#nieuwsvanachterdeduinen#
Maandagmorgen een bezoekje
gebracht aan de Zwarte Vogel in Den Haag,
broer Peter ging zijn bestelde weduwduivinnen hokken ophalen en met zijn tweeën
gaat het in en uitladen een stuk makkelijker, daarnaast is het altijd leuk een ‘duivencentrum’
te bezoeken, jaren geleden was ik er al eens op bezoek maar inmiddels is dat winkelpand
midden in een woonwijk verlaten en zit het bedrijf alweer enige jaren op bedrijven
terrein. Pracht locatie, ruimte genoeg, volop parkeerplaatsen en gezien de
hoeveelheid bezoekers, deze ochtend, is het nog steeds een meer dan gezellig
praathuis voor de duivenliefhebbers en een plaats waar je alles op duivengebied
kunt kopen. Om 12.00 uur werd de deur gesloten en verlieten de ‘koffieklanten’
het pand en konden wij de hokken boven op het pand bewonderen. Een prachtige
accommodatie waar nog steeds wat aan gesleuteld wordt, want “prachtig” is leuk
maar het moet een ‘goed’ hok worden. Boven op een pand (op grote hoogte) een
hok neerzetten, geeft altijd meer wind en inslag en het was leerzaam te zien,
hoe zij bepaalde problemen hebben opgelost maar ook nog steeds bezig zijn het
meest ideale klimaat te creëren. Natuurlijk hebben we ook onder het genot van
een kopje koffie van gedachten gewisseld over de problematiek in de
duivensport. Hierna de nieuwe bakken inladen en weer richting Heemskerk, het
was een leuke hernieuwde kennismaking, een echte aanrader dit bedrijf eens te
bezoeken!
Deze week zijn de eerste
verduisterplaten aangebracht en waar de meeste bezig zijn de duiven op scherp
te zetten voor de komende Vitesse vluchten, is het bij mij dit jaar voor het
eerst compleet anders. Het laat koppelen resulteert erin dat er nu nog jongen
in de pan liggen, ik loop expres een 4 tal weken op achter en hoop dat deze
move uiteindelijk in juli/ augustus tot het gewenste resultaat zal leiden. Van
de eerste vluchten heb ik geen hoge verwachtingen, sterker ik verwacht een
complete 'walk over' en dat zal wennen zijn, maar dat moet ik voor lief nemen,
anderzijds geeft het de mogelijkheid bij slechte omstandigheden een vlucht over
te slaan, zonder je ‘schuldig’ te voelen een vlucht te moeten missen. De
vitesse vluchten gaan gebruikt worden om de duiven voor te bereiden op de MF en
DF. Neemt niet weg dat ik de duiven met regelmaat laat trainen, de duiven
nauwlettend in de gaten blijf houden en regelmatig controleer maar ook wanneer
de omstandigheden het toelaten een stukje wegbreng en de afgelopen dagen waren perfect voor
oefenvluchtjes! De jonge
duiven groeien goed op, mooie mest om de schotels en ze liggen rustig in de pan.
Zo hoort het ook maar is niet altijd van zelf sprekend. De oude duiven glimmen
tegen mij op en zijn ondanks de ‘volle potjes’ voer mooi op gewicht.
Ik schreef eerder over de Zwarte Vogel en hoe hij nog steeds
probeert het hok te optimaliseren, nu zag ik het volgende filmpje over de ons
zeer bekende combinatie M&M Kramer, interessant om te zien hoe zij ook
zochten om het beste klimaat op het hok te krijgen en dat het gelukt is, blijkt
wel uit de uitslagen. https://www.youtube.com/watch?v=8LXA00DGDmY&t=2s&fbclid=IwAR3OtQwegYL3ttPcx9kmdMTxM8Qdl8p8Mk-QZQVdi72WKaJu0M_s60sDXd8
Van mijn club, kreeg ik het oplaadschema met wie en hoe laat hij of zij verwacht
worden. Het is even wennen want dit jaar worden wij, zonder enig overleg, als laatste opgehaald en wel door een wagen
van een andere kring. Uiteraard heeft onze club opheldering gevraagd en aan
gegeven dat het niet ‘done’ is een kring op de vitesse vluchten “uit elkaar” te
halen. We hebben antwoord gekregen en
alle bezwaren werden weerlegd en draait het uiteindelijk alleen om efficiency. In de club gaan wij, in tegenstelling tot de
afdeling, wel het programma met aftrekvluchten spelen. Het nationaal vliegprogramma is zo bedacht en zo gaan wij het ook uitvoeren!
Ondertussen is het bestuur van onze
afdeling in gesprek geweest met afdeling 5 en wel over de sector
vluchten dagfond en jonge duiven. Wij gaan een broedende kip niet storen, ongetwijfeld
volgende week nieuws.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten