#nieuwsvanachterdeduinen#
Vorige week “De Gouden
Duif” en dit weekend stond de “Voorjaarsbeurs” op de agenda, 2 totaal
verschillende evenementen maar beide keren kom je thuis met het idee, ‘het valt
wel mee met onze sport’ dus we gaan proberen dit gevoel lang vast te
houden…………………..
Inmiddels zitten de vlieg en
kweekduiven bijna allemaal op eieren, bij de kweekduiven is het
simpel 1x per dag een schraper door de broedhokken, voer bijvullen, handje grit
en de drinkbak vullen. Uiteraard kijk ik
even ‘scherp’ rond en pak er enkele voor beoordeling en strooi nog wat
schelpenzand in de broedhokken maar veel meer werk heb ik er niet aan. Aan de
vliegduiven besteed ik wat meer tijd, eerst de duivinnen eruit en ondertussen
ook hier een schraper door de broedhokken om vervolgens wat schelpenzand erin
te strooien. Na 30 minuten roep ik ze binnen en pak de doffers er tussen uit en
‘gooi’ ze buiten voor een 30 minuten. Hierna voer ik ze af met een goede hand voer
in de broedhokken maar er gaat ook een half blik in de voerbak, incluis
grit/roodsteen. Ik heb er de tijd voor
en op deze manier krijgen de duiven alvast de nodige beweging, komen als
raketten het hok in en mocht ik een dag andere beslommeringen hebben gaan ze
gewoon een dagje niet los…….Er zijn genoeg liefhebbers die hun duifje al een
kleine africhting hebben gegeven en gelijk hebben ze want we hebben opnieuw een
paar uitzonderlijk mooie dagen gehad en je weet nooit wat je nog krijgt.
Is er verder nog nieuws in de sport? Je hoort en leest van alles o.a. over de invliegduiven,
komt dat misschien weer terug? Ook over
het voornemen om een nieuw minimum aantal leden van een club vast te stellen en
het lijkt er op dat het de doodsteek voor veel clubs zou kunnen worden. Ik wens
de bestuurders / N.P.O. veel wijsheid.
Wie ik ook veel wijsheid wens
zijn onze bestuurders van de afdeling(6), op de agenda staan nog al wat zaken,
die je de wenkbrauwen doen fronsen.
*Lezen wij het goed, interpreteren wij het goed, is het
helder hoe het verlies is ontstaan, is de begroting voor 2019 niet te
rooskleurig en gaat de prijs van de vervoerder opnieuw omhoog of is die nu al
verdisconteerd in de begroting?
*De prijs per duif,
welke en wat zijn de consequenties?
*We nemen het
Nationale vliegprogramma aan maar laten alle vluchten tellen, terwijl duidelijk in het programma over
aftrekvluchten wordt gesproken!
* Dan de plotselinge move,
vlak voor het seizoen om op de DF met afdeling 7 te gaan vervoeren/concoursen,
hoezo en waarom?
ik ben er eens doorheen gelopen en mijn bevindingen op papier
gezet, niet meer en niet minder. Vragen genoeg…
Ondertussen heb ik de cijfers van 2018 van de afdeling
ingezien en is er helaas een totaal verlies van ruim 20.000 euro geleden. Dit
verlies is grotendeels ontstaan omdat, volgens schrijven, de transporteur zijn
prijs in 2018 met 25 % heeft verhoogd. We zien een zeer stevige verhoging van de
kosten bij het ophalen t.o.v. 2017. In 2017 waren de kosten ook vrij laag en
zijn in 2018 weer op het niveau van 2015/2016. Neemt niet weg dat daar al een ‘gat’
zit van ruim 20.000 euro. Bij het
overige transport zien we ook een verschil van >20.000 euro t.o.v. de
raming. Er zijn ook wat plussen vandaar
dat het totale verlies uiteindelijk op 20.000 euro uitkomt
In de begroting van
2019 zien we dat de afdeling de manden prijs met 10% verhoogd om toch nog een (bijna) sluitende begroting te krijgen. Ik
vraag mij af en het lijkt er op dat
de transporteur zijn prijs in 2018 heeft verhoogd nadat de begroting is gemaakt.(zo niet was het wel een zeer slechte
begroting)
Het is te hopen dat de
prijzen voor het vervoer in 2019 vaststaan en de mandenprijzen NU toereikend
zijn om kostendekkend te werken. Trouwens
de begroting van 2019 voor het vervoer is gelijk aan de uiteindelijke eind
cijfers van 2018 en dat lijkt mij een beetje tricky of te wel te rooskleurig.
Wanneer ik het zo lees
en inschat, bekruipt mij het gevoel dat er geen transporteur meer op
duivenvervoer zit te wachten, een slecht
scenario om te onderhandelen maar we zullen het ermee moeten doen. Laten we het maar positief afsluiten,
laat de prijs van het vervoer nu
duidelijk zijn en laten we hopen dat de wagens in orde zijn, het zal nooit meer
goedkoper worden en we hebben gelukkig wel 2 goede transporteurs met verstand
van zaken.
Verder viel naast de
vele voorstellen één voorstel
mij in het bijzonder op en dat heeft betrekking op de Dagfondvluchten, namelijk het eventueel
sectoraal vliegen met Afdeling 7????? Vorig jaar
kwam men met het idee samen met 11 en 10 te vliegen, dat bleek een
schijnbeweging te zijn, maar blijkbaar is de verhouding met afdeling5 (nog)niet optimaal maar zij zijn geografisch
gezien toch de enige partij waar je samen mee kan concoursen. (Heeft de NPO
niet aangegeven dat 5&6 één sector zijn)
Wat gaat straks gelden voor de marathonmannen, krijgen zij ook een
nieuwe sector?
Weet je dat Afdeling 5 nog steeds bereidt is te vervoeren, maar ook bereidt is te praten, zullen we
dan niet snel aan tafel schuiven, lijkt mij handig een keer over je eigen
schaduw heen te stappen. De deur staat wagenwijd open en we zijn er met 10
minuten uit vertelde man van de vervoerscommissie van afdeling 5. Ja, ik heb
gewoon gebeld!
Mocht men toch vast
houden voor Afdeling 7, bedenk dan dat zij al concoursen samen met 8 en 9 of is
het zo dat afdeling 7 alleen met 6 gaat vliegen en afscheid gaat nemen van 8 en
9? Toveren ze nog een nieuw konijn uit
de hoge hoed en blijkt het een één tweetje met de N.P.O. te zijn en krijgen
we zo vlak voor het seizoen een semi-nationaal programma voorgeschoteld?? Ik zou zeggen, snel praten met afdeling 5………
Michel Beekman schrijft ook over de problematiek http://www.beekman-tilmans.nl/2019/03/03/gepruts/
Laatste punt wat mij
opviel, de kampioenschappen. Bij de nationale vliegprogramma wordt gewerkt met
aftrekvluchten, dit is één van de wensen die leeft bij de duivenhouders wat
schetst mijn verbazing dat onze afdeling
dit niet overneemt. Met toestemming van mijn vriend Steef mag ik zijn brief
over dit onderwerp plaatsen, die het
treffend omschrijft…………………
Onderwerp: Bestuursvoorstel.
Geacht bestuur,
als individueel
lid reageer ik hierbij op het bestuursvoorstel voor de komende ALV-vergadering
van afdeling 6.
U stelt voor om
alle 9 vitesse-, 7 midfond-, 6 dagfond-, 11 jonge duiven- en 7 navluchten
voor de kampioenschappen per categorie te tellen.
Mijn eerste
vraag is: “Is dat niet wat veel van het goede?”
En mijn tweede
vraag: “Waarom volgen we hier niet de Nationale Kampioenschappen van het
landelijke vliegprogramma ?”Wat mij betreft zou dit laatste de landelijke
uniformiteit bevorderen naar een groei/richting welke wij in een tanende
duivensport moeten toejuichen en omarmen. We moeten veel meer tot elkaar komen
en elkaar versterken. In de door mij aangevraagde gesprekken met uw voorzitter,
welke helaas -om redenen- niet door konden gaan had ik dit punt graag op de
agenda geplaatst en willen toelichten.
Deze Nationale
Kampioenschappen komen de kleine liefhebber veel meer tegemoet dan de door u
voorgestelde afdelingskampioenschappen. In dit beeld is voor mij een liefhebber
die niet meer dan 25 oude duiven speelt een kleine liefhebber. Als ik mijn
gedachten verder zou motiveren ken ik uw antwoord al: “Specialiseren”. In
deze, nogmaals genoemde tanende duivensport, leidt specialiseren naar een
almaar mindere deelname.
Als voorbeeld
wil ik de volgende situatie voorleggen: Een kleine liefhebber (en daar
hebben we nog steeds de meesten van) speelt de eerste drie vitesse vluchten na
de middenmoot in de prijzen. Weg eventueel kampioenschap, weg droom. Deze
kleine liefhebber gaat zich vanaf dat moment richten op de midfond en geeft op
de vitesse vluchten nog nauwelijks mee. Hij start de eerste twee midond
vluchten met mooie uitslagen. De derde vlucht is een stuk minder. Weg
kampioenschap. Weg droom en vanaf dat moment doet hij nog nauwelijks mee.
Ondertussen zijn de jonge duivenvluchten begonnen. Na wat onverwachte
verliezen op de africhtingsvluchten komen de duiven de eerste wedvluchten
goed af. ’t Gaat lekker en dan….adeno, ornithose…. Of wat ook. Hij kan nog
nauwelijks 15 duifjes meegeven en het resultaat is slecht. Wat doet deze
liefhebber? Hij stopt met de jonge duivenvluchten en hoop nog iets te bereiken
op de navluchten. De oude vliegduiven zitten op een nestje en de jonge duiven
zijn weer redelijk gezond. Knallen dus. Maar het zijn wel 7 vluchten en
natuurlijk maakt deze kleine liefhebber een paar minder goede uitslagen en na 4
weken natour is de fut er uit en korft hij niet meer in.
Bij dit
voorbeeld ben ik uitgegaan van het aantal deelnemers en het aantal
ingekorfde duiven in de afgelopen jaren.
Door uw
voorstel van kampioenschappen zal dit beeld nog versterken en zullen er al
minder liefhebbers ook al minder duiven inkorven.
Volgen we de
nationale kampioenschappen dan zullen dezelfde liefhebbers kampioen worden als
in de door u voorgestelde kampioenschappen maar het aantal deelnemers dat door
de aftrekvluchten mee blijft doen en het aantal duiven dat daardoor zal worden
ingekorfd zal (aanzienlijk) meer zijn als bij de door u voorgestelde
kampioenschappen.
Verder zou ik u
de vraag willen stellen: “Hoe komt u aan 11 jonge duivenvluchten?” J24 is een
africhtingsvlucht en geen wedvlucht.
Mocht u
problemen zien in de mogelijkheden van Compuclub om de juiste uitslagen te
berekenen, dan wijs ik u op het feit dat het NPO-bestuur, ondanks een paar
verschillende rekenmeesters en methoden, geen probleem ziet in de door haar te
berekenen Nationale Kampioenschappen.
Derhalve
verzoek ik u hierbij om de door u voorgestelde kampioenschappen te wijzigen in
idem de Nationale Kampioenschappen.
Ook in deze
wens ik u veel wijsheid.
Met vriendelijk
groet,
Steef Duyn.
p.s: Ik zou nog
veel meer argumenten aan kunnen dragen om het Nationale Kampioenschap te
volgen.
Hoe mooi en
spannend is het niet als elke eendaagse fondspeler één slechte vlucht kan
aftrekken. Tot en met de laatste vlucht blijft het bloedspannend en blijft men
meedoen.
Hoe mooi is het
niet om met de jonge duiven een Vitesse en een midfondkampioenschap te kunnen
vliegen. Dat geeft de burger moed en zin om mee te blijven doen. Zeker als je
in beide categorieën je slechtste vlucht mag aftrekken?
Het antwoord
van Bob Berendsen, sectie Vitesse Midfond
Dag Steef,
Ik onderschrijf jouw mening volledig en
begrijp niet dat het bestuur van afdeling 6 op deze manier veel liefhebbers
buiten spel zet. Onbegrijpelijk!
Bij het samenstellen van het
vliegprogramma is er juist vanuit gegaan dat je als liefhebber niet alles hoeft
te spelen! Zeker op de vitesse vluchten is voor 6 tellen van de 9 gekozen, om
zoveel mogelijk liefhebbers de kans te bieden om mee te doen met de
kampioenschappen! Liefhebbers die werken en in het begin van het seizoen een
trainingsachterstand hebben i.v.m. de zomertijd of last hebben van de roofvogel
in het voorjaar, kunnen wat later instappen en kunnen toch nog meedoen voor een
kampioenschap als ze maar 6 vitesse vluchten spelen.
Het niet tellen van alle vluchten op
het programma per categorie, schept ook de mogelijkheid om ze eens een keer
thuis te houden om wat voor reden dan ook: vakantie, herstellen van een slechte
vlucht, medisch ingrijpen of gewoon een weekje rust etc.
Ik hoop dat de vergadering het voorstel
van het afdelingsbestuur verwerpt en vasthoudt aan de Nationale Kampioenschappen.
Hartelijke groet,
Bob Berendsen
Sectie Vitesse/Midfond
Het is een heel verhaal
geworden, uiteindelijk zullen wij leden moeten beslissen en kan bovenstaande uitleg /vragen wellicht helpen
om de juiste beslissingen te nemen en tot een goede besluitvorming te komen.
Vrijdag kreeg ik een paar Noorse
duivenliefhebbers op bezoek, beter gezegd zij waren op bezoek bij
een liefhebber in Bergen, die Noorse connecties heeft en vroeg of ze bij mij
mochten langskomen. Altijd leuk, wil ook
weleens horen hoe ze in Noorwegen duivensport beoefenen.
In Noorwegen waar deze mannen spelen worden ze hoor en dol
van de roofvogels en kunnen zij slechts een paar maanden per jaar met goed
fatsoen met de duiven spelen. Zij hebben al jaren hun vizier gericht op de
O.L.R en doen dat zeer succesvol. Leuk
om deze mannen te hebben ontmoet. www.norwegianturbo.com
Zaterdag stond de beurs op het
programma, de auto moesten wij ver weg parkeren dus het was druk,
gezellig druk en wij hebben ons prima vermaakt. Natuurlijk kwamen we veel
bekenden tegen ook veel sportvrienden uit onze Afdeling en ja dan kwam de
agenda ter sprake en de meeste waren not amused. Op de beurs nog wat motivatiebakken meegenomen,
duifjes bekeken, meestal zijn we met 2 uurtjes klaar, deze keer meer dan 4 uur
rond gelopen en dat zegt genoeg………………..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten