zaterdag 20 februari 2021

vorst, dooi en nu lente temperaturen.......

 

Afgelopen zondagmiddag viel de dooi in en maandag zag je de sneeuw voor je ogen verdwijnen en keerde het groene landschap weer terug.  Groene landschap? Zondagmorgen dacht een boer de ondergrond is nu nog hard laat ik alvast wat mest uitrijden dus het maagdelijk wit was al niet meer. Over mest gesproken…..

Gelukkig kon ik zondag al wat beweging in de lades onder de mestroosters krijgen, dus dat werd sneeuw en stront schrapen om een ‘binnenzwembad/gierput’ te voorkomen.  Ik heb het al eerder geschreven, de duiven hebben geen centje pijn ondervonden van de kou. Ik heb ze na die sneeuwstorm moeten uitgraven maar ze bleven op de eitjes en jonkies zitten en dat er dan wel eens wat sneuveld….het is niet anders. Menigeen had zondag/maandag lekkage of moest met grote spoed de sneeuw van het plafond verwijderen, daar heb je in rennen dan weer geen last van! By the way de duiven hunkerden naar een bad😀

De ploeg nog niet gekoppelde duivinnen gaat zoveel mogelijk in de vroege ochtend naar buiten, om een 30-tal minuten te vliegen. Hierna gaat de klep van de jonge duiven open, deze hebben van de week dus de buitenboel verkend en so far so good.  Ook de vliegduiven die op pap jongen zitten/zaten zijn weer buiten geweest.  In het vlieghok zijn de nodige eitjes overgelegd want niet uit alles wil ik jongen aanhouden, van de geringde ploeg ga ik er later 5 uitzoeken voor ons jongste lid in de club, ook van broer Peter gaan er 5 naar Sanne zodat ze straks samen met haar eigen jonge duiven een ploegje heeft om de strijd aan te binden. Het loslaten/vliegen van de duiven is ook wel een ‘must’ want al dacht ik dat ze niet te veel voer kregen, waren ze aardig aangevet. 😂 Dat aanvetten raakt er snel genoeg af wanneer ze alle dagen weer even buiten komen maar ook wanneer ze met graanjongen liggen.  Ze komen weer buiten, het trainen begint maar ook het opleren zal niet lang meer op zich laten wachten.




Zelf heb ik met een 3-tal weken misschien wel tegen de 50 jonge duiven in het hok meer dan genoeg om mee te starten.  Vanaf de maanden mei/juni ga ik het 2e hok van de jonge duiven gebruiken, enkel voor duiven die op de nalijn of in de wintermaanden hun kunnen mogen laten zien!  

Ik heb altijd wel een paar favoriete kweekkoppels, de jongen uit deze koppels plus de jonge duiven uit samenkweek gaan het 2e jonge duivenhok bevolken. Wanneer ik terugkijk op de maanden oktober, november, december maar ook nog januari, hebben wij prachtige weken gekend, maanden dat je de late jonge perfect kan trainen. Ook ik zat tot voor kort vastgeroest met het idee dat alles tussen april en eind september moest gebeuren. Beetje ‘omdenken’ en de bekende paden verlaten….

Verder weinig te melden dus een kort blog deze week, oh ja een prachtig promotiefilmpje van het hok Hooymans kwam ik tegen. Ik vind het superknap, getuige van lef en zakelijk inzicht…….

https://youtu.be/5K-7NSiQYUg

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk