The Day After,
Zaterdag ’n keer lekker duiven bij mijn broer gekeken en dat
zal toch al snel weer 7 jaar geleden zijn dat ik op de zaterdagen de zaak
verliet om even duiven te ‘letten' bij Peter.
Samen dus gisteren in de lucht turen en plots zie je er 1 hangen en
knijpen. Ja, ik vind het prachtig maar 7 jaar geleden was die boom nog maar ’n
struik en die boom zorgt dat je duiven gewoon slecht kunnen vallen en de meeste
dus extra rondjes maken. Deze keer waren ze ook gewoon nog eens 2 minuten te
laat, niets aan te doen. De laatste vluchten kan je de meeste punten pakken,
dus poetsen broer.
Nico van Duivenvoorde pakte met ’n zomerjong de 1e
prijs en het mooie is, vorige week zat dat duifje ook al vroeg. Om tegen dat oude en ingevlogen geweld 2x aan
de kop te spelen is top, dus dat kan weleens ’n knappe worden. Grimbergen ligt
Nico wel, want dit is de 2e keer dat hij de 1e plaats
pakt. Helaas was Nico gisteravond niet aanwezig en dus geen foto maar wel de
felicitaties.! Gerrit de Boer was de absolute uitblinker, we hebben zijn geheim
natuurlijk ontrafeld. Gerrit heeft Jacqueline
zo gek gekregen zijn duiven regelmatig even weg te brengen en de
grootmeester brengt ze dan verder zelf in topconditie!
Verder zaterdag de
vlucht nog eens geanalyseerd .
Ook deze vlucht drukken
de wind en buien ‘n enorme
stempel op het verloop. De verschillen tussen de rayons zijn deze keer weer
gigantisch. De afgelopen weken hebben we oostenwind gehad en zag je direct dat
de vliegroute zich verlegde, ook niets mis mee, maar dan gaan er weer stemmen
op om meer oostelijk te lossen. Soms zijn de omstandigheden zo slecht dat we
dichterbij willen en moeten lossen. Voor de voorvlucht is het dan vaak weer te
kort bij en dat is ook niet goed. Daarom pleit ik in de lossingscommissie er
ook voor dat we volgend jaar de duiven in Nederland en Belgie niet meer
gezamenlijk gaan lossen. Per Rayon is te kostbaar maar AB/CD/EF is goed
haalbaar en absoluut niet kosten verhogend. Je hoeft nu niet meer perse
allemaal op de zelfde lossingsplaats te staan. Ik kan me goed voorstellen dat
de rayons EF, de lossingplaats Meer liever als africhting vliegen! Laat AB de volgende stations vliegen Bergen
op Zoom/Grimbergen/Nijvel/Pommeroeul/Arras en is er de laatste 2 vluchten echt
heel veel dreiging van de invloed van de oostelijk wind kan je uitwijken naar
Chimay. De tussen stations St Job en Duffel laten vervallen, deze
parkeerplaatsen zijn echt onvoldoende en hoogst onbetrouwbaar. De midfond wordt
vanuit Frankrijk gevlogen en alles gezamenlijk los, het vervoer kan in elkaar
worden geschoven gelijk 2012. De duiven blijven bij deze gezamenlijke lossingen
ook kuddedieren en de wind en de massa zullen van invloed blijven maar niet
meer in die mate van nu. De rayons A&B zijn de rayons langst de kustlijn en
zorg nu ook dat ze in die lijn op de vitesse vluchten, de rayons
binnenkomen. Aan de lengte kan je weinig
doen maar Rayon A heeft al ’n Noord en Zuid uitslag dus dat is al opgelost.
Ik schrijf dit nu wel maar als we dit zouden willen moeten
de verenigingen pen en papier pakken. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer beide
Rayons dit willen het ook kan omdat er geen enkel argument(sportief/financieel)
is die het kan tegenhouden.
Nog 2 weken en het seizoen zit er op en gaan de meeste in
diepe winterslaap. In de na en voorjaarsvergadering zijn de meeste nog niet
ontwaakt en is het weer te laat. De komende weken in de verenigingen evalueren
en voorstellen doen over de opbouw en over de hoeveelheid vluchten. Ook over het tijdstip van beginnen en
eindigen van de vluchten. Zijn er nog op of aanmerkingen over het lossen en
beleid, ook laten weten. Wil je wat veranderen niet wachten maar nu actie ondernemen . In onze club gaan we binnenkort
praten en vergaderen en nu al wordt er aan menig tafel gediscussieerd en
voorstellen op papier gezet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten