zaterdag 12 oktober 2024

Oktober

Vorige week de najaar vergadering van de club bijgewoond. Vlotte vergadering waar de nodige aandachtspunten de revue hebben gepasseerd en meegenomen gaan worden naar de Afdeling vergadering.

Tevens gelegenheid de ‘klokken’, constateersystemen, in te leveren voor een ‘visuele’ controle, check, registratie en nieuwe zegel door de leverancier. Ik leverde mijn vrij nieuwe M3 met enige tegenzin in, want zo oud is de klok niet. Gelukkig brengt iemand van de club de ‘systemen’ weg. Het is een soort Apk-keuring wat voor menig ouder ecs misschien wel noodzakelijk of zinvol is. Wanneer midden in het seizoen je ecs het begeeft of een foutmelding geeft, word je ook niet gelukkig.

Zo zag ik ook de concept agenda van de NPO-ledenraad vergadering eind november. Bij menig agendapunt staat: zie bijlage. Ik kijk en scrol, niets te vinden!! Ben wel benieuwd naar de bijlagen.

De laatste weken werd menig OLR finale vlucht vervlogen. Sommige organiseren na de finale nog een extra vlucht. De ‘beste’ en asduiven van de finale vlucht gaan niet mee, want die zijn voor de verkoop, maar de B garnituur krijgt nog 600 km voor de kiezen. De dood of de gladiolen en dat kan je bijna letterlijk nemen, gezien de hoeveelheid duiven die thuis geraken. Je bent afhankelijk van de weersomstandigheden op de finale dagen. Gezond verstand en commerciële belangen gaan vaak niet hand in hand. Wanneer na 2 dagen 70 tot 80 % thuis is en vaak nog wat duifjes nadruppelen, vind ik het chapeau. Ik ben niet zo van die heroïsche vluchten met maar enkele thuiskomers de dag van lossing😏. Dit jaar niet meegedaan, de komende weken nog eens goed nadenken voor 2025.

Over de duiven valt weinig te vertellen. De paratyfus vaccinatie hebben ze goed verwerkt. Je hebt altijd wel een paar duifjes die last hebben van de prik, dit jaar bij mijn duiven geen problemen. Ik gebruik de kuur en vaccin van Stefan Göbel.

Nu de duiven al een 4-tal weken niet losgaan, maar wel ‘volle’ bak hebben, lijken sommige duiven wel wat aan te komen. Ze hebben een aantal slagpennen tegelijk laten vallen dus zullen extra voeding nodig hebben. Ze zelf laten kiezen wat nodig is, lijkt mij nog steeds het beste, maar een klein beetje de rem erop kan geen kwaad. 🤔

De selectie is gedaan, kunnen altijd nog wel duiven verwijderd worden, maar vooralsnog ga ik met de duiven die nu op het hok zitten het seizoen 2025 aanvangen. De kweekduiven zijn ook geselecteerd en teruggebracht naar 12 koppels. Een aantal oudjes maar ook aangeschafte duiven hebben plaats moeten maken voor ‘eigen’ prestatie duiven. Het kweekhok moet ook ‘jong/vitaal’ blijven.

Zaterdag de jaarlijkse vergadering van NGvK (Nederlandse groep van Keurmeesters) bezocht. Mocht U een keurmeester zoeken of keurmeester willen worden bezoek de website www.ngvk.nl

(Mij niet bellen, geen ruimte meer in de agenda 😉)

Het is de tijd van de verkopingen, altijd leuk om te volgen. Zeker de echte totaal verkopingen, maar ook de verkopingen van zomer en late jongen. Je moet je ogen goed openhouden en vooral goed lezen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Oktober