donderdag 21 juli 2022

Issoudun & Duffel

Deze week onze 5e DF en 2e jonge duivenvlucht.

Nog even terug naar afgelopen weekend waar de jonge duiven, goed presteerden. Je hoopt het, je doet er veel voor en wanneer ze dan goed komen, kan je wel een gat in de lucht springen. 16e plek tegen ruim 8000 duiven in de afdeling, enkel een kopgroep (lijkt de tour de France wel) duiven met name uit De Zaan van vader en zoon Kat, van Marit en Martijn kramer en Siemons kapen de vroegste prijzen weg. Geweldig gepakt natuurlijk, maar met die 16e plek kan ik goed leven. De oude duiven deden ook nog hun best want wanneer 19 van de 26 in het rayon met kopwind nog prijs vliegen moet ik in mijn handen knijpen. Het heilige vuur raakt eruit of misschien heb ik dat het hele seizoen al gemist bij mijn duiven en raakt nu ook de rek wat uit het elastiek, want de kilometers beginnen te tellen. Menigeen zal zeker met dat laatste te maken krijgen. Ik ga alles nog een keer uit de kast proberen te halen. 😋

2 liefhebbers uit de club wisten hun duif extra te motiveren Frank Rodenburg kwam nipt te kort en pakte op Pont st Max de 2e plaats in de afdeling en John Hardebol pakt de 1e Nationaal en internationaal op Tarbes. Die heeft zaterdagavond volgens bij niet geslapen van de adrenaline 😏. Super, once in a life time

Leermomenten voor volgend jaar, nu eerst deze week omgaan met de warmte en nadenken wat en hoe te spelen.  Gelukkig heb ik ‘oud’ duivenliefhebbers, die adviseren, helpen en de boel op scherp zetten. Het is bijna Team Nijman maar het belangrijkste dat wij de zaterdagen samen genieten van de sport en de mooie aankomsten en gelukkig vaak duiven op tijd. 

In de Tour de France fietsen ze met 38 graden gewoon door, natuurlijk worden ze goed in de gaten gehouden wat betreft voeding en drinken. De wandelvierdaagse wordt de driedaagse want voorzichtigheid viert tegenwoordig hoogtij. In Drenthe gaat de fiets 4-daagse van start, daar zullen ook vast en zeker mensen van hun fiets vallen. Ik denk weleens je kan toch ook zelf nadenken en wanneer je fysiek de warmte niet aankan, blijf je toch lekker thuis.

Bij de duiven moet de ‘baas’ zijn verantwoording nemen en weten wat zijn duiven wel of niet kunnen verdragen en goed voorbereiden. De warme dagen de duiven alle dagen een verkwikkend bad geven, 2x daags vers water en de zon een beetje uit het hok houden. Ze kunnen beter tegen de warmte dan de baas😀. Ach het waren 2 prachtige dagen. 

Woensdag was de meeste warmte al uit de lucht en konden de trainingen weer oppakt worden. Ik zag genoeg overtrekkende duiven in de lucht😜, donderdag was goed voor de tuin. Wat willen wij nog meer! 

Las op het Blog van A. S. dat het dievengilde ook bij hem heeft toegeslagen. (hok leeg) Gajes noemt Ad de daders, vind ik nog netjes. 

Einde week lijken wij weer in het ons bekende stramien te zitten, 23 graden, bewolking, zonnetje en kopwindje😜

Het geeft zaterdag temperaturen van zo rond de 23 graden. In Frankrijk is het in de ochtend ook nog niet te warm,  hopelijk daar geen regen want die late lossing van vorig jaar staat nog in mijn geheugen gegrift. De wind is noord, sommige stukken noordwest maar matig. Issoudun is nog altijd 648 km dus verwacht ik ruim 9 uur vliegen. Laten wij het beste ervan hopen. 

Voor de jonge duiven is de wind op de kop niet verkeerd, veel zal afhangen hoe het in de ochtenduren is om de duiven misschien vroeg te lossen. Wanneer het kan en verantwoord is, zou het mooi zijn.  20 tot 25 duiven gaan naar Issoudun en zo’n 50/55 jongen naar Duffel. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel