Reacties op het vliegprogramma “het roer om”.
Allereerst dank voor uw reacties. De afgelopen week zijn er
de nodige mails ontvangen met aanvullingen en opmerkingen, allemaal
constructief bedoeld en daar gaat het om.
Inmiddels heeft de Afdeling ook kennis genomen van het
concept en wie weet kan het misschien wel bijdragen in ’n nieuw voorstel van de afdeling
zelf.
Datums, lossingsplaatsen en kampioenschappen er is allemaal
in te schuiven en je moet altijd proberen het iedereen zoveel mogelijk naar de
zin te maken. Wil je op de midfond 1 nacht mand, b.v. de eerste vluchten of wil
je grotere afstanden, voor beide wat te zeggen maar er is wel ‘n ander
kostenplaatje? ( misschien handig om het eens voor te rekenen en uit te
onderhandelen) De dagfondspecialisten spelen hun duiven ook vaak op de midfond,
veelal om ze aan de gang te houden en ’n ander weer voor de punten. Uitgangpunt
moet zijn dat de midfond ook ’n kampioenschap is wat los staat van de wens van
de dagfond mannen en de marathonliefhebbers. Wanneer het de mannen niet uitkomt,
geven ze ook geen ‘thuis’ en korven elders in!
In het concept “het roer om” staat elke discipline op zich. Wil je ’n
duif 15 keer meegeven, geen probleem maar daar maken we geen ‘pasklaar ’
programma voor. Het concept is maar ’n idee en het belangrijkste is dat we
vernieuwend gaan denken en dat is in onze conservatieve sport al moeilijk zat.
Ook in mijn eigen club aan tafel, goede discussies, bijvoorbeeld
moeten we ook wel doorgaan met ‘invlieg ’duiven of moet alles over de antenne? Op
de laatste jonge duivenvlucht Morlincourt gingen er bij ons nog 60 vrachtduiven
mee, op Meer maken we het nog bonter, bijna 500 vrachtduiven en eerlijk gezegd,
ik deed er zelf ook aan mee. Een nog belangrijkere discussie ging over het
jonge duiven programma, het komt hier op neer, liefst, 2
instapmomenten. De ervaring laat zien dat veel liefhebbers na 2 of 3 vluchten
afhaken, duiven toch niet in orde en nemen vaak de duiven uit competitie en komen
dan terug op de natour. Nu zou je de zaterdagen van het eerste 3 dagfond vluchten,
kunnen gebruiken voor 3 relatief korte vitesse vluchten voor de jonge duiven. Hierna
is er ’n rust/herstel periode. Is hier draagvlak voor? Je hebt dan wel 2
vluchten op zaterdag, nu doet lang niet iedereen mee op de dagfond dus het zou
kunnen. Animo, betaalbaar? Het ligt allemaal in de 'week', ben benieuwd wat er van terecht komt.
Heel wat anders………………..
Nu is het niet altijd handig en verstandig om op artikeltjes
te reageren, die je kunt lezen op diverse sites en blogs maar ik doe het nu
toch…………………en toch ook maar niet. Ik heb begrepen dat de man in kwestie het bestuur
eens mag gaan uitleggen wat de bedoeling van zijn schrijverij is en of hij dat
kan staven. Wel neem ik het op voor onze vervoerders en convoyeurs op
Morlincourt want die waren ook lijdend voorwerp. "Er waren namelijk duiven die
scheel van de dorst thuiskwamen……..
Voorbeeld de 1e Morlincourt, de Morlincourt waar over geschreven wordt in zijn column. Mijn relaas.
2 wagens beide bij lange na niet vol, dus de duiven hebben extra zuurstof en
zeker de wagen van C/D/E, veel minder manden. Tussenstop in Nijvel waar de
mannen boodschappen inkochten, gingen rusten maar vooral om de duiven drinken
te geven. Direct bij aankomst in Morlincourt opnieuw de duiven verzorgen. Water
en nog eens water en later in de middag kregen ze eten en opnieuw doen de
convoyeurs er alles aan om de duiven te doen drinken! De mannen zien ook dat er
duiven/manden zijn die en niet eten en niet drinken.( dus vaak van 1 liefhebber)
Dit kan je ook ’n leerproces noemen en de verantwoording ligt toch echt bij de
eigenaar zelf. Zelf ging ik ‘letten ’bij ’n liefhebber in de buurt en gelijk
vorig jaar kwamen de duiven uiterst gemotiveerd thuis en gaven alles. Er
stonden 3 waterbakken in het hok voor 32 duiven en die waren bij lange na niet
leeg en deze duiven maakten ook niet de indruk dat ze niet gedronken zouden
hebben in de trailer. De ene duif is de ander niet en dat geldt ook voor de liefhebbers.
Een concours met ’n snelheid van gem.1260 meter dat binnen 15/20 minuten is
gesloten en met ’n uurtje alles thuis is, noem ik prima! Wanneer jouw duiven
dit dan niet kunnen zijn ze niet goed genoeg en dan kan je denken aan
gezondheid of kwaliteit. <Poeh, die komt weer hard binnen>. In mijn eigen
club en dat zijn echt geen prutsers kwamen ze op ’n paar uitzonderingen na,
rattenkruid slecht ( beetje overdreven) en dat zijn ze niet gewend en het heeft
toch te maken met geen top gezondheid. ( ze komen thuis maar niet goed genoeg).
Afgelopen weken kregen er toch weer ’n
paar liefhebbers verschijnselen van colli, bij broer Peter vielen ze ( de zomerjongen)
zelfs door adeno dood van het schapje, aan tafel hoorde ik liefhebbers klagen
over de oogjes/vliesjes en dan weet ik genoeg. Er zitten in Heemskerk genoeg ‘goede’
duiven maar ze zaten op dat moment echt niet allemaal top is wel gebleken.
Wijzen naar de vervoerders en lossingscommissie doen ze in Heemskerk gelukkig
niet, ze zijn wel wijzer maar proberen ze wel opnieuw ‘top’ te krijgen en
praten er over en zo hoort het. Zoek
eerst de oorzaak bij jezelf, maak het bespreekbaar, leer er van en neem je
maatregelen.
Je ziet, ik neem geen blad voor de mond, noem man (nu dus nog even niet) en paard,
geheimzinnigheid, stiekem gedoe is aan mij niet besteed. Goede duiven en het
liefst supers, bij liefhebbers die het zien en er alles voor over hebben( en
zelfs die gaan wel eens op hun bek), daar draait het om en niet anders.
Afgelopen weekend opnieuw Morlincourt, om 11.45 kregen ze de
vrijheid en de duiven knalden naar huis. Enorm snel verloop en zeer vlotte
aankomsten. In Heemskerk won Peter Beentjes de eerste en de duiven kwamen in
Heemskerk ’n stuk beter af dan vorige week. Dan bedoel ik niet de snelheid maar
concoursduur, met die 11 minuten doen we nu weer mee.
P.S. broer Peter waar dat wonderlijke adeno virus rond
tierde en er uiteindelijk 7 stuks het loodje legde, speelde uiteraard zijn
zomerjongen NIET. Deze week mogen ze eerst laten zien dat ze hersteld zijn en
wanneer ze van de 2 eigen africhtingen goed thuis komen, gaan ze weer mee. Slechts
4 meter verder zitten zijn oude duiven en die bekeek hij nog eens kritisch voor
de inkorving want je twijfelt aan alles. Hij zag het goed, ze blonken tegen je
op, het resulteerde in 26 van de 32 in de prijzen, dat kan ook!
Weet U dat de convoyeurs zo betrokken zijn dat ze ook op de
terug weg naar huis mij nog bellen om te informeren “hoe is het afgelopen”.
Veel liefhebbers hebben geen idee hoeveel werk en energie er ingestoken wordt, opbouwende
kritiek is welkom, fouten moet je voorkomen en worden ze gemaakt, leer ervan en
kom er voor uit! Som gaan columns echt te ver en reageer ik.
Deze week, samen met Steef op bezoek geweest bij Martin van
Zon, de hoofdmoot is uitwisselen van gedachten, ervaringen en gebeurtenissen in
de duivensport. Praten over de toekomst, begeleiding, pieken en presteren en
gelukkig ook over de gewone dagelijkse mensen dingen.
Martin had nog 2 prachtige jonge duiven voor me gekweekt, 2 specials
en die gaan zeker mijn hok versterken. Mooie dag en mijn plan van aanpak voor
2014 begint steeds meer gestalte te krijgen.
Komend weekend staat Duffel op programma maar het zou zomaar kunnen dat we er niet kunnen/mogen staan. Er is eventueel wanneer vrijdagnacht blijkt dat het echt niet mogelijk is 'n alternatief op nagenoeg de zelfde afstand. Zelf ben ik geen voorstander van oostelijker gelegen losplaatsen, nu geven ze voor zaterdag noordoosten wind aan en kan je van 'n nadeel 'n voordeel maken........We zien het zaterdag wel, dat de duiven met kop en oostenwind in orde moeten zijn, lijkt me wel duidelijk.
nog 1x het vluchtprogramma
nog 1x het vluchtprogramma
De laatste tijd hoor je steeds meer leden mopperen, seizoen
te lang, onvriendelijk voor het thuisfront, te zwaar, te duur, ontzettend veel
verliezen en uiteindelijk concoursen met zeer geringe deelname……..het loopt
heel hard van ons af. Willen we veranderen, moeten we veranderen? We zijn ontzettend conservatief maar klagen
steen en been, menig voorstel kan gelijk weer
de prullenbak in want in de ‘wintermaanden’ zijn we alles weer vergeten.
De moed zakt je in de schoenen om wat voor te stellen en meestal is het aan ’n
dood paard trekken. Toch waren er dit jaar heel wat duivenliefhebbers waar ik
contact mee had die ‘riepen’/ vroegen om ’n nieuw programma. Ik ben er eens
voor gaan zitten. Wie weet ben ik wat
vergeten, zaken over het hoofd gezien en moet het een en ander nog fijn
geslepen worden. Schiet er maar op en laat het eens weten, want er moet
natuurlijk wel draagvlak voor wezen.
Joslia.nijman@ziggo.nl
HET ROER OM!
Iets later beginnen, minder vluchten, andere opbouw, 1
vlucht per weekend, op het einde jonge duiven en navluchten combineren.
Zie voorbeeld
26/4 Meer V
03/5 Duffel V
10/5 Duffel/Grimbergen V
17/5 Nijvel V
24/5 Arras V
31/5 Morlincourt MF
07/6 Morlincourt MF * (Africhten jong 70 kilometer) alternatief/optie)
14/6 Orleans DF * ( Meer jonge duiven 1e tour) alternatief/optie
21/6 Morlincourt MF
28/6 Bourges DF * ( Meer jonge duiven 1e tour) alternatief/optie
05/7 Morlincourt MF
12/7
Chateauroux DF * ( Meer jonge duiven 1e tour) alternatief/optie
19/7 Morlincourt
MF Africhten
oud/jong 50/60 km
26/7 Blois DF Africhten
oud/jong 75 km
02/8 Meer J/O
09/8 Argenton DF
16/8 Duffel J/O
23/8 Grimbergen J/O
30/8 Nijvel J/O
07/9 Morlincourt J/O
14/9 Morlincourt J/O
Kampioenschappen spreken voor zich, Vitesse 5 vluchten, Midfond 5 vluchten, Dagfond 5 vluchten, jonge duiven 6 vluchten/ kampioenschap 2e tour oud Vitesse. Op al
deze disciplines ook hokkampioenschappen en geef hier veel
meer aandacht en credit aan. Geen kampioenschappen totaal oud en generaal
De vitesse mannen kunnen in 1 ruk hun discipline afwerken.
De midfond mannen krijgen 2 vluchten achterelkaar, hierna om de week.* De
dagfond mannen spelen hun discipline om de week en hebben mogelijkheden hun
duiven aan de ‘gang’ te houden. Hierna
begint het spel met de jonge duiven met mogelijkheden ook oude duiven in
concours te zetten. Het is ’n utopie te denken of te hopen dat door het gemengd
inkorven de verliezen met de jonge duiven minder zullen worden. (dit is al door
diverse afdelingen uit getest). Neen , je hebt meer tijd in de voorbereiding,
je kunt later kweken, zomerjongen kunnen ook gelijk mee. Oude duiven hoef je
niet te spelen en het moet ook niet in kampioenschappen mee tellen.
Alle weken slechts 1 vlucht, geeft rust en ruimte voor
gezin, familie en minder aanslag op de financiën. Liefhebbers die niet alle disciplines
spelen, krijgen ‘vrije tijd’ in blokken en kunnen dit gezinsvriendelijker
invullen.
In Frankrijk hebben we ’n paar goede lossingplaatsen en we
zouden veelvuldig van deze betere plaatsen gebruik kunnen maken. In Belgie is
het ’n stuk moeilijker, alleen Meer, Duffel (beperkt), Asse?, Nijvel en
Pommeroeul zijn geschikt. Ik pleit
ervoor de Belgische vluchten kleinschaliger te lossen omdat er dan wel wat meer
mogelijkheden zijn voor lossingsplaatsen want het konvooi hoeft niet noodzakelijk op de zelfde plaats
te staan. Vitesse vluchten zijn vluchten om de kerktoren en voor de jonge
duiven om te leren en zijn in mijn optiek beter af bij beperkte gecombineerde
Rayon lossingen. Ik pleit opnieuw dat rayon A en B op alle Belgische vluchten
samen concoursen, hun eigen africhting en lossingsplaatsen gaan invullen en de
westlijn gaan aanhouden. De andere
rayons kunnen gelijk los of er moet ook draagvlak wezen voor ’n combinatie van
rayons. Kosten zijn leading!
De lossingsplaats Morlincourt is 5x ingevuld, uiteraard zijn
er meer goede plaatsen, Peronne, Nanteuil
*alternatief soort 1e tour jonge duiven, een
drietal gewenningsvluchten (africhtingen)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten