vrijdag 27 februari 2015

Last minute


Last minute

Last minute kan leuk zijn zeker wanneer je op vakantie gaat, in de duivenwereld krijgen we ook steeds meer te maken met het fenomeen ‘last minute”.  Bijeenkomsten en zaken die nog even op het laatst behandeld moeten worden, helemaal niet leuk, hoogst onwenselijk en het irriteert  me mateloos.

Lees maar eens over de “last minute” gesprekken, de convoyeurs/lossingsverantwoordelijken dag van de N.P.O., het  I.W.B. overleg,  de cursus dag Meteo Consult,

Deze week  ’n evaluatie gesprek ‘ lossingscommissie’ gehad . Arie en ondergetekende met 2 man van het bestuur (Anne en Huub) over de lossingen in 2014 en besproken wat te doen en hoe te handelen in 2015. Je kunt je afvragen moet je hier overschrijven? Waarom niet, in deze tijd blijft niets geheim met de moderne media. Wat is er mis om het eerlijk en transparant te vertellen/schrijven. Goed, je moet geen mensen kwetsen en wellicht heb ik mij ook eens te hard uitgedrukt maar ik wil duidelijkheid en goed beleid.
Waarom zo laat deze bijeenkomst, het is mij uitgelegd maar ik blijf het onhandig vinden.
Bijzonder evaluatie gesprek omdat voor dit gesprek al één van de lossingsverantwoordelijke (Cor) te horen heeft gekregen dat het bestuur van zijn diensten geen gebruik meer wenst te maken.   De reden is ons verteld en dat blijft een zaak tussen de betrokkenen maar het heeft niets te maken met onze samenwerking onderling.
Wie wordt de 3e man?, er is besloten dat die er niet per direct komt. Persoonlijk vind ik dat we dan zeer kwetsbaar zijn maar er is ’n vangnet waar we altijd ’n beroep kunnen doen. Persoonlijk opteer ik  toch ’n nieuwe man op te leiden of de commissie te herstellen want dat komt de continuïteit ten goede. Wie weet komt er toch nog 'n 'vaste' aanvulling.
Wat is er verder besproken,
Huub, de nieuw beoogde voorzitter wordt het aanspreekpunt van uit het bestuur, wanneer er wijzigen komen in het beladen van de wagens, wijze van lossen zal dat in de komende vergadering besproken en besloten worden.  We waren het unaniem eens dat het zinvol is de hoofdconvoyeur ’n smart telefoon mee te geven zodat we kunnen ‘appen’  maar ook zaken kunnen vastleggen en desgewenst kunnen laten zien. Vernomen wie de beoogde nieuwe hoofdconvoyeur(s) zou(den) kunnen worden. Samenwerking met andere afdelingen voor het vervoer wordt gezocht en dat we  op termijn ’n gesprek aangaan met collega lossingsverantwoordelijken. Prima ontwikkelingen, samenwerking en verhelderende gesprekken zijn altijd welkom.

Mijn evaluatie

2014 was nu niet het jaar dat je de vlag uitsteekt en je op de borst kunt kloppen. Het begon al met het weekend Quievrain/Salbris, moeizame vluchten veroorzaakt door ’n storing en een leer moment om met dit type storing niet meer te lossen. Vervolgens het weekend met de rampzalige Roye, heel wat inkt heeft al gevloeid want er is al veel over geschreven. Alle lossingsverantwoordelijke gingen op hun bek, behalve de mannen van Afdeling 5. Deze mannen hebben op het juiste moment op de goede plek gelost en dat was meer geluk dan wijsheid. Complete hokken zijn leeg gespeeld, lossingsverantwoordelijke in het land bedreigt en gestopt. Waren alle lossingsverantwoordelijke gek of was de informatie niet correct? Hierna krijgen we nog wat weekenden met moeizame omstandigheden en grijpt het I.W.B. in. We hebben van lossingsplaats moeten wijzigen door de slechte omstandigheden, altijd in overleg met de afgevaardigde van het bestuur.  Gelukkig bleven de verliezen minimaal. De jonge duivenvluchten verlopen goed, maar daar in tegen krijgen we op de natour weer te maken met plotselinge omslagen van het weer. Hierdoor krijgen de duiven te maken met stevige buien, het leek de duiven niet te hinderen maar je kunt moeilijk spreken over ‘eerlijk’ verloop. In Zantvoord en Den Helder kregen we te maken met damp uit zee en ook dat kunnen we echt niet inschatten. De late lossing op de laatste vlucht was ’n complete misrekening, dat is helder en duidelijk. 2014 geeft dus veel leermomenten voor 2015 al heb ik het idee dat de weer omstandigheden steeds grilliger en onvoorspelbaarder worden en het ons niet gemakkelijk gaan maken, neemt niet weg dat we onze stinkende best zullen doen om de duiven weer veilig thuis te krijgen. Realiseer je wel dat we zelf ook duiven meehebben.

Ik schrijf bovenstaande omdat ik mij niet helemaal kan vinden in het jaarverslag van de secretaris. De verslagen van de lossingen waren destijds duidelijk en geargumenteerd  op de lossingssite weergegeven en lopen niet geheel parallel met het jaarverslag.  Duidelijk ’n andere beleving, dat mag maar ik schrijf ook de mijne! De verslagen zijn nog steeds terug te vinden op mijn site.

De zaken zijn voor de lossingscommissie duidelijk en mochten er in het verleden genomen vergaderbesluiten wijzigen dan zal men dat in de vergadering moeten mededelen en voorleggen. Wij zullen ons confirmeren aan de besluiten.
Volgende week is de vergadering van de afdeling, één groot pluspunt is dat 2 mannen zich hebben aangemeld om plaats te nemen in het bestuur en dat is hard nodig want is er nogal wat werk blijven liggen. We hebben dan wel ’n vluchtprogramma en men heeft de nodige prioriteit gegeven om de nodige wisselingen in diverse commissies en bestuur door te voeren en aan te vullen maar de cijfers zouden toch echt beschikbaar moeten wezen, zo ook de begroting. De zaak Bos blijf ik ook met grote interesse volgen want hebben wij maar zeker de persoon in kwestie geen recht op duidelijkheid! Nu maar hopen dat het nieuwe bestuur snel met de cijfers en duidelijkheid komt om zich vervolgens in te zetten een goede structuur en beleid neer te zetten. Het is toch zo langzamerhand ’n ongelofelijke klerezooi in postduiven minnend Nederland met de N.P.O. als koploper. Trouwens ook zo terug kerend fenomeen alles moet daar nog op het allerlaatste moment gebeuren. B.v. Landelijke bijeenkomst vervoer en lossingsmannen, afgelopen maandag vertellen dat er komende zaterdag ’n vergadering is!, cursus voor de lossingsverantwoordelijke pas begin maart en de datum, nog steeds niet bekend , samenstelling I.W.B.?, (afgelopen woensdag  pas ‘n vergadering geweest.)
De beste stuurlui staan aan wal, zegt het spreekwoord want natuurlijk is het lekker makkelijk kritiek te hebben en te uiten van uit je luie stoel maar ik blijf van mening dat wanneer je eind september, direct na afloop van het seizoen, geen agenda trekt,  geen datums prikt,  geen problemen aanpakt en afhandelt,  geen nieuwe ideeën  lanceert en in de week legt,  je continue achter de feiten aan loopt.  Natuurlijk waren of misschien zijn er nu nog steeds problemen maar dan moet je juist slagvaardig en daadkrachtig zijn.
Tot zover mijn ergernis, mening en verslag en nu weer snel over duiven………………… 

Vorige week even bij Cor Limmen langs geweest. Cor is inmiddels dus ex lossingsverantwoordelijke, Donderdag ging ik bij Cor langs om gewoon even lekker duiven te kijken, ook Rob Schouten kwam even langs dus gedrieën hebben we lekker over de sport en de duiven gepraat. Elkaar prikkelen en motiveren want de duivensport is zo mooi en je ‘gram’ moet je halen op de vluchten. Laat de duiven voor je spreken! De vliegduiven zaten net ‘n 2 weken gekoppeld en zagen er prima uit. In de winter komen de duiven niet los vanwege de roofvogels en dan dikken ze wat aan maar dat trainen ze er over ’n paar weekjes wel van af. Cor heeft ’n prachtige accommodatie, boven op ’n schuur gebouwd met 4 grote afdelingen. 2 voor elk 12 weduwnaars, 1 afdeling voor de jonge duiven (kan in tweeën) dit zelfde geldt voor het kweekhok ook deze afdeling heeft 2 compartimenten. ( de weduwduivinnen zitten beneden in 2 kleine rennetjes)  Grote ruime hokken met relatief weinig duiven en een prima klimaat (kurkdroog). Cor speelt alleen maar met weduwnaars en dat begrijp ik wel wat Cor is nog steeds heel druk in het bollenbedrijf en dan blijft je tijd beperkt. Ik begrijp zijn keuze maar…………
Cor heeft echte krachtpatsers op zijn hok zitten en je kunt echt zien dat deze duiven altijd 60 kilometer verder moeten vliegen (de wind kan onverbiddelijk zijn in de kop van Noord-Holland) en Sint Maarten ligt stijf aan de kust. 4 Jaar geleden heeft Cor al zijn duiven op geruimd en wanneer je alweer zo’n hok duiven hebt, chapeau! 

Ook nog even langs geweest bij Lex Udo, bij Lex vind ik het altijd geweldig om zijn kampioenen even in de hand te mogen krijgen. Lex heeft ook nogal wat duiven van Steef Duijn en deze duiven zitten volop verweven in zijn en mijn stam. Duiven, super van bouw met geweldige vleugels die al jaren laten zien op de vitesse maar vooral op de midfond dat ze tot de allerbeste van de afdeling behoren.  Dit jaar heeft Lex weer ’n geweldige kweek gehad en de eerste 30 jongen blinken tegen je op.  Lex gaat dit jaar de strijd aan met 12 weduwnaars en 14 duivinnen, gaat in ’n nieuwe vereniging spelen dus een nieuwe  uitdagingen. Lex barst van de ambitie en gaat de komende jaren ook de dagfond spelen. Lex kennende speelt hij  alleen maar voor de overwinning dus de lat gaat weer ’n stukje hoger.

Op eigen hok
De vliegduiven zitten alweer ’n paar dagen gescheiden en ze hebben dan gewoon even tijd nodig om weer in hun ritme te komen. De duivinnen wilden het liefst weer naar het nestje toe, de doffers kregen weer de zenuwen maar uiteindelijk zitten ze er na  4, 5 dagen weer bij zoals ik het graag zie.  De komende weken krijgen ze schraal voer en proberen we ze nog even rustig te houden.
De jonge duiven vliegen de spoetnik al in en uit, eten goed en ik heb er geen één met zijn kopje in de drinkbak hoeven te duwen. Ze zien er strak uit en ik pak er regelmatig ’n paar om ze te laten wennen aan de baas. Van de meeste heb ik geen idee waar ze uitkomen, alleen van die speciale kleurtjes weet ik de afstamming, het liefst wil ik het niet weten en hang expres ook geen lijst in het hok. Bij het uitselecteren is het eerst opruimen en daarna pas opzoeken maar tot nu toe zitten ze er allemaal nog.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Even tussendoor...