vrijdag 19 mei 2023

Pont St Max en keuzes maken…

 

Op naar onze 2 MF vlucht Pont St Max en keuzes maken…

Vorige week werd een kuitenbijtertje, mede door de Noordoostenwind. Waarom het concours niet vlot verliep? Het blijft koffiedik kijken, ik heb weer genoeg voorbij zien komen op social media, vermengingen, te laat, storingen etc., maar wat heb je eraan. Je hebt duiven nodig die dit ook aankunnen, broer Peter heeft er zo één en pakt de 1e tegen <13000 maar ook op plek 9-26-79-98 kom ik nazaten uit ons kweekhok tegen. Fijn voor deze liefhebbers.

Zondagavond miste ik nog één duif, heb wel een duifje zondag moeten ophalen uit Krommenie. Een bijzonder verhaal wat ik op Facebook heb geplaatst. In het kort: ik word gebeld door de vogelopvang uit Krommenie. Meneer wij hebben een duif van u zitten, zojuist binnengebracht door iemand uit Heemskerk, die het duifje uit het water heeft gevist. Laat het nu een veel belovende jaarling zijn, die dus vlak bij huis bijna verzopen was. In de auto en snel de duif opgehaald, de duif was nog helemaal doorweekt en kon door kramp niet op zijn pootjes staan. Thuis elektrolyten en magnesium gegeven en 2 uurtjes later probeerde hij te gaan staan. Wat een karakter!! Tot zover de story of hij het gaat redden? Nee, maandag de duif nog laten drinken wat eiwit pillen opgestoken, het mocht niet baten om 17.00 uur blies hij zijn laatste adem uit. 😭Jammer want de ‘213’ was ’n knappe.

Je moet verder met wat je wel hebt, geen gekke dingen doen maar vooral kijken hoe de duiven ervoor staan, hoe ze de afgelopen vlucht hebben verteerd en of ze de volgende vlucht aankunnen. 5 weken lang oost in de wind is best bijzonder, maar 5 tot 6 uurtjes vliegen moeten ze normaliter makkelijk kunnen. Het zijn de duifjes, vooral de laatkomers, die een dagje extra hebben gevlogen die extra aandacht behoeven.

Ik heb maandagavond de beslissing genomen, een aantal duiven sowieso een weekje ‘rust’ te geven. Wat mij niet 100% aanstaat, gaat niet mee. Het seizoen is nog lang!

Breng mij gelijk mij het ‘verzoek’ van de Afdeling/vervoerder om voortaan dinsdagavond de hoeveelheid duiven voor de donderdag op te geven. Ik begrijp dat ze een planning moeten maken en willen weten wat ze kunnen verwachten. Ik geef altijd onder voorbehoud op, want ik weet donderdagmiddag pas wat ik wil meegeven. Na afgelopen vlucht, met de vooruitzichten voor a.s. zaterdag en de week erop de 1e DF, verwacht ik een stuk minder duiven, sterker al veel afhakers. (In mijn club tel ik al 11 liefhebbers die niet meegeven en 50% minder duiven!) Het geen vaste plek hebben in de wagen bij het inladen lijkt mij een goede zaak. Daar heb ik in het verleden een andere afdeling ook over gehoord😪

Afgelopen zondag had ik 2 aanvliegers, eerst buiten eten en drinken gegeven maar ze vertrokken niet. Maandagmorgen liepen ze toch binnen en kwamen beiden uit Friesland. Wat doen die in NH? Oostenwind! Dinsdag hoorde ik dat de nodige duiven uit NH in Friesland zitten (ook raar). Het zal zaterdag niet helemaal ‘goed’ in de lucht of in de koppies geweest zijn.

Bij de jonge duiven ga ik gewoon door op de ingeslagen weg, vliegen moeten ze😊. Het is deze week prachtig weer geweest, natuurlijk zit er oost in de wind, ik vind het prima. Je kan nu stappen maken of te wel het ijzer smeden wanneer het heet is. De groep oudste duiven heb ik gechipt, om de nabij 70 stuks, deze pak ik in ochtend uit de hokken voor de africhtingen. De overige mogen dan uitvliegen en ga ik over 2 weken inpassen.

Het was deze week wederom vaak toch nog fris en in de avond, voor de tijd van het jaar, ook daar moet ik mee dealen.

Zaterdag lijkt een redelijke dag te worden. De wind is noordoost maar wel stevig en wakkert aan! Dus een vroege lossing zou welkom zijn. In Frankrijk lijkt het toch niet ideaal te worden. Met afgelopen week nog in gedachten en met de voorspelde wind, zou mij een 300 km beter passen. Iedereen is vrij om te bepalen of hij meedoet maar wanneer de 2e MF vlucht gelijk qua deelname gehalveerd wordt door (mede) één mindere vlucht en door de vooruitzichten voor zaterdag, zou je beter daarop kunnen anticiperen. Nu doen de meeste liefhebbers het zelf.

Hopelijk toch een mooie vlucht en zelf heb ik ook de nodige thuis gehouden, omdat ik toch…. 😏

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After