Het is echt warm..
Ik kan mij vinden in code rood voor de programma en jonge duiven. Natuurlijk is het in de vroege ochtend nog niet zo warm, maar dan moet je wel de wekker zetten om 5.30, snel duiven pakken en gaan rijden. Vervolgens rond 6.30/7.00 uur los. De duiven zijn vaak met 30/45 minuten thuis. Je bootst geen vlucht na, je laat ze hooguit wennen aan vroeg los, in of rond de 20 graden, vaak over een kortere afstand dan een vlucht. Het is op geen enkele wijze een maatstaf voor een reguliere vlucht.
Ik heb het ook gedaan!
Je kan ze ook om 7.30 uur aan huis laten trainen, je ziet ze dan hoogte maken, aansluiten bij andere duiven en keihard trainen. Na zo’n 45 minuten zag ik mijn ploeg weer om huis vliegen en bij mijn eerste fluitje rolden ze naar binnen, nog geen 5 minuten later kon ik de drinkbakken weer vullen. Kan je nagaan wanneer een jonge duif 80/100 km moet vliegen bij >30 graden. Een ‘ervaren’ jaarling of oudere duif zal eerder naar beneden gaan om te drinken en dan hoop je dat ze al vliegend water drinken uit de meren onderweg. Voor de vluchten oude duiven, ben ik een voorstander van afstanden terugbrengen/inkorten. Soms wordt het zo warm dat d
inkorten ook niet de oplossing is.
Meestal brengt dit weer veel discussie te weeg en iedereen ‘knalt’ alles op Facebook.
De marathon duif dan? Dat is een andere duif. Het verschil zit in karakter, doorzetting vermogen en spieren. Ik kan het accepteren dat zij wel een concours hebben. Ook zijn de liefhebbers van deze vluchten relaxter en minder snel hotel de botel wanneer duiven achterblijven of pas na dagen arriveren. De duiven zijn vaak meerdere dagen onderweg naar de lossingsplaats, maar worden om de 4 uur voorzien van water en dat is essentieel!!
Dan lees je maar die Olraces daar is het ook warm en gaan altijd door…
In Spanje, Portugal, Zuid-Afrika, Thailand, de Emiraten en andere woestijnlanden spelen ze in het winterseizoen, maar dan nog kan het ook vrij warm worden. Je kan het niet vergelijken, andere warmte, ander vervoer, andere hokken, duiven met vaak marathons achtergrond. Moet natuurlijk wel water onderweg te vinden zijn, het resultaat 500 km over de woestijn, loopt meestal slecht af.
Ik, zegt de gek, fietste o.a. in India in het ‘goede’ fietsseizoen (niet te warm🫣) in dat onmetelijk drukke land zaten fietsdagen tussen van meer dan 40 graden. Dagen van 80/100 km met (korte) klimmetjes van 15%. Vooral blijven fietsen want dan had je rijwind, in de schaduw om het uur je snel insmeren en friswater naar binnen slurpen en je verzorgen. Een mens kan veel hebben maar moet wel zijn verstand gebruiken en weten hoever hij kan gaan en elkaar in gaten houden. De Indiërs snapten niets van die fietsende mafkezen. Ik vond het wel iets heroïsch hebben maar wist verdomd goed waar mijn grens lag. Dat laatste heeft een duif niet of hij moet na 2 uurtjes vliegen steeds een meertje aandoen😀en wij maar thuis wachten en ons insmeren en laven.
Moraal van het verhaal laat de NPO en Afdelingen de beslissing nemen. Het klimaat is aan verandering onderhevig, regelgeving en dierenwelzijn heeft zijn intrede gedaan en dat gaat echt niet meer veranderen.
Naast de NPO, hebben ook de Belgen en Polen vanwege de extreme warmte hun vluchten gecanceld.
Geniet van het vrije weekend.

Reacties
Een reactie posten