Chateauroux en Duffel
Het lijkt er op dat we ons kunnen klaarmaken voor ’n echte
klassieker. Mooie temperaturen, zonnetje en noordoosten wind over de gehele vlieglijn.
Ik ga niet vertellen hoe ik mijn oude duiven zal voorbereiden want dat is
altijd het zelfde, wel dat ze ’kerngezond’ moeten zijn en meer dan10 uur moeten
kunnen vliegen en er dus genoeg in moet, dat is duidelijk. Ook nog ’n gezamenlijke
lossing? “ Nationaal”, toch wel ’n puntje om goed over na te denken. Nu maar
hopen dat ze wat meer gemotiveerd zijn en nog belangrijker dat er wat meer
‘vorm’ op is gekomen door de iets betere omstandigheden. We weten het zaterdag.
Jonge duiven is weer ’n apart verhaal en het loopt menigeen
al dun door de broek bij de gedachte “Noordoost”. Deze week kwamen er toch
genoeg berichten binnen over ’n slecht verlopen Meer bij ’n aantal liefhebbers
en eerlijk gezegd, ik herken dit niet!
Wel constateerde ik zondag rond 15.00 uur dat onder die strak blauwe lucht, het
aan de horizon wat nevelig werd met ’n rode gloed. Ook ik zag op de compuclub
dat bekende liefhebbers steken lieten vallen, weinig duiven mee geeft aan dat
er waarschijnlijk al iets aan de hand was. Grote aantallen mee en ’n laag
prijspercentage geeft ook meestal problemen aan. Maar ja zo is er altijd wat en
je hoeft hier heus geen onderzoeken (NPO) voor op te starten. Het overkomt ons
en soms kun je het niet zien
aankomen en de ene duif is natuurlijk gevoeliger dan de ander. Geen bestuur,
lossingsverantwoordelijke, convoyeurs, vervoerder, trailers, voer, de schuld
geven! Zoek de oorzaak eerst eens bij je zelf en je duiven, heb je alles wel goed gezien (gezondheid) en vooral heb je er wel alles aangedaan (trainen en africhten).
Ik ga niet verder op papier zetten wat je allemaal zou kunnen doen en ook wat
je vooral niet moet doen. Misschien ben
ik morgen wel aan de beurt. De vluchten zijn begonnen en zijn niet meer te
stoppen, je haakt aan of je mist de trein……de vertrektijden waren al heel lang bekend!
Dit klinkt hard en is ook hard en anders hebben we de natour nog maar dan moet
je ze nu ook zelf aan de gang houden en niet nog dommer
maken.
Weet je wat ook hard is en dan bedoel ik HARD spelen en thuis
krijgen van de duiven JOS PEPPING.
Gewoon laat in de avond duiven thuis krijgen van ’n vlucht van bijna 1000 km en
niet 1, neen ’n hele serie rond 23.00 uur en die worden allemaal gedeclasseerd
door duiven die moe waren en zijn gaan zitten en in de vroege ochtend vallen!
Top aankomsten, volgens mij is dit nog nooit vertoond!
Maandag en dinsdag de duivinnen goed aan de gang gehouden (
E.J neemt ze mee) en woensdag, donderdag en vrijdag de jonge duiven (gelijk met
die van broer Peter) weg gebracht. Ik kijk echt niet meer naar het weer, bewolking,
wind of beetje water, ze moeten het nu kunnen. Woensdag, Haarlem, zwaar bewolkt om 11.00
uur en motregen, donderdag 10.30 uur naar Badhoevedorp, blauwe lucht met ’n
zonnetje, beide keren kon ik het niet winnen. Vrijdagmorgen wanneer de wind uit
het noorden waait nog ’n keertje Badhoevedorp, hebben ze dit ook ’n keertje gehad.
( al zijn de meeste de afgelopen weken doorgevlogen en weten ze wel wat
tegenwind is)
Voor Chateauroux
gaan er 25 tot 27 mee, De verwachting/voorspelling is goed voor de zaterdag.
Frankrijk zonnig met oplopende temperaturen tot boven de 25 graden, Belgie en
Nederland ook zonnig, rond de 22 graden met ’n kalme noordoosten wind. Ze
zullen indien mogelijk wel vroeg losgaan want het is ’n nationale vlucht en
voor de verste afstand in Nederland is het toch wel tegen de 800 km. (de
lossingscommissie kan zich geheel focussen op Duffel want met Chateauroux
hebben we geen bemoeienis, al kunt U het wel volgen op het Blog en Site))
Voor Duffel heb
ik de keuze uit 35 duiven, die goed/gezond zijn gaat mee. Het moge duidelijk
zijn dat ’n vroege lossing er niet inzit. Met deze wind en temperatuur moet je
eerst afrekenen met de inversie en heiigheid.
Veel succes met de vluchten en eindelijk kan de korte broek
uit de kast, de zonnebril op en vergeet niet te smeren………………….
Chateauroux 28 mee. In de club 208 duiven en 52 prijzen. Zijn in de club ook nog 50 invliegers mee van de marathon mannen.
Duffel....33 mee en in de club dik 750 duiven en ruim 250 invliegers meer dan 180 prijsduiven.
Vrijdag 15.00 uur.
De 2 wagens zijn na 'n voorspoedige reis in Chateauroux gearriveerd. Onderweg, vanmorgen heiig miezerig weer maar in Chateauroux volop zonnetje en 28 graden. De duiven zijn verdeeld over 2 wagens. Het paste net niet in 1 wagen, dus A/B/F samen in 'n auto en de rest in wagen 2. De duiven zitten dus in halfvolle trailers. Onze hoofdconvoyeur is Berend May en vanaf morgen vroeg zullen wij verder contact hebben. De convoyeur van Oost-Brabant is de hoofdconvoyeur van dit nationale concours. Uiteraard zal alles in nauw contact met elkaar gaan.
Zaterdag 6.45 uur.
In Chateauroux prachtig mooi weer, ten zuiden van Parijs tot 9.00 nog wat buienactiviteiten, ten noorden van Parijs in de ochtenduren mistig en heiig. In de loop van de ochtend wordt de gehele vlieglijn prachtig met 'n noordoosten of o.n.o. wind. Wel is er tot 9.30 uur grondinversie en zal er de gehele dag boven de 1500 meter hoogte 'n scherpe inversie zijn. Er is besloten de duiven om 7.15 uur te lossen.
Duffel, daar zijn we met 5 wagens om 3.00 uur gearriveerd. We krijgen in de ochtend te maken met inversie en gaan daarom NIET vroeg los. WE wachten zeker tot 9.30 uur!
Duffel 9.00 uur, los van de inversie, zijn de zichtlijnen in Zeeland/Brabant in de ochtend niet optimaal maar verbeteren momenteel snel. Wij hebben opdracht gegeven de waterbakken te verversen en alles in gereedheid te brengen. Ondanks de druk vroeg te lossen houden we ons poot stijf pas om op 10.00 uur te starten met lossen A/B, 10.15 uur C/D en om 10.30 uur E/F.
Hierdoor is de andere Afdeling op Duffel voor ons gelost 9.15 uur en dat vertrek was redelijk maar in de ogen van onze convoyeur zeker niet optimaal. Bij verder geen bijzonderheden zijn dit de lostijden. Allemaal veel succes.
Jan Oussoren onze hoofdconvoyeur heeft ons 3x gebeld (na alle lossingen) met de mededeling super vertrek, binnen 1 minuutje uit het zicht!
Chateauroux 28 mee. In de club 208 duiven en 52 prijzen. Zijn in de club ook nog 50 invliegers mee van de marathon mannen.
Duffel....33 mee en in de club dik 750 duiven en ruim 250 invliegers meer dan 180 prijsduiven.
Vrijdag 15.00 uur.
De 2 wagens zijn na 'n voorspoedige reis in Chateauroux gearriveerd. Onderweg, vanmorgen heiig miezerig weer maar in Chateauroux volop zonnetje en 28 graden. De duiven zijn verdeeld over 2 wagens. Het paste net niet in 1 wagen, dus A/B/F samen in 'n auto en de rest in wagen 2. De duiven zitten dus in halfvolle trailers. Onze hoofdconvoyeur is Berend May en vanaf morgen vroeg zullen wij verder contact hebben. De convoyeur van Oost-Brabant is de hoofdconvoyeur van dit nationale concours. Uiteraard zal alles in nauw contact met elkaar gaan.
Zaterdag 6.45 uur.
In Chateauroux prachtig mooi weer, ten zuiden van Parijs tot 9.00 nog wat buienactiviteiten, ten noorden van Parijs in de ochtenduren mistig en heiig. In de loop van de ochtend wordt de gehele vlieglijn prachtig met 'n noordoosten of o.n.o. wind. Wel is er tot 9.30 uur grondinversie en zal er de gehele dag boven de 1500 meter hoogte 'n scherpe inversie zijn. Er is besloten de duiven om 7.15 uur te lossen.
Duffel, daar zijn we met 5 wagens om 3.00 uur gearriveerd. We krijgen in de ochtend te maken met inversie en gaan daarom NIET vroeg los. WE wachten zeker tot 9.30 uur!
Duffel 9.00 uur, los van de inversie, zijn de zichtlijnen in Zeeland/Brabant in de ochtend niet optimaal maar verbeteren momenteel snel. Wij hebben opdracht gegeven de waterbakken te verversen en alles in gereedheid te brengen. Ondanks de druk vroeg te lossen houden we ons poot stijf pas om op 10.00 uur te starten met lossen A/B, 10.15 uur C/D en om 10.30 uur E/F.
Hierdoor is de andere Afdeling op Duffel voor ons gelost 9.15 uur en dat vertrek was redelijk maar in de ogen van onze convoyeur zeker niet optimaal. Bij verder geen bijzonderheden zijn dit de lostijden. Allemaal veel succes.
Jan Oussoren onze hoofdconvoyeur heeft ons 3x gebeld (na alle lossingen) met de mededeling super vertrek, binnen 1 minuutje uit het zicht!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten