28 #nieuwsvanachterdeduinen#
Afgelopen weekend stond in het teken van Nationaal
Chateauroux en onze 3e jonge duiven vlucht.
Op beide vluchten presteerden mijn duiven na behoren, de
jonge duiven kwamen prima af tegen 2553
duiven 3-5-7-12 en >50% in de prijzen, zo’n serie geeft de burger moed.
Komend weekend krijgen we te maken met onze eerste totaal lossing en mogen ze zich los maken uit zo’n 10.000 duiven,
hopelijk hebben ze inmiddels goede
vluchtlijn in hun ‘koppies’ opgeslagen!
Chateauroux was in eerste instantie ook een mooie vlucht
maar 15 minuten nadat de eerste duiven vielen, begon het te regenen en dan sta
je met je bezoekers onder de grote parasol op de overige duiven te wachten en
dat is toch wel wat minder aangenaam. Regen, wind en de massa beïnvloeden al
het kleinste concours maar…..een
Nationaal concours (44.000) duiven met zuidwestenwind wordt gedomineerd door de
westkant? Bijzonder.
In onze Afdeling zijn
Marit
en Martijn Kramer een klasse apart maar ik wil ook Remco Martens niet
vergeten, die in ons rayon, gelijk de
vorige dagfondvlucht, ze mirakels pakt.
Komend weekend onze laatste Midfondvlucht en daar ga ik nog
een ploegje voor klaarstomen, hierna volgen nog 2 dagfondvluchten en eerlijk
gezegd dat zie ik niet zo zitten, zeker om die alle twee nog te spelen. We
bekijken het maar vlucht voor vlucht want ik heb het al eerder geschreven
kampioenschappen zijn van minder belang,
mooie uitslagen maken is mijn streven en vind ik een veel leukere uitdaging.
We hebben 3 jonge duivenvluchten achter de rug en tot nu toe
zijn ze goed naar huis gekomen en ook de laatste vlucht geen achterblijvers.
Normaal gesproken moeten ze nu geen stress meer hebben en krijgen van het
inkorven, blijft de vraag “drinken ze in de mand”? Dit blijft een puntje van aandacht en zorg. Meestal
krijgen we zo eind juli te maken met het One Eye Cold virus en andere
‘kopzorgen’. Uiteraard proberen we ze zo hoog mogelijk in de weerstand te
krijgen en houden we duiven nauwgezet in
de gaten.
Morlincourt en Asse Zelik staan voor a.s. zaterdag op het
programma, we zijn begonnen met de jonge duiven op 122 kilometer (voor Heemskerk)
en de 4e vlucht staan we pas op 180 km, volgende week gaan we nog ’n
keertje dichterbij namelijk 122 km en
kunnen de herintreders wellicht weer mee, om daarna opnieuw naar Asse Zelik af
te reizen. Goed geteld op de 6e
vlucht zijn we nog steeds niet verder geweest dan 180 km! Hierna gaan we naar Peronne en
Morlincourt. Ik vind het best een goed
initiatief dit programma eens uit te testen en had verwacht dat er veel meer
duiven in concours zouden staan, dit laatste is helaas niet het geval. Nadeel
van deze opbouw is dat we maar weinig vluchten van 300 kilometer hebben en
wanneer we de eerste 4 jonge duivenvluchten dan ook nog eens zuidwestenwind
hebben begint men toch verlangen te krijgen naar wat meer afstand.
Laat het duidelijk zijn, wij hebben tot nu toe prima jonge duivenvluchten gehad, ook
de trailers zijn onderhanden genomen want de
afgelopen weken zijn ze ‘brandschoon’
Ik heb begrepen dat niet in alle geledingen mijn schrijverij wordt
gewaardeerd maar zolang ik geen onwaarheden en flauwekul verkondig, ga ik hier
mee door.
Ik zal ook mijn visie over het lossen aan het papier
toevertrouwen, zeker nu er ‘landelijk’ nogal wat problemen zijn met de jonge
duiven en men dit ook zoekt in de zogenaamde kruislossingen.
Allereerst vind ik het onbegrijpelijk dat sommige afdelingen keer op keer naar een lossingsplaats rijden
waar de jonge duiven ‘slecht’ vertrekken en van thuis komen. Ook al krijg je de
vinger er niet achter, gewoon niet doen. Ik heb ook zo’n lossingsplaats waar
mijn jonge duiven slecht van thuis komen, los je ze in de zelfde lijn 10
kilometer verder komen ze wel goed af. Natuurlijk heb ik wel zo mijn idee
(wellicht te dicht op Schiphol en staat daar iets wat de boel verstoord) Ook zijn er lossingen waar de eerste groep
‘slecht’ van vertrekt en dan toch de volgende er achteraan, lijkt mij niet
verstandig.
Alle afdelingen hebben een L.C. met mensen die hun stinkende
best doen, daarnaast hebben we het I.W.B. en daar horen, volgens mij, minimaal
2 tot 3 personen zitting in te nemen, die om de 4 jaar moeten
rouleren/aftreden. Zij zijn verantwoordelijk voor o.a. de juiste berichtgeving
en de correcte coördinatie van de
lossingen. Dus de juiste informatie
rondsturen naar de L.C. en plaatsen op T.T. de L.C. blijven informeren en
updaten op de dag van lossen. De L.C. zijn verplicht te melden wat ze
voornemens zijn en pas na toestemming en
afstemming mogen zij overgaan tot lossen.
Uiteraard moet het I.W.B. onafhankelijk zijn en niet 2 petten op hebben,
(dus ook zelf niet in een L.C. plaatsnemen).
Benoem b.v. 3 criteria, Code 1 prima omstandigheden en de L.C. moeten
alleen melden en afstemmen met het I.W.B.
Code 2, de lossingsomstandigheden lijken op donderdag/vrijdag in
bepaalde streken niet goed te zijn. Het
I.W.B geeft een dringend advies een andere lossingplaats te zoeken en zal dit
moeten coordineren. Code 3, de
omstandigheden zijn niet verantwoord en geeft een dwingend advies niet te
lossen.
Kortom benoem de taken van het I.W.B ( er zijn er wel meer
te noemen, dan boven beschreven) en respecteer deze. De L.C. zijn en blijven
autonoom maar kunnen door de meldingen en
afstemmingen niet meer in elkaars
vluchtlijnen terechtkomen.
Ze doen allemaal hun best en er zal best weleens wat fout
gaan, we maken allemaal fouten maar wees transparant en eerlijk en respecteer
elkaar en breng structuur aan in de organisatie. De omstandigheden worden met
het jaar slechter, ingewikkelder en soms zijn ze zelf onbegrijpelijk en dus
niet te voorkomen. We liggen onder een vergrootglas en voorzichtigheid is dus
geboden. Je handen in onschuld wassen en
net doen of je alles perfect hebt gedaan kun je wel vergeten! Laat het duidelijk zijn, bovenstaande is MIJN
mening en visie en zijn er nog wel betere oplossingen maar praten en vergaderen
zonder de problemen op te pakken is zonde van de tijd en heb ik zelf jarenlang
aan de lijve ondervonden.
Terug naar de duiven en de verwachtingen, het lijkt zaterdag
een redelijke dag te worden, in Frankrijk schijnt het zonnetje en in Nederland
langs de kust bewolkt met weinig tot geen regen. De wind westzuidwest en daar
zullen we mee moeten leven.
Bij de jonge duiven gaan er 44 mee en blijven er 2 thuis.
Bij de oude duiven heb ik 24 duiven mee. Succes………………
Geen opmerkingen:
Een reactie posten