zaterdag 14 november 2015

BUITENKANSJES


BUITENKANSJES,

Op internet zijn momenteel weer talrijke bonnenverkopingen gaande en dat biedt mogelijkheden om voor ’n redelijke prijs ’n duifje voor 2016 te bemachtigen of in enkele gevallen ’n zomer /laatjong van 2015. Ik kijk zelf voornamelijk naar het Noord Hollandse aanbod, vaak ken je de namen uit de uitslagen of soms persoonlijk, groot voordeel je weet tegen wie en hoeveel duiven ze spelen. In Noord Holland zitten genoeg goede duiven/ duivenhouders en je kunt de prestaties op de juiste waarde inschatten.  Er zijn er ook bij die hun speciaal gekweekte zomer/late jongen uit de beste kweek en vliegduiven te koop aanbieden op ‘n internetveiling en vaak zijn dit de ‘buitenkansjes’, omdat je de mogelijkheid krijgt om ze te komen bekijken en je dus weet  wat je gaat kopen. Bij de bonnen is dit niet het geval maar wel weer ’n mooie binnenkomer en er staan momenteel zoveel ondergewaardeerde bonnetjes op internet……kijk maar eens op duivennet en G.P.S.!  Op de website van HERBOTS  staat momenteel de totaal verkoop van de Combinatie Molenaar, helaas moet deze combinatie stoppen door ziekte van Peter (vader) Molenaar. Binnenkort komen er ook nog verkopingen van andere ‘streekgenoten’ op PIPA. (Totaal verkoop Anne van Meerkerk en de verkoop van de oude duiven van Gebr. Kat .)

Een week geleden belde ’n clubgenoot mij op, hij had ons “bonnetje “ gekocht,  welke beschikbaar was gesteld voor onze eigen club en gehoord dat hij er ook ’n zomerjong van dit jaar voor kon komen halen. Hij wilde graag ’n duivinnetje en mocht er één uit kiezen. Vorig jaar haalde hij ’n doffertje waar de volle broertjes dit jaar als jaarling bij mij goed presteerden, één zelfs uitstekend. Ik adviseerde ’n halfzusje mee te nemen en ze op elkaar te zetten.  Het 2e en laatste bonnetje is geschonken aan rayon B, ik heb eigenlijk geen idee wanneer die bonnen aangeboden gaan worden maar mochten er tegen die tijd nog wat zomerjongen zijn heeft men nog de keuze en anders in 2016 ’n zomerjong.

Deze week gingen er opnieuw 2 duivinnetjes de deur uit, voor wat hoort wat, want ik had zelf van deze liefhebber 2 jongen uit zijn stamkoppel gekregen . Mooi elkaar wat  gunnen en hopelijk worden we er beide beter van.  Ondertussen zijn er van de zomerjongen al de nodige weg zonder er mee geadverteerd te hebben, veelal namen ze jonge duivinnen mee waardoor er momenteel nog prachtige jonge doffers zitten die nog slechts op ‘n paar oude pennen staan. Verder zitten er nog ’n  late jongen van augustus en dat worden plaatjes maar daar moet je moet nog even de tijd voor nemen.
Ondertussen is ons kweekhok weer op oorlogssterkte en is er de nodige verjonging door gevoerd, gedeeltelijk door de beste vliegers naar het kweekhok te verwijzen en deels door wat gerichte aankopen. Het moet vast wel weer lukken om wat ‘interessante’ koppelingen te maken. Bij ons in het kweekhok duiven die prestaties hebben geleverd want die worden niet verkocht maar gaan na 4 jaar vliegen naar de kweek en de door ons aangeschafte duiven moeten in ieder geval 1e prijswinnaars (in groot verband) in de genen hebben en qua exterieur helemaal bij onze duiven passen. We doen geen tot weinig concessies.  Toch moet het ook weer niet ’n te homogene groep worden er mag dus best wat variatie zijn. 

Woensdag,  met Peter Crans bijgepraat, gelijk een mooie gelegenheid om de duifjes te bekijken die hij momenteel te koop heeft staan. Vorig jaar haalde ik bij Peter ’n duivin uit Okidoko x Adonia en koppelde haar aan mijn 10-‘17’, één van mijn beste vliegdoffers, die nu  voor het 2e jaar op het kweekhok zit. De ‘17’ heeft als moeder de ‘42’ 1e N.P.O. winnares Bourges 2010. Mijn broer Peter heeft er 2 doffers van, zelf helaas maar één doffer maar wel nog ’n plaat van ’n laatjong, deze mogen laten zien wat ze in hun mars hebben in 2016.

Bij Peter Crans dus lekker bijgepraat over ons favoriete spelletje dagfond en daarna alle te koop staande jonge duiven bekeken alsmede de ouders en zijn beste vliegers. De tijd vloog en ik kan U verzekeren daar zitten super dagfond duiven, prachtige modellen, super bouw en spieren…..deze duiven kunnen de kilometers aan en gaan we opnieuw last van krijgen.  Kortom ’n prachtige middag en ik kreeg ook nog wat moois mee.

Vrijdagavond werden we opgeschrikt door de vreselijke aanslagen in Parijs, probeer dan maar eens de slaap te vatten en zaterdag gewoon de draad weer op te pakken en toch…….naar de kampioenendag.
1e hokkampioen Natoer Afdeling 6
 

Zaterdagmiddag  dus naar de Noord-Hollandse kampioenendag, nieuwe stijl. Ik vind het altijd leuk om er heen te gaan en het is ook nog bijna ’n thuiswedstrijd dus geen reden om niet te gaan. Ik ben trouwens uitgenodigd want op de natour hebben mijn duiven de beste hokprestaties van de Afdeling neergezet. Ik ben niet zo’n natour man maar 2015 was nog net niet ’n sabbatical jaar voor mij en voor de duiven was het dus ‘n ‘makkie’ en hierdoor durfde ik het wel aan ze door te spelen op de natour, wilde zelf ook nog wel wat laten zien met uiteindelijk prima resultaat

gezellige drukte
Het was ’n mooie middag/avond, die ik niet volledig heb uitgezeten, de ontvangst was al direct goed met ’n glaasje prosecco en al rap begon de prijsuitreiking onder leiding van onze voorzitter met de nodige assistentie. Altijd ’n hele klus want we hebben nogal wat kampioenschappen, hierna het buffet, gevolgd door het interview van Hendrie van Doorn door Bart Braspenning. Verder is het natuurlijk toch her en der ’n praatje maken, handjes schudden en de tijd vliegt. Ov er het dessert, muziek en verkoop kan ik niets vertellen want ik had afgesproken op tijd thuis te zijn.  Kortom ’n prima kampioenenhuldiging.

 

Voor de Die Hards die graag wat lezen en willen leren……..

www.pigeon-fever.blogspot.nl  De website van  Henk Simonzs, kampioen sportvissen, ambitieuze herintreder in de duivensport met ’n andere visie/ invalshoek,  prima verhalen over de opbouw van zijn kweekhok, zijn criteria, zijn snoeiharde selectie, zijn kijk op gezondheid  en natuurlijk zijn geweldige resultaten op de 1 hokraces. Absolute aanrader zijn blog te lezen!  Ook op zijn blog het levensverhaal/opbouw van het hok Schaerlaeckens. Voor mij was het veel leesplezier, bevestigingen en ’n duwtje in de rug door te gaan op de ingeslagen weg.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after