donderdag 15 februari 2024

eitje gelegd?

 Uitsmijter 3

Het begint een beetje duidelijk te worden hoe de kringen eruit zouden kunnen gaan zien. Verderop meer met de kennis tot nu toe! 

Afgelopen zaterdag was een prachtige duiven dag, mede door een geweldige gastspreker. Heemskerk heeft eerdaags nog zo’n kanjer die zijn verhaal komt vertellen, namelijk Gero Dijk. Gerrit Twaalfhoven heeft het maar mooi georganiseerd. Thnx.

Bij de duifjes gaat het goed, de oude weten de ingang van het vlieghok al aardig te vinden😏en de jonge duiven weten de uitgang te vinden, blijft altijd spannend.


Woensdag werd ik gevraagd mee te gaan naar Stefan Göbel en dat kwam mooi uit. Ik kon gelijk wat keeluitstrijkjes laten maken en ik had een duivinnetje die haar 2e eitje niet had gelegd en na 3 dagen open bleef staat en duidelijk in conditie terugliep.  Het duifje werd vakkundig van haar eitje afgeholpen, ik heb met verbazing gekeken of ik het zelf zou kunnen? Ook gelijk voor 2 andere liefhebbers het e.e.a. laten onderzoeken en meegenomen. (Mijn duifjes waren verder prima in orde)

Terug naar de uitsmijter…. Waarom schrijf ik hierover, ook onze sport is aan veranderingen onderhevig, dat is onvermijdelijk. Waarschijnlijk mijn betrokkenheid bij de sport, belang heb ik niet, dat leg ik verder op uit. Misschien de ergernis van lijntjes trekken en poppetjes tellen en voorbijgaan aan het feit dat je de boel verscheurd. 

Deze week (dinsdag) kregen wij de indeling (gelekt of niet) onder ogen, deze wijkt iets af van de vorige versie. Lijntje omhoog, lijntje omlaag, lijntje meer naar het westen.  Liefhebbers tellen en tevreden? Uiteindelijk 4 kringen met elk een rond de 220 leden. Het was een beetje passen, meten en schuiven. Een aantal weken geleden stuurde een clublid een mail met de vragen, wie in de commissie zaten, wat de opdracht/uitgangspunten waren en of met de verenigingen rekening werd gehouden etc. Het enige antwoord was dat de NPO geen dispensatie meer gaf, op de andere vragen werd niet gereageerd. 

Dan nu eerst maar de NPO. In 2024 moeten de afdelingen NPO-vlieggebieden hebben met minimaal 150 leden. Dat is de opdracht! Uit deze vlieggebieden komen de punten voor de nationale kampioenschappen. 150 leden is het minimum of ze ook werkelijk spelen wordt niet meegenomen. Ook wordt niet gekeken naar de verhouding programmaspelers versus marathonspelers, maar dat terzijde. 

Op de site van de compuclub kan je nu al de NPO-vlieggebieden per afdeling zien. Ga naar uitslag, tik een afdeling aan en in de kleur rood zie je de nieuwe  NPO vlieggebieden! Vind je leuk om de werkelijke deelname op b.v. de 1e, 2e of 3e wedvlucht oud te zien, dat’s mogelijk! 

Terug naar afdeling 6, de opdracht was dus creëer samenspelen van minimaal 150 leden. Het zijn er 4 geworden met 220 leden. Niet met elke verandering is iedereen gelukkig, wat zeker niet gelukkig is….. de communicatie. Ben benieuwd naar de vergadering. 

Ik zie het al voor me dat je het presenteert met het verhaal dat 80, misschien wel 90 % van de leden het niets interesseert en dit voorstel de beste oplossing is. Misschien wel, maar zijn er alternatieven? Die zijn er altijd maar de tijd dringt. 

Ook heb ik begrepen dat de Noord zuid lijn naar beneden is gezakt? (Dit is alleen voor de DF-spelers van belang). Verder graag straks klaarheid over de puntentellingen. Cc punten tellen voor welke disciplines? Vooral van belang voor de kring die straks misschien in de breedte moet gaat spelen. 

Los van het feit dat de commissieleden tijd en inzet hebben gestoken in hun opdracht, waarvoor dank, hoef ik de ‘uitkomst’ nog niet goed te vinden.

Zelf wil ik op de MF maar zeker op de DF ‘vroege’ duiven draaien of te wel kijk ik vooral naar de afdelingsuitslag. Mocht je een programmaspelers zijn en nationale, afdeling of kring aspiraties hebben, spelen ligging en kring, naast goede duiven wel degelijk een rol.

Bij onze club PV Heemskerk spelen wij in een cirkel van nog geen 5 km met leden uit Heemskerk, Uitgeest en Beverwijk, nu allen samen in kring 3. In het nieuwe voorstel in kring 1,3 A en 3B.

Ik schrijf over dit onderwerp omdat de informatie en communicatie volstrekt te kort schiet. Ik laat het hierbij, veranderingen zijn nooit leuk, vaak noodzakelijk, zo ook deze. (Opdracht NPO vlieggebieden) maar een voorstel moet zo breed mogelijk gedragen worden of dit voorstel hieraan voldoet is aan de vergadering. 

Nog even terug naar de duiven want ik heb een Blog om over mijn duiven te schrijven en te genieten van de sport. Bij de 15 kweekkoppels liggen 2 koppels met één jong. 1 koppel heb ik een andere duivin gegeven en de overig zitten gelijk de 16 vliegkoppels op eitjes. Relatieve rust op het hok, ik heb weinig na te lopen, enkel wat schoonmaken en 2x daags voeren. Wat meer tijd voor de jonge garde, die inmiddels buitenkomen en rondscharrelen. Ik laat ze om 10.30 los en om 12.00 uur is voedertijd. Ik probeer dit zo lang mogelijk vast te houden. In de vroege ochtend en late middag kunnen oude duiven los. Op deze wijze heb ik ook tijd voor andere zaken. Wanneer het slecht weer of andere zaken te doen zijn, blijven ze gewoon binnen. Voorlopig kan dit nog😅



Geen opmerkingen:

Een reactie posten