donderdag 10 mei 2018

#nieuwsvanachterdeduinen#


#nieuwsvanachterdeduinen#
Zondag nog even de vlucht van zaterdag overpeinst, ben er zelf wel tevreden over en alles zat op één duif na die om 18.00 uur kwam, redelijk snel in de klok. Ik hoorde dat er toch nogal wat duifjes achter zijn gebleven, één ding is zeker, deze hokken zullen zich moeten herpakken en zoeken naar de *oorzaak. (*De wind of de lossingsplaats worden vaak als eerste oorzaak aangewezen maar de duiven behaalden geen hoge snelheden want er zat een aardig portie ‘noord’ in de windrichting. Zijn het vaak niet de onervaren jaarlingen, zijn het niet je mindere duiven, is het niet zo dat na 4 a 5 vluchten, het verstandig is je duiven te laten onderzoeken of actie te ondernemen.) Noordoostenwind kunnen de mooiste vluchten zijn maar duiven met lichte trichomonas en of slijmen in de bek kunnen net te kort komen of druk je nog meer de put in en kunnen wegblijven. Meten is weten en ja er kan altijd nog steeds een duifje achter blijven, een draadje is zo gepakt.
Zondag pakte ik de fiets en reed naar Castricum om Cees de Wildt te feliciteren. Cees pakte afgelopen zaterdag de 1e in de CC maar had ook de snelste van de gehele Afdeling. Wat het zo bijzonder maakt is dat Cees al 4 vluchten lang een 90 of 100% score behaald. Wanneer Cees zijn 10 of 11 weduwnaars thuis heeft, is menigeen nog druk aan het klokken. Cees en ik kennen elkaar al jaren en ik vond het leuk om hem persoonlijk de hand te drukken maar ook om naar zijn duiven te kijken en ze even te mogen bewonderen. 3 kweekkoppels en 11 vliegkoppels waarvan de duivinnen thuis blijven, daarnaast een 20 tal jonge duiven in het rennetje en dat is het. Keiharde selectie en goede duiven en uiteraard “Forme” op je hok en dat laatste kon ik goed zien en voelen aan de duiven, het was weer een mooie Eye opener.
De jonge duiven zitten weer op het goede spoor en maken serieus vlieguren. Zo zit je in een dip en ga je met angst en beven naar je hok maar na een 16/17 dagen is het leed toch weer achter de rug. Met de duiven die ik over heb, zal het moetengebeuren. Ik ben rigoureus geweest met het opruimen, ook de duifjes waar geen spanning meer opkomt, hebben geen sportieve waarde meer en zijn niet meer dan hokvulling.  Deze week hoorde ik van 3 duivenvrienden dat zij ook aan de beurt  zijn,  beter nu dan over een 3 tal weken want dan is je jonge duivenseizoen verloren. Gelukkig kan het met 2 tal weken beteren,  ik heb de draad inmiddels weer opgepakt.
Wanneer in de ochtend de doffers en duivinnen hun training achter de rug hebben, mogen gelijk de jongen los die ik wel vooraf een paar handen “allerhande” voer. Ze stormen uit het hok en zijn geruime tijd uit het zicht, na de training roep ik ze binnen en breng ze vervolgens een 3 kilometer weg. De duiven vliegen vaak al rond het hok wanneer ik terug kom en een enkel fluitje doet ze naar beneden duiken, hierna voer ik ze af. Bijna de gehele week heb ik ze zo weggebracht, of ze er wat van leren que oriënteren, ik denk het niet! Wat wel? Ze wennen aan de mand, ze stormen de mand uit en vallen het hok aan, dat hebben ze deze week wel geleerd. Volgende week 10/15 kilometer om vervolgens naar 25/30 km te gaan, daarna volgt nog het één voor één loslaten en dan moeten ze klaar zijn voor de 1e africhting uit Zevenhuizen op 5 juni! 12 juni  Zevenhuizen en 16 juni nog een africhting uit Roozendaal met op 23 juni nogmaals Roozendaal, dit is de 1e wedvlucht met een totaal lossing.  Dus wat ik eerder schreef was niet correct. 3 africhtingen die per kring worden gelost.
Maandag kon ik een 5 tal prachtige jongen bij mijn duivenvriend en mede keurmeester Nico de Jong ophalen. Nico had mijn Adeno ellende bij de duiven gehoord en bood spontaan een aantal jonge duiven uit zijn kweekhok aan. Zo heb ik toch straks ook nog een mooi ploegje om op de nalijn te spelen. Ook van vriend Cor Limmen zitten er inmiddels 2 beauty’s op het hok. In een groot aantal van verkregen duiven zit ook nog wat bloed van mijn eigen duiven en krijg ik zelfs de rode kleur weer terug op mijn hok (lijn 02 van Steef Duijn). Mannen bedankt, prachtige duivensport………
Donderdag maar liefst 3 berichten op de site van de afdeling,
Het 1e bericht de uitleg/instructie hoe je kunt meedoen op de nieuwe meldingssite. Prima want de eerste vlucht waren de liefhebbers letterlijk en figuurlijk op één hand te tellen.
Het 2e bericht was de besluitenlijst van de laatste vergadering, beter laat dan nooit maar moet je nu echt zo lang wachten op een half A viertje. Onze vereniging vroeg na de laatste vergadering direct de status voor Nationaal inkorfcentrum aan, vervolgens vroeg onze secretaris 2 x om een keer om een email bevestiging!!!!  Donderdagavond vroeg Jack, onze secretaris van de vereniging, zal ik het nu nog maar een keer aanvragen?  Doe het maar Jack was het antwoord van ons, maar heren van het afdelingsbestuur dit is echt om je te schamen, zo laat de besluitenlijst sturen en geen antwoord geven.
Het 3e bericht was de verplaatsing van Morlincourt naar Laon. Tot nu toe zijn alle vluchten, ook de niet verplaatste Quievrain, prima verlopen.  Vorige week geen toestemming om van de lijn af te wijken en nu wel?  Er zijn voor en tegenstanders bij dit soort verplaatsingen bij oostenwind, ik haal mijn schouders op, ze krijgen nog meer de wind op de staart en is dat de bedoeling?  Is het ooit uitgetest en bewezen b.v. 50% losplaats A en 50% losplaats B en dat een aantal keren, dan pas kun je spreken of een verplaatsing zinvol is.  Van Morlincourt naar Laon dat scheelt een lekker stuk
foto van facebook geplukt
 

Deze week hebben we een aantal prachtige dagen gekend maar in de 2e helft van de week was het gedaan met de warmte en kwam er wat verfrissing, voor het weekend ziet het er redelijk uit, af en toe het zonnetje, misschien onderweg een enkel regenbuitjes en temperaturen rond de 20 graden met een zuidoostenwind.  (Zuidoostenwind staat tegenwoordig bijna garant voor een rommelige vlucht waarop je beste duiven hun prijs kunnen missen of niet terug keren, maar het wordt niet warm met een strak blauwe lucht dus wie weet valt het mee.)
De duiven gaan dus naar Laon voor mij zo rond de 335 km en is gelijk onze 1e Midfondvlucht . 15 van de 16 weduwnaars zijn mee, één doffer blijft al 2 weken thuis vanwege een vleugelblessure (gaat nooit meer mee) en de reserve doffers blijven ook ’n weekje thuis want tot nu toe waren zij mandvulling.  De 27 weduwduivinnen gaan mee dus totaal een ploeg van 42 duiven.

Succes allemaal……………

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten