van onze duiven. Het was veelal fris en anders wel nat. Wij hoopten dat de duiven de eerste vluchten ondanks de kou en regen vlotjes en dicht op elkaar thuis zouden komen en dat is aardig gelukt. In de tussenstanden doen wij goed mee, maar de Vitesse is bij ons ‘invliegen’, de overige vitesse vluchten (nog 6!) zijn straks ‘herstel’ vluchten. 

De Midfond maar zeker de DF vinden wij de mooiste vluchten dus daar gaat onze aandacht en prioriteit naar uit. 

Afgelopen maandag eerst met de Peters naar Stefan Göbel geweest voor een check, maar ook om gelijk het pokken vaccin voor de jonge duiven mee te nemen. 

Bij aankomst was het druk, maar altijd gezellig, zeker wanneer je bekende liefhebbers tegenkomt, het dood de tijd van wachten. Komende vlucht waarschijnlijk wind op de kop met oost erin en dan moeten de koppen en kelen goed zijn, maar het was prima in orde. Bevestiging wat ik al voorvoelde. 

Heel wat anders, wat ik met 2 andere liefhebbers uit Heemskerk ( bij onze duiven) constateerden en waar anderen misschien ook iets aanhebben, want het is ons overkomen binnen 2 weken! 

Na thuiskomst van de vlucht wanneer ik de duiven scheid, kijk ik alle duiven minutieus na op luis en stuitluis.   Gelijk muizen in je hok( ervaring van de afgelopen 2 jaar) geven luizen, lange veer, stuit en bloedluis, veel onrust bij je duiven. Nu is zo’n luisje in de veren nog niet een echt probleem maar ik vind het smerig zo ook vuile poten, stuitluis geeft onrust en is makkelijk te constateren, tenminste wanneer je weet waar je naar moet kijken, bloedluis zit in de naden van je hok en is van een andere orde om te bestrijden. Wanneer je in je hok bent, in korte broek, en je krijgt jeuk ben je meestal aan de beurt. Voor alles is een oplossing, ik weet ondertussen dat het druppeltje in de nek de duiven echt niet langere tijd meer vrijwaart.  Ik zou zeggen kijk de duiven eens na. Vooral op stuitluis!! 

Het zou natuurlijk fijn zijn wanneer het niet nodig zou zijn, maar ja dan moet iedereen scherp zijn en dat is helaas een utopie. 

Vorige week stond in het Spoor een mooie reportage over Arie Tromp. Arie is al jaren onze mooiste referentie omdat zijn duivenbestand volledig bestaat uit duiven uit het kweekhok van Broer Peter en ondergetekende. Arie is gewoon een top melker die het eruit weet te halen. Arie woont tegen de duinenrij aan en is zeker met wat oost in de wind, al jaren de te kloppen man, maar ook met andere wind doet hij met de top mee. Hoe mooi is het wanneer iemand met je duiven succesvol is. 

De jonge duiven beginnen aardig in formatie te vliegen, heel af en toe moet de bal nog omhoog gegooid worden. Wanneer ze over een 4-tal weken allemaal glad zitten, want menig duif zit er nu nog in de kop en dek rui, zal de trek er wel opkomen. Vorig jaar was ik al begonnen met africhten maar toen waren het maar 2 ronden jonge duiven vlot achter elkaar. Dit jaar heb ik 4 kleuren knijpringetjes! Vooralsnog zijn ze gezond en heb ik slechts één duifje moeten verwijderen. 

Ik kreeg een foto doorgestuurd en duidelijker kan je het niet maken.



Het betreft 4 duiven met een gps-ring van een liefhebber uit ZH. Duiven gelost in Arras met Zuidoostenwind. 

Opmerkelijk

*Alle 4 de zee op

*Bijzonder snel de zee op

*2 komen op tijd aan land

*2 vliegen door en komen ‘gelukkig’ nog aan land.

Wat leren wij hiervan, beter wat kunnen we of willen we hieraan doen?

Niet meegeven is ook een optie, zelf ben ik de dans ontsprongen en zijn de duifjes thuisgekomen. 

@NPO, @vlucht begeleiding, @lossingscommissies laat je licht er eens over schijnen. 

De 4 weken verleende ‘dispensatie ‘betreffende de hoeveelheid duiven (26) in de manden zit erop, de rest van het seizoen gaan 21 duiven in de ‘kleine’ manden of te wel onze eigen afdeling 6 manden. Dit is de afspraak die gemaakt is tijdens de laatste vergadering! 

Vervolgens lees je op de site deze week: in principe 21 in de mand “mochten er te veel duiven komen dat kan dit aantal aangepast worden. Bijzonder🤔  

De vooruitzichten lijken goed, de voorspelde noordoostenwind, draait meer naar oost noord oost. Het zal geen waai vlucht worden, hopelijk wel een mooie vlucht. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After, After