maandag 23 november 2015

weekendje weg.........


Even een weekendje weg………

Even een lang weekend met het gehele gezin naar Limburg geweest, de ‘zinnen’ verzetten en dan komt het weekbericht gewoon wat later. Limburg is een mooie provincie en Maastricht 'n prachtige stad, zeker wanneer je met 4 vrouwen op pad bent, dit behoeft geen tekst en uitleg!
Vlak voor mijn vertrek maakte ik nog wel  ’n nieuw Facebook account aan, nu ben ik niet zo’n “Facebooker’ maar afgelopen juni maakte ik ’n pagina aan omdat ik 4 weken met de Tour De France “A Day Ahead” meeging en het thuisfront op deze wijze mijn verhalen en foto’s direct kon lezen en zien. Het was de bedoeling dit Facebook account verder privé te houden maar dan sluipen er later toch ook wat duivenberichten doorheen, dus dacht ik,  we maken gewoon ’n nieuw account voor de duiven aan ( Jos Nijman Pigeons).  Paar foto’s erop en de lucht in, nu dat heb ik geweten het regende de afgelopen dagen vriendschapsverzoeken en dan ga je toch nadenken over dit medium en daar zal ik zeker nog een keer op terug komen. Voorlopig heb ik de Nederlandse, Belgische, Duitse en Engelse verzoeken geaccepteerd maar ik heb er nog ruim 80 in de wacht staan voornamelijk uit Oost Europa, China, Indië en Arabische landen.  Ik wil het wel allemaal ‘n beetje kunnen volgen en er ook nog wat van opsteken dus ik volg voorlopig alleen liefhebber die ook zelf wat te melden hebben zonder de vertaalmachine aan te moeten zetten.

Ik kom nog even……
Ik kom nog even terug op de N-H kampioenendag, los van alle plichtplegingen die prima waren georganiseerd is het vooral ook elkaar  ’n paar uurtjes ontmoeten en gesprekken aangaan.
Ik vind het leuk wanneer ik op de gang Jan Kuipers uit Alkmaar tegen kom en hem oprecht kan feliciteren met zijn geweldige seizoen en er spontaan ’n leuk gesprek ontstaat. Niet veel later ontmoet ik de ‘jongste’ van de mannen Hommes en hoor het verhaal van die ene geweldige dagfond duif aan, prachtig en ik zou hem graag wel eens willen zien. Natuurlijk even met Steef Duijn en Lex Udo lopen dollen en Lex mij kietelen over mijn voorgenomen spel met de jonge duiven.  Bleeker, Jan Kuijzer, Peter Crans, Ron Van Rijn, Lau Hoffman, en nog veel meer mannen gesproken. Weet je wat die mannen gemeen hebben, ze zijn bloed fanatiek en dat vind ik prachtig want ik ben zelf ook aardig gemotiveerd. Ik heb nog veel meer mensen gesproken, ook goede liefhebbers, mannen met ook hun gedachtegang over de sport. Liefhebbers die hopen nog ’n paar jaar op de bekende wijze met de sport door te kunnen gaan, echte verenigingsmannen,  die  houden van hun cluppie. Ik denk anders, handel anders en zie liever regio clubs, alsmede prefereer ik andere rayon indelingen, sterker ik zie liever dat Noord en Zuid Holland vandaag dan morgen één Afdeling worden en niet omdat groter altijd beter is, neen om de noodzaak!  Zo zijn er nog veel meer zaken waar ik zo mijn mening over heb en niet meer dan dat en ik respecteer echt wel andere meningen maar ik weiger lijdzaam toe te zien dat we steeds verder afzakken.  Voor mij ’n les, tijdens een prijsuitreiking moet je deze zaken uit de weg gaan.
De kweekduiven zijn klaar, de laatste pennen groeien in en ze zitten er glad bij, Ze gaan nu bij mij op rantsoen en dan bedoel ik dat de kweek/ruimengeling gemengd gaat worden met de relax mengeling waar ’n aardig percentage gerst in zit. Vanaf nu ga ik voeren in porties en ga er gewoon bij zitten, genoeg is genoeg want ‘vette’ duiven koppelen wordt nooit ’n succes.  Eerdaags met wat duiven voor controle naar de man met de ‘witte’ jas, gewoon voor de zekerheid maar ik ben er van overtuigd dat ze niets onder de leden hebben. Kortom de ploeg wordt klaar gemaakt om ze ergens in december te koppelen.
jonge duiven
wat kweekduivinnen

 
Bij de jonge duiven is het van het zelfde laken en pak ook deze zijn klaar, de vliegduiven worden ook al glad maar daar moeten toch nog wel wat pennen vallen en die laatste pennen vind ik ontzettend belangrijk dus daar blijven we toch nog wat ‘rijker’ voer verstrekken.
Duiven bekijken/beoordelen blijft toch ’n leuke bezigheid en dat heb ik deze week ook gedaan samen met Steef.  Vorige week attendeerde ik liefhebbers op de weblog Pigeon Fever, op deze site artikelen over keiharde selectie op weerstand/gezondheid, bouw en slimmigheid maar dat je ook de basis hoe ’n duif eruit moet zien nooit mag verloochenen.  Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dit moeten ook uitzonderingen blijven want slechte eigenschappen worden het makkelijkst door gegeven.  Wanneer je dan met deze kennis weer naar je eigen duiven kijkt of laat kijken, word je weer (vlijm)scherp.  Samen met Steef op bezoek naar 'n liefhebber die zelf al 'n lijstje van potentiele afvallers had gemaakt en wanneer dit dan wordt bevestigd heeft iedereen 'n mooie dag gehad.

2 voor 45 euro mee genomen van de beurs 
Afgelopen weekend was de duivenbeurs, ik was graag heen gegaan maar er waren andere plannen. Op de beurs zou ik anders graag nog wat opleermandjes hebben willen meenemen, al kan ik dit ook nog op de voorjaarsbeurs doen.  2 jaar geleden ben ik overgestapt op dit soort manden en korf sindsdien ook mijn oude duiven er mee in.  Bij mij geen vakjes manden meer!

Ook had ik mij nog willen oriënteren op ’n nieuwe klok/constateringssysteem.  De oude klok moet worden geüpdatet  en misschien ook nog worden voorzien van nieuwe batterijen en omdat dit nu te laten doen met ’n systeem uit de vorige eeuw?  De nieuwe systemen zijn eigentijds met veel meer mogelijkheden en aangezien ik niet voornemens ben de pijp aan Maarten te geven ....gaan we investeren.  Wie weet is broer Peter naar de beurs geweest en heeft hij wat zaken betreffende manden en klokken kunnen doen……………..bij thuiskomst van mijn weekendje weg stonden er 2 prachtige opleermanden in mijn hok, broer Peter was er tegen opgelopen op de beurs. Komende dagen even bijpraten of er nog nieuws was.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after