Vrijdag 24 mei 9.00 uur.
Mededeling,
Woensdagavond heeft het bestuur besloten het inkorven voor
Orléans op donderdag te laten doorgaan. De vooruitzichten waren op dat moment
voor bovengenoemde lossingsplaats niet echt goed. We worden echter dit jaar met
vooruitzichten en verwachtingen geconfronteerd die zo maar de laatste 12 uur
compleet kunnen wijzigen. Daarom vonden we het te prematuur om deze vlucht op
voorhand te annuleren. Afgesproken dat vrijdagmorgen vroeg, nog voordat de chauffeurs
( 2 wagens) moeten beslissen af te slaan richting Orléans, wij nogmaals naar de
verwachtingen zullen kijken.
Na bestudering van de kaarten/tabellen en vooruitzichten
zien wij geen mogelijkheden om in Orléans te lossen, zeker niet vroeg. ( ten
zuiden van Parijs is het gewoon niet mogelijk). In noord Frankrijk zijn naar
onze waarnemingen (nog) wel kleine mogelijkheden. Rekening houdende met ’n
stevige wind op de kop zullen de duiven misschien hooguit ’n snelheid van 70 km
kunnen halen. De verwachting is, dat in Nederland, de omstandigheden in de
middag ’n stuk minder zullen worden. Bovengenoemde verwachtingen hebben we dan
ook meegenomen in onze beslissing.
De lossingscommissie heeft dan ook geadviseerd naar
Morlincourt te rijden, op deze afstand kan de vlucht nog doorgaan als dagfond
vlucht. Wij gaan dus naar MORLINCOURT !
(veel zal afhangen of er mogelijkheden zijn voor ’n vroege lossing)
Vanavond gaan wij inkorven voor Nijvel en voorzien
vooralsnog geen grote problemen voor deze vlucht. Ook voor deze vlucht moeten
de duiven tijdig terug in Nederland zijn.
Blijft het voor de tijd van het jaar natuurlijk gewoon te
koud en worden we al weken
geconfronteerd met onbestendig weer.
Afgelopen week kregen we te maken met draaiende winden in Belgie en bleek
dat veel van onze duiven daar grote moeite mee hebben. Achteraf kunnen wij constateren dat wij in
onze Afdeling niet mogen mopperen en de hoeveelheid achterblijver gelukkig
beperkt is gebleven. Ook zaterdag zullen we opnieuw uiterst zorgvuldig en
voorzichtig te werk gaan en hopen dat de omstandigheden ons ’n beetje welgezind zijn.
Zaterdagmorgen krijgt U zoals gebruikelijk de laatste informatie.
Bestuur en lossingscommissie.
De afwegingen en gedachtenspinsels van ’n
lossingsverantwoordelijke………….en
openheid van zaken
Woensdagmiddag en avond kwamen de eerste berichten al
binnen dat Afdeling Limburg, Brabant, Oost Nederland 9, midden Nederland 7 en
Zeeland hun dagfond vluchten hebben afgelast. Voor de midfond vluchten houden
ze nog even ’n slag om de arm en zullen in de loop van vandaag (donderdag)
mededelen wat ze voornemens zijn.
Uiteraard hebben wij van Afdeling 6 ook contact met elkaar
gehad en het bestuur heeft er op woensdagavond
’n agendapunt van gemaakt op de bestuur vergadering. De vooruitzichten zijn voor zaterdag en
zondag in Frankrijk gewoon niet best. Koud 10 graden, regen en harde wind
noordwest 3 tot 4.
Vorige week hebben we op ’n midfondvlucht slecht 1 nacht
mand gehad omdat we op het laatste moment inzagen dat het toch op de zaterdag
beter weer zou zijn dan op de zondag. Voor en tegenstanders, boze brieven en
mails maar ook veel positieve berichten en het aller belangrijkste, wij
Afdeling 6 hebben nog ’n redelijk verlopen concours gehad. Toch word je wat
voorzichtiger in je beslissingen om ’n wedvlucht te annuleren of te verzetten.
Dat we nu dit weekend opnieuw met
slechte omstandigheden te maken krijgen valt ons ’n beetje koud op ons dak. De makkelijkste weg is, de vlucht gewoon in
te korven en zaterdag maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn. De
lossingscommissie is niet gek en op zijn achterhoofd gevallen en zal ze niet
lossen wanneer het niet mogelijk is. Grote kans misschien dat de duiven terug
naar huis komen! Geen winnaars en geen verliezers. Wel veel werk en kosten op
niets af.
Stel dat er zaterdag ’n gaatje gevonden zou worden om te
lossen, krabben wij als lossingsverantwoordelijke toch nog achter onze oren.
Het is veel te koud, regen krijgen ze bijna zeker en windkracht 3 tot 4 op de
kop. Dat zijn allemaal zekerheden. Ook
weten we zeker dat er meer verliezers dan winnaars zullen zijn. Maar ja, iedereen heeft toch zelf met zijn volle verstand duiven
ingekorfd. De verhalen vroeger reden we altijd en het viel meestal wel mee
daar kunnen we niets mee. Andere tijden, nieuwe inzichten en moderne technieken
de laatste jaren om het weer te beoordelen daar werken we NU mee.
De vooruitzichten zijn voor dit weekend vooralsnog niet best,
daarbij komt ook voor de tijd van het jaar, dat de omstandigheden
ons niet gewoon zijn en we kunnen spreken van het koudste/slechtste
voorjaar van de laatste decennia , dit alles maakt het voor het
bestuur/lossingscommissie niet gemakkelijk.
Laat het duidelijk zijn wij zijn duivenliefhebbers en we
gaan onze gevleugelde vrienden toch niet willens en wetens aan slechte
omstandigheden blootstellen? Wij hebben dan ook woensdagavond ( Arie van Dam)
contact gezocht met MeteoConsult en hebben de laatste weervooruitzichten opgevraagd en deze
voorgelegd aan het bestuur.
De beslissing is woensdagavond genomen; WE GAAN INKORVEN VOOR ORLEANS, de vlucht wordt NIET geannuleerd. De ondergrens voor ’n dagfond vlucht is de
afstand van Morlincourt, bijna 200 kilometer minder dan Orléans en wanneer
vrijdag blijkt dat de omstandigheden nog steeds slecht zijn,……. zouden
we kunnen adviseren……….en dit laatste
hebben we dan ook vrijdagmorgen vroeg gedaan!
We rijden naar Morlincourt.
Wij gaan vrijdag ook nog steeds voor Nijvel inkorven, in de
ochtend zou het in Nederland en Belgie
aanvaardbaar zijn en we hebben altijd nog de mogelijkheid te kunnen besluiten
dichterbij te gaan lossen. Meer
weerbericht heb ik niet en hoop oprecht dat het allemaal goed komt en anders komt
de hele fabriek gewoon weer naar huis!
Veel wijsheid met jullie eigen afwegingen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten