Code rood, een bekende duiven columnist schreef hierover
afgelopen week en ik kon niet nalaten te reageren. Code rood, betekent ‘geen
vlucht organiseren/verboden te vliegen’. Men heeft criteria aangelegd, bij
welke omstandigheden code rood in werking zou moeten treden. Niets mis mee, het
I.W.B staat hier volledig achter, maar nu komt het, je kunt wel beleid maken
maar je moet het dan ook uitvoeren en handhaven. Voor afgelopen weekend was
code rood van toepassing maar men trok zich hier niets van aan. De duiven
moeten in bescherming genomen worden tegen hun baasje en volgens mij moet de
N.P.O. dat doen. Die staat boven alle partijen, niets eigen belangen en
verstrengelingen, afgelopen weekend was code rood, dus alles annuleren en ’n
verbod op het organiseren van ’n wedvlucht. Het gebeurde niet en het gaat
natuurlijk ook nooit gebeuren, te veel belangen, dus zonde van onze tijd.
In onze afdeling valt de ‘schade’ nog wel mee en zijn de
meeste duiven thuis gekomen ( ik ken er genoeg die alles thuis hebben), die van
ons zijn ook met veel minder inversie gelost dan andere afdelingen die dachten
dat je beter de warmte voor kon blijven en daardoor besloten vroeg te lossen in
de volle inversie. Leedvermaak is nooit op zijn plaats dus nu ook niet maar ik
zit wel vol met onbegrip. Wat ’n knuppels, hopelijk weten ze nu voor eens en
altijd dat inversie wel gevaarlijk is.
Duiven lossen, zonder noemenswaardige inversie maar met
temperaturen die snel oplopen tot boven de 30 graden+, dan kunnen duiven zo’n 5
uur alles uit de kast halen maar dan is de pijp ook leeg. We zagen dat na 14.00
uur het bijna volledig stil viel en er bijna geen duif meer doorkwam. Pas tegen de
avond en de volgende dag kwamen ze weer door. Wat ook opviel was dat de vroege
duiven alles gaven en als buikschuivers op de klep vielen. Even totaal
verkrampt en ze bleven minuten lang naast de drinkbak liggen en probeerde
wanhopig op te staan om hun kop in de bak te steken.
Wat ook opvalt, is dat we er ‘vroeger ’ niet zo’n punt van
maakte en de duiven onder deze omstandigheden beter naar huis kwamen maar de
duivensport evalueert, de duiven moesten sneller worden en zijn ook niet meer
zo geschikt voor zwaardere vluchten en dus is de pijp sneller leeg. We hebben
ook weinig vergelijkingsmateriaal, de zware fondmannen korven de laatste jaren
bijna geen jonge duiven meer in of geven ze liever voor vracht mee in plaats
dat ze het snot voor de ogen wordt gespeeld. Die paar die mee doen en die ik
spreek, ach ze zijn thuis…. Deze duiven halen niet alles uit de kast en komen
fitter thuis, maar wel vaak na de prijzen. Zo zie je we moeten het ook niet
overtrekken en er bestaat ook nog zo iets als selectie.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je wat duiven over
blijft houden, vooral de liefhebbers in Zuid Holland hebben het aardig voor hun
kiezen gekregen. Maandagmiddag sprak ik ’n gekende liefhebber die nog ’n kleine
20% kwijt was maar die heeft ook ‘taaie’ rakkers. Martin was: ‘NOT amused’ vooral over het vroege lossen maar met de
warmte had hij minder problemen. Afdeling 5 heeft voor komend weekend
‘Morlincourt” afgelast, tekort belangstelling wordt als reden opgegeven.
Dan nu komend weekend, de verwachting voor zaterdag is Noord
en Zuid Holland de gehele dag in de onweer en regen, eventuele uitloop naar
zondag regen…….. Wind zuidwest. Inmiddels is er al ’n waarschuwing uit gegeven
dat er dit weekend aan de kustlijn meer water zal vallen dan normaal in 1 maand! Nu
is er niets zo veranderlijk als het weer dus…….
Ik ga de duiven gewoon prepareren maar indien vrijdagmiddag
de voorspellingen/verwachtingen, nog
steeds die enorme regen en onweer aangeven, blijven ze lekker thuis. Met de oude
zou ik best nog wel een leuke uitslag willen neerzetten maar dat moet ik doen
door mijn beste te spelen en die ga ik niet willens en wetens de narigheid
insturen en die zomerjongen zeker niet! We wachten het nog even af……………het is
pas donderdagmiddag.
VRIJDAGMIDDAG 13.00 UUR,
Ik heb de weerkaarten nogeens bestudeerd en naar de verwachtingen gekeken, en natuurlijk het zijn verwachtingen maar je moet je toch ergens aan vasthouden. Conclusie; ziet er niet best uit en aangezien ik nergens meer omspeel, gaan er GEEN duiven mee!
Het grootste probleem wordt morgen de lengte van de Afdeling. Morgen zuidwesten wind 4 tot 5 dus snelheden van dik boven de 100 km, voor de verste afstand toch dik 120 tot 150 minuten vliegen. Het kan morgen in Grimbergen tussen 7.30 uur en 9.15 uur nog redelijk zijn maar na 9.00/ 9.30 uur kan het in Den Helder al noodweer zijn en in Amsterdam redelijk tot droog.
Ga er maar aanstaan, half Noord Holland morgen vol onbegrip, ik voorzie voor morgen voor de kop van Noord Holland veel problemen. Annuleren is niet bespreekbaar, dichterbij gaan staan staat de doodstraf op, van de voorvlucht dus de duiven gaan naar Grimbergen en ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik het helemaal mis heb, want dan hebben we vlucht gehad en de duifjes thuis. Speel je nergens meer voor........speel je voor 'n kampioenschap.......veel wijsheid.
VRIJDAGMIDDAG 13.00 UUR,
Ik heb de weerkaarten nogeens bestudeerd en naar de verwachtingen gekeken, en natuurlijk het zijn verwachtingen maar je moet je toch ergens aan vasthouden. Conclusie; ziet er niet best uit en aangezien ik nergens meer omspeel, gaan er GEEN duiven mee!
Het grootste probleem wordt morgen de lengte van de Afdeling. Morgen zuidwesten wind 4 tot 5 dus snelheden van dik boven de 100 km, voor de verste afstand toch dik 120 tot 150 minuten vliegen. Het kan morgen in Grimbergen tussen 7.30 uur en 9.15 uur nog redelijk zijn maar na 9.00/ 9.30 uur kan het in Den Helder al noodweer zijn en in Amsterdam redelijk tot droog.
Ga er maar aanstaan, half Noord Holland morgen vol onbegrip, ik voorzie voor morgen voor de kop van Noord Holland veel problemen. Annuleren is niet bespreekbaar, dichterbij gaan staan staat de doodstraf op, van de voorvlucht dus de duiven gaan naar Grimbergen en ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik het helemaal mis heb, want dan hebben we vlucht gehad en de duifjes thuis. Speel je nergens meer voor........speel je voor 'n kampioenschap.......veel wijsheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten