vrijdag 16 juni 2023

Niergnies

Zondagochtend kon ik de balans al opmaken, de duiven van Fontenaye waren allemaal thuis, echt een pak van mijn hart. 

Helaas wel 2 knappe duivinnen onder de olie thuisgekomen dus die kregen een Dreft beurt en bij één duif zal nogwel een vervolg sessie komen. 

Diezelfde zondag was het een verzengende warmte die als een deken over je heen viel, in de tuin niet vol te houden. De fiets gepakt om de polder in te gaan om vooral langs het water te fietsen dat, samen met het windje, bracht dat nog enige verkoeling. Onderweg dacht ik aan de duiven van Afdeling 7 en 5 die waren gelost.  Bij thuiskomst keek ik op Compulive en dat werden kopieën van onze vlucht uit Fontenaye, voor de meeste een taaie vlucht met de volgende dag veel nakomers. 

Hebben wij nu nog steeds niets geleerd? Ik heb er een hard hoofd in. Zondag reden een paar afdelingen terug tot Quievrain en besloten deze duiven midden op de dag (hoe verzin je het) in de warmte te lossen. Uren terugrijden, de duiven zijn gestrest en gekookt en dan gooi je ze los. Komen die thuis heb je wel even werk en sommige die over de kook zijn leggen het loodje, (of mag je dat niet schrijven), want die zijn uitgedroogd. In de jaren dat ik medeverantwoordelijk was voor de lossingen in NH, hamerden wij bij overstaan en verplaatsingen op het water geven. De hoofdconvoyeur zal wel eens gek van ons geworden zijn. Ik weet mij nog te herinneren dat wij in Pont St Max stonden en besloten te verkassen waarop de convoyeur meldde wij hebben te kort water. Uiteindelijk werd een brandweerkraan gevonden en de tanks gevuld. Dichterbij werd gelost met de inachtneming van rust en water geven. De warmte was toen niet echt een issue, toch waren er toen ook duiven die het zwaar hadden met wat slachtoffers. Wij twijfelden toen heel sterk aan de waterkwaliteit en besloten voortaan een ontsmettingsmiddel (uit Duitsland) toe te voegen in de watertanks. Inmiddels wordt dit product alweer wat jaartjes niet meer gebruikt. Lijkt mij toch handig in de wagen te hebben wanneer je in Frankrijk moet bij tanken. 

Het jonge duivenprogramma gaat over een paar weken beginnen en menigeen moet nog starten. Het vliegprogramma start gewoon veel te laat. Het is voor een paar jaren vastgelegd dus vooralsnog ermee omgaan en zelf anticiperen. 

Maandag met een mandje duiven naar Stefan, voor het bekende meten is weten. 2 oude duiven mee, één die Fontenaye en de ander had Lennik gevlogen. Prima in orde, vervolgens 4 jonge duiven, bij één een schimmeltje en verder brandschoon. Dit wil je horen, de gezondheid is goed en is de basis om verder te gaan.

Onderweg naar huis, buitentemperatuur 30 graden zagen wij dat de nodige duiven uit Bordeaux al thuis waren gekomen. Diepe buiging, taaie rakkers, heel andere duiven! 

Het was deze week vroeg het bed uit om de duiven wat te laten trainen. In de vroege uurtjes is de temperatuur nog acceptabel maar ze hoeven van mij niet veel. Gewoon de vleugels strekken. Hierna is de jonge garde aan de beurt en de rest van de dag zitten ze lekker in de rennen, die ik wat afscherm tegen de zon. Alle dagen het bad erin, zodat de lucht ook niet te droog wordt. Meer kan ik er niet aan doen. Hopelijk is het zaterdag wat minder warm, wel lijkt de wind opnieuw uit noordhoek te komen. 

Ik zou zeggen ‘pak de kortste MF-afstand, korf op vrijdag in en het liefst zaterdag om 7.00 uur los’. Het moet natuurlijk wel kunnen en het kan want dinsdagmorgen kwam het bericht, vrijdag inkorven voor Niergnies incluis hitteprotocol. 

In onze afdeling hebben we niet te mopperen want de vluchten verliepen, gezien de omstandigheden, redelijk/tot goed, maar waren wel zwaar. Bovenstaande wijziging is dan ook in het belang van de duiven en voor ons zelf. 

Gezien de kopwind voor zaterdag   wordt het heus geen ‘makkie’. De temperatuur valt wel mee, zeker wanneer ze vroeg gelost kunnen worden. 

Bij ons gaat een ploeg van 20 duiven mee! 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Morlincourt