Komend weekend,
krijgen we waarschijnlijk ‘staart’ wind met wel weer ’n aardig vleugje west,
kunnen de verste afstanden ook weer eens ’n beetje uithalen. Vorige week
natuurlijk ’n mooi concours vanuit Morlincourt en zeker ’n meevaller voor de organisatoren
uit Bovenkerk, nu weet ik niet of er veel leden buiten de rayon E &F ringen
hadden gekocht maar het was deze keer wel ’n echt onderonsje in, uit en rond Amsterdam.
Geweldige prijzenpot en de winnaar pakt met totaal 4 duiven mooie geldprijzen en
gaat met bijna 10.000 euro naar huis.
De natour vluchten,
gaan we gezamenlijk los, mijn persoonlijke mening, gewoon onzinnig! Waarom? Het
zijn echt geen afdelingsconcoursen en de navluchten waren/zijn ook niet echt
voor de oude duiven bestemd. De zomerjongen gaan zaterdag echt ’n rondje Noord
Holland vliegen! Nergens voor nodig, gewoon kleinschaliger lossen. Het is zo
besloten dus accepteren, nu mag ik er gelukkig wel over mopperen en schrijven, van de winter is
alles namelijk weer vergeten en we doen er niets aan. Ik begrijp best waarom er
tegenwoordig ’n heel legioen liefhebbers richting Noordwijkerhout rijdt op
zondag. Duifjes inkorven in de vroege ochtend (voor Numansdorp) en rond de
middag de duiven weer thuis. Alles uit de goede richting, niets uit het
binnenland en voor de prijs hoef je het niet te laten.
Ik heb op verzoek
nog ’n nieuw alternatief vliegprogramma gemaakt, gewoon om elkaar wakker te
schudden en wat ‘pijnpunten’ aan de kaak te stellen. Gewoon het roer om.
De laatste tijd hoor je steeds meer leden mopperen, seizoen
te lang, onvriendelijk voor het thuisfront, te zwaar, te duur, ontzettend veel
verliezen en uiteindelijk concoursen met zeer geringe deelname……..het loopt
heel hard van ons af. Willen we veranderen, moeten we veranderen? We zijn ontzettend conservatief maar klagen
steen en been, menig voorstel kan gelijk weer
de prullenbak in want in de ‘wintermaanden’ zijn we alles weer vergeten.
De moed zakt je in de schoenen om wat voor te stellen en meestal is het aan ’n
dood paard trekken. Toch waren er dit jaar heel wat duivenliefhebbers waar ik
contact mee had die ‘riepen’/ vroegen om ’n nieuw programma. Ik ben er eens
voor gaan zitten. Wie weet ben ik wat
vergeten, zaken over het hoofd gezien en moet het een en ander nog fijn
geslepen worden. Schiet er maar op en laat het eens weten, want er moet
natuurlijk wel draagvlak voor wezen.
Joslia.nijman@ziggo.nl
HET ROER OM!
Iets later beginnen, minder vluchten, andere opbouw, 1
vlucht per weekend, op het einde jonge duiven en navluchten combineren.
Zie voorbeeld
26/4 Meer V
03/5 Duffel V
10/5 Duffel/Grimbergen V
17/5 Nijvel V
24/5 Arras V
31/5 Morlincourt MF
07/6 Morlincourt MF
14/6 Orleans DF
21/6 Morlincourt MF
28/6 Bourges DF
05/7 Morlincourt MF
12/7
Chateauroux DF
19/7 Morlincourt
MF Africhten
oud/jong 50/60 km
26/7 Blois DF Africhten
oud/jong 75 km
02/8 Meer J/O
09/8 Argenton DF
16/8 Duffel J/O
23/8 Grimbergen J/O
30/8 Nijvel J/O
07/9 Morlincourt J/O
14/9 Morlincourt J/O
Kampioenschappen spreken voor zich, Vitesse 5 vluchten, Midfond 5 vluchten, Dagfond 5 vluchten, jonge duiven 6 vluchten/ kampioenschap 2e tour oud Vitesse. Op al
deze disciplines ook hokkampioenschappen en geef hier veel
meer aandacht en credit aan. Geen kampioenschappen totaal oud en generaal
De vitesse mannen kunnen in 1 ruk hun discipline afwerken.
De midfond mannen krijgen 2 vluchten achterelkaar, hierna om de week.* De
dagfond mannen spelen hun discipline om de week en hebben mogelijkheden hun
duiven aan de ‘gang’ te houden. Hierna
begint het spel met de jonge duiven met mogelijkheden ook oude duiven in
concours te zetten. Het is ’n utopie te denken of te hopen dat door het gemengd
inkorven de verliezen met de jonge duiven minder zullen worden. (dit is al door
diverse afdelingen uit getest). Neen , je hebt meer tijd in de voorbereiding,
je kunt later kweken, zomerjongen kunnen ook gelijk mee. Oude duiven hoef je
niet te spelen en het moet ook niet in kampioenschappen mee tellen.
Alle weken slechts 1 vlucht, geeft rust en ruimte voor
gezin, familie en minder aanslag op de financiën. Liefhebbers die niet alle disciplines
spelen, krijgen ‘vrije tijd’ in blokken en kunnen dit gezinsvriendelijker
invullen.
In Frankrijk hebben we ’n paar goede lossingplaatsen en we
zouden veelvuldig van deze betere plaatsen gebruik kunnen maken. In Belgie is
het ’n stuk moeilijker, alleen Meer, Duffel (beperkt), Asse?, Nijvel en
Pommeroeul zijn geschikt. Ik pleit
ervoor de Belgische vluchten kleinschaliger te lossen omdat er dan wel wat meer
mogelijkheden zijn voor lossingsplaatsen want het konvooi hoeft niet noodzakelijk op de zelfde plaats
te staan. Vitesse vluchten zijn vluchten om de kerktoren en voor de jonge
duiven om te leren en zijn in mijn optiek beter af bij beperkte gecombineerde
Rayon lossingen. Ik pleit opnieuw dat rayon A en B op alle Belgische vluchten
samen concoursen, hun eigen africhting en lossingsplaatsen gaan invullen en de
westlijn gaan aanhouden. De andere
rayons kunnen gelijk los of er moet ook draagvlak wezen voor ’n combinatie van
rayons. Kosten zijn leading!
De lossingsplaats Morlincourt is 5x ingevuld, uiteraard zijn
er meer goede plaatsen, Peronne, Nanteuil
5 vitesse, midfond of dagfond vluchten te kort?, toevoegen
en opschuiven.
Aanrader, de
d.v.d. van de Koerier nr. 102. Mooie inkijk hoe het nieuwe Belgische fenomeen
Stefaan Lambrechts het allemaal doet. Opnieuw specialisatie, hier wordt alleen
met de jonge duiven gespeeld maar dan wordt ook werkelijk alles uit de kast
gehaald. Verder Koen Minderhoud, die ook echt wat te vertellen heeft en ’n
super duif op zijn hok heeft. (3 x de eerste provinciaal.)
Sanne Mens, ons
jeugdlid van P.V. Heemskerk heeft de beste Vitesse duif van Nederland!
(jeugdlid, spelend met seniorlid) Sanne
gefeliciteerd.
Soissons wordt
Morlincourt. Reden op Soissons moet je nog ’n keertje verplaatsen om te
lossen en dat geeft altijd stress bij de duiven en de wagens van ons moeten
altijd goed waterpas staan en dat kost ook weer tijd en extra inspanning, dus
gewoon naar Morlincourt.
Trainen, mijn
jonge duiven nog 24 stuks geboren in maart (staan op 3/ 4 oude pennen) en 7
stuks zomerjongen (staan op 8 oude pennen) trainen als nooit te voren. Stipjes
in de lucht en na ruim ’n uurtje knallen ze het hok in en eten de oren van mijn
kop. Snap er geen zak van, hadden ze ’n paar maanden eerder moeten doen. Zullen
ze nu toch gezonder zitten?
Meer wordt onze
eerste natour vlucht, al mijn jonge duiven die nog enigszins in de pluimen
zitten gaan voor ‘vracht’ mee. De oude duiven zitten op rust en gaan en kunnen
niet meer mee. Bij broer Peter zijn de
‘oude ’ ook gekoppeld en zitten op eieren. Super strak, goed in de pluimen en
tot het bot gemotiveerd, die gaan nog ’n paar vluchten van voren zitten.
Zomerjongen hebben geen schijn van kans, niet bij hem zelf en zeker die van mij
niet.
Het weer voor
zaterdag, in Nederland is de ‘warmte’ wel uit de lucht, temperaturen van
rond de 20 graden, de wind is zuidwest en redelijk stevig aan de kust. Bewolkt
en er kan wat regen vallen. Voor de duiven uit Meer, moet het geen enkel
probleem zijn. In Frankrijk is het half bewolkt met regelmatig het zonnetje er
tussendoor en temperaturen rond het middaguur van 22 graden. De wind waait uit
de zuidwest hoek. In Belgie verwachten ze wat meer lokale buitjes en wat meer
bewolking. De ervaring heeft ons wel geleerd dat wanneer de duiven ’n goed
vertrek hebben, ze met zuidenwind de lijn aanhouden en door de buitjes
knallen. Zoals we het NU kunnen zien
helemaal geen slecht duiven weer en ze kunnen weleens heel hard (snel) kunnen
gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten