De vliegduiven
zijn vorige week ook bij elkaar gezet en dat is zonder noemenswaardige
problemen goed verlopen en dat hoor je ook wel eens anders . Alles is prima
aangelopen en vooral de doffers zijn bijzonder fel en verdedigen hun broedhok
met hand en tand, ook worden er enorme nesten gebouwd. Liefde en nesteldrang
volop, dat hoort zo maar ik heb het in het verleden wel anders meegemaakt.
Natuurlijk vliegt er wel eens eentje het verkeerde broedhok in, maar dat
‘buurten’ heeft altijd wel ’n reden en wanneer ik dat constateer neem ik mijn
maatregelen. Ik heb er gelukkig de tijd voor en dat is absoluut ’n groot
voordeel.
Ook in het kweekhok zijn de “over” gekoppelde duivinnen nu
goed aangelopen, toch wel lekker want dan hoef ik me daar niet meer aan te
ergeren. Inmiddels zijn de meeste jonge duiven gespeend en zitten in hun
onderkomen voor dit jaar. Ik heb nog ’n grote plastic honden mand en deze is
gevuld met ’n dikke laag erwtenstro en gaat voor ’n paar ‘n weekje dienst doen
als ‘kraamkamer’. De pas gespeende jonge duiven kruipen allemaal dicht bij
elkaar, lekker warm in zo’n strobedje. Zodra ze in de loop van een
aantal dagen de loketkast gaan opzoeken verwijder ik de mand weer. Het geeft
altijd ’n goed behaaglijk gevoel wanneer ze er zo bij liggen. Zie foto.
De eerste 2 weken zal
ik nog weinig werk aan de jonge garde hebben, ze kunnen overdag in de spoetnik
maar dat duurt waarschijnlijk nog dagen voordat ze daar daadwerkelijk in
vliegen. Volle bak 2x per dag en pas wanneer ze allemaal de spoetnik weten te
vinden gaat de klep voor de eerste keer open en de praktijk leert
me dat het wel tot 2 weken duurt.
Zo half(15) maart zullen de laatste voor mezelf te kweken
jonge duiven zijn afgezet, op 28 juli is de eerste africhting van de Afdeling, in
die tussentijd is er klus genoeg. Ik schreef vorige week al dat ik heel
planmatig te werk zal gaan maar het belangrijkste zal toch wezen dat ze
supergezond zijn en vooral blijven en daardoor ook goed trainen en wegtrekken. Op
papier oh zo makkelijk te schrijven echter de praktijk kan soms zo heel anders
zijn. Zelf heb ik de afgelopen jaren niet te klagen en hebben mijn jonge duiven
weinig tot geen last van allerlei kwaaltjes. Zal ongetwijfeld te maken hebben
met het hok/ren (veel zuurstof), selectie, weerstand opbouwen en de
‘natuurlijke’ aanpak met allicine, oregano etc.
Rond 15 maart zullen de oude duiven volgens planning ook
verlost zijn van hun kroost en hebben we tot 12 april de tijd ze in de gewenste
wedstrijdconditie te krijgen want dan staat de 1e vlucht geprogrammeerd.
Is er dan ook nog
duivennieuws?
Pigeonvillage en de
N.P.O staan eind van de maand weer tegen over elkaar voor de rechtbank.
Waarover nu weer? Geen idee. Nog steeds over de contracten? Het resultaat, waarschijnlijk alleen maar weer
verliezers en het kost ons weer bakken vol geld. Wat bakken met geld opbracht, 1 koppeltje jonge duiven, dik 66.000
euro! ( Gerard en Bas Verkerk) Geweldig toch dat er liefhebbers bestaan die
dit er voor over hebben. Ook wanneer die duiven werkelijk zoveel geld waard
zouden zijn en dat betwijfel ik ten zeerste, hebben we er in Nederland toch
geen last van want ze verhuizen grotendeels naar het buitenland. Het zijn de
krenten in de pap en smeuïg het even aan te halen maar er zijn gelukkig nog
heel veel super duiven, alleen merkloos en daar kun je ook mee versterken. Nog
wat over Pigeonvillage, dit ‘bedrijf’ en ik zet het tussen aanhaaltekens want
persoonlijk zou ik nooit zaken doen met dit heerschap (Compier), heeft nu ook
Compustam-online. Dan denk je dat is toch een benaming die ik bij de Compuclub
tegen kom? Ja, inderdaad! Origineel is anders.
Inmiddels duidelijk geworden dat Machelen geen
lossingsplaats gaat worden, ligt in de aanvliegroute van het vliegveld!
Asse-Zelik is nu de volgende optie. De africhtingsplaatsen zijn
Alphen/Bergambacht en Numansdorp geworden. Het vliegprogramma staat op de
afdeling site nu met lossingplaatsen, natuurlijk moeten ze ’n slag om de arm
houden, want ze gooien ’n lossingplaats zomaar dicht. Op de verdere afstanden
is het zaak te kijken naar samenwerking betreffende het vervoer met ’n andere
afdeling. In het verleden is dit al eens gebeurd en het kan helemaal geen kwaad
vervoer te bundelen om de kosten in de hand te houden. Een container met ’n
bezettingsgraad van rond de 50% kost handen vol geld! Wanneer blijkt dat je op de laatste
dagfondvluchten maar ook al op sommige midfond vluchten, op Sens jonge duiven
met ’n half lege, of rest container moet rijden, moet je de krachten
bundelen. Dan zou het weleens kunnen
gebeuren dat beide partijen wat water bij de wijn moeten doen en de
afstand/lossingplaats in goed overleg moeten kiezen. We gaan die kant toch op,
dat je moet samenwerken en je kunt er maar beter op tijd mee beginnen en
hierdoor de vrachtprijs ‘acceptabel’ houden. Afdeling 6 ligt prachtig in het
verlengde van afdeling 12, dus wie weet ’n
prachtige partner.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten