zondag 30 augustus 2015

OOK MOOI ! & wat beter moet

Wat ook mooi is, wanneer je samen probeert beter te worden.
Paar jaar geleden kwam ik in contact met Nico de Jong, fijne melker, pracht vent met goede duiven en het klikte gelijk. Er gingen wat duiven over en weer en mijn Nico (03) speelde al ’n eerste in het rayon en vloog ook op 3 dagfondvluchten goed prijs. Nico heeft natuurlijk zijn “Blue Wonder 715”, super duif op de Vitesse en inmiddels vader van veel goede duiven. De vader van “ Blue Wonder 715 “ is: “Summer Son” ‘n 100% Schaerlaeckens duif met aan vaderkant duiven van Gaby VandenAbeele en aan moederskant Invincible, Supertje, Double Ace, New Sissie. Ik was direct gecharmeerd van deze duif, want de VandenAbeele duiven ken ik, onze stamduif “Bonte Gilles’ heeft veel ‘Witten Buik’ bloed in de afstamming. Vooral de duivinnen uit deze doffer vliegen hard en kop. De ‘900’, Miss Élégance en de ‘093’ om er maar ’n paar te noemen. De Schaerlaeckens lijn ken ik via Steef Duijn, Rens van der Zijde, Lex Udo en kortgeleden nog via Peter Crans. Een super lijn! Nu heeft Blue Wonder als moeder een duif met veel “kleine Dirk” bloed en daar heb ik er één van zitten. Deze duivin heb ik weer gekoppeld aan ’n zoon van de ‘02’ van Steef Duijn, namelijk mijn stamduif de ‘44’. Uit deze koppeling heb ik ’n fantastisch duivinnetje zitten en ook Steef vond het ’n goed idee om deze op 'Summer Son' te zetten. Samenkweek om er samen beter van te worden. In het voorjaar verhuisde de tweede ronde naar Nico want de eerste ronde kwam te vroeg. 2 prachtige jonge duiven verhuisden naar Nico. Paar weken geleden hebben we lekker bijgepraat en Nico vertelde dat er één al goed afkwam, inmiddels ‘n 1e en 2e in de club, zal het duifje het volhouden, speelt Nico het duifje door.......? Nico speelde het duifje (1608276) door en vandaag 29/8  opnieuw prijs en  hij wordt kampioensduif in Rayon C!!!   Dus vandaag even langs Zaandijk gefietst om de '276' te bewonderen en op de foto te zetten.
(zelf word ik er ook beter van, heb  2 duivinnen lopen voor volgend jaar en ‘n onbevlogen doffer voor de kweek)
kenners ogen, je bent niet voor niets keurmeester

pracht bouw, prima vleugel en 'n 'kwaaie' blik.


Het jonge duivenseizoen is afgelopen en dat is maar gelukkig ook want de ‘rek’ was er goed uit. Vorig jaar gingen er slechts ’n handje vol duiven mee op Sens ’n soort sector vlucht met afdeling 5 en 12, dit jaar zal de deelname naar verwachting nog minder zijn maar laten we eerlijk zijn, het gaat toch nergens over.
Dat de jonge duivenvluchten/programma geevalueerd moeten worden is duidelijk maar wat je ook bedenkt of voorstelt het zal geen garantie zijn dat er minder duiven worden verspeeld maar blijven stilzitten is niet de juiste houding. Michel Beekman schrijft er in zijn column ook over en ik ben het met hem eens, trek het seizoen zeker nog wat naar voren en creëer ‘n 4 tal vluchten, instap momenten, voordat het seizoen begint. Je kunt je natuurlijk ook afvragen of je jonge duiven zo vaak 2 nachten mand moet geven. In onze sport zijn we zo flexibel als ’n draaideur, we doen al moeilijk wanneer er ’n lossingsplaats wordt gewijzigd terwijl de kilometers toch nagenoeg gelijk blijven. We lijken wel ’n stel autisten. Laat staan wanneer na ’n zware vlucht die ook nog ’n nachtje extra heeft overgestaan, we zouden voorstellen ’n vlucht in te korten. Dat is helemaal vloeken in de kerk. Dit jaar zijn de hokken aardig leeg gespeeld dus ’n mooi moment de koppen eens bij elkaar te steken. We kunnen het vliegprogramma oude duiven dan gelijktijdig onder de loep nemen, niet dat daar veel mis mee is maar wellicht kunnen er op sommige disciplines ’n vluchtje af! Op de midfond, bij proef of bij toezegging dit seizoen éénmalig ’n vlucht met 1 nacht mand gekregen, moeten we hier niet mee doorgaan, sterker moeten we dit niet uitbreiden?  Dan hebben we het vluchtprogramma wel gehad maar we zijn er nog niet! Wat doen we met al die ‘kruimel’ clubjes, zullen we niet eens gaan fuseren. Halen we nog wel duiven op onder ’n bepaalde hoeveelheid manden, wat dacht je van de Dagfond, zullen we niet rap overgaan naar hooguit 3 inkorfmogelijkheden per rayon?   Als laatste maar zeker niet onbelangrijk wat doen we met de rayons? Sommige zijn al klein en zullen nog kleiner worden, zullen we niet eens rap 'n west en oost lijn invoeren en deze door de midden hakken, hebben we 4 rayons. Voor de goede verstaander, 2 west rayons en 2 oost rayons. Ik gooi het ‘balletje’ maar eens in de lucht met de wetenschap dat er niets maar dan ook niets van terecht komt, want over 2 weken begint de grote ‘winterslaap’, die pas in maart wordt verstoord.  Laten we hopen dat het nieuwe bestuur de handschoen oppakt en ik weet ook wel dat ze het misschien wel willen maar ja kunnen? Kunnen en willen, willen en kunnen, we kunnen er ’n mooi woord spelletje van maken maar we moeten wel wat gaan DOEN.
Afgelopen weekend 2 prachtige vluchten gehad, de duiven waren zoals op alle vluchten prima verzorgd. De wagen uit Pont St Max had ’n terugreis die je niemand wenst. Staking en barricades op de A1 in Frankrijk.
Toen de wagen tegen de avond Amsterdam naderde, belde de hoofdconvoyeur/vervoerder mij op ‘Jos, hoe is de vlucht geweest’ volop belangstelling en verantwoordelijkheid gevoel. Op mijn vraag ‘ben je thuis’  kwam het verhaal van de uren vertraging! Mannen bedankt want mede door jullie hebben we ’n mooie vlucht gehad en zagen de duifjes er wederom prima uit!
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Even tussendoor...