zondag 30 december 2012


We staan alweer aan de vooravond van het nieuwe jaar, het was dan ook maar een kort weekje mede door de kerstdagen. Toch deze week eerst nog even de rennen uitgemest en ’n laagje vloerkorrels onder de roosters aangebracht. Over zo’n 3 maanden zullen we het nog ’n keertje herhalen, vaak vlak voor het seizoen om er vervolgens 6 maanden af te blijven. In het seizoen verander ik namelijk niets aan het milieu zeker niet wanneer het goed gaat. Goed de schoonmaak klus is dus bijna gedaan, alleen de broedschotels nog een keertje goed boenen en laten drogen, ondertussen zijn de duiven de afgelopen weken op dieet gezet. De vliegduiven zijn inmiddels wel weer aardig op wedstrijd gewicht maar bij de kweekduiven wil het nog niet zo vlotten, zelfs aan half rantsoen blijken ze nog te veel te hebben. Deze duiven zitten vast en mede door de hoge temperaturen verbruiken ze helemaal niets. We hebben nog 2 weekjes om ze in de juiste conditie te brengen en dat moet wel gaan lukken, toch heb ik speciaal voor deze duiven een baaltje ‘schraal’ voer gekocht en zal ik ze handje voor handje voeren. Bij de geringste aarzeling van oppikken, is het einde voeren.

Verder deze week met Steef mee geweest om bij bevriende duivenmelkers de duiven te koppelen. Ik mag graag zien hoe hij altijd bezig is om de juiste matches te maken. Keer op keer bekijk ik de koppels opnieuw en bedenk of ik de match ook gemaakt zou maken. Trouwens deze dag veel duiven gezien die mij ontzettend goed aanstaan, bouw, type en uitstraling. Het ene hok is jong en nog in opbouw en zie je steeds beter worden en daar kunnen straks zomaar ’n paar toppertjes tussen zitten, zeker bij zijn jonge duivinnen zaten ’n paar plaatjes. De ander staat al jaren aan de top en het is een genot zijn duiven in de hand te krijgen. Hier is sprake van uniformiteit, prachtige moderne vliegtype ’s, veelal met karbonkels van ogen, hier zitten al bewezen topduiven, kopvliegers in rayon en groter verband. Zijn  vliegploeg zit nu al in topconditie, super strak en geen veertje en pennetje ligt verkeerd. Dat wordt weer knallen daar in 2013!  Vrijdag was ’n echte duivendag met VOLLE maan, dus ’n echte koppeldag.

Bij mezelf zaterdag, alle kweekduiven nog ’n keer aan ’n inspectie onderworpen. Ze zien er goed uit, zachte vettige pluim en krijtwitte koppen. Ja, de vasthouders zijn niet allemaal meer zo elastisch, een paar oude knarren worden wat strammer en wat je vaak ziet vervetten ze ’n beetje. Zo op het zicht zijn ze kern gezond en goed door de rui gekomen. Over een paar weekjes mogen ze weer aan bak.

De nieuwste d.v.d. van de Koerier, omvat een reportage over Gerard en Bas Verkerk. Bas heeft van zijn hobby ook zijn beroep gemaakt op het nieuwe adres. In het 2e jaar scheren ze toch alweer hoge toppen, nu heb ik voor megahokken weinig sympathie maar bij het zien van de d.v.d. kreeg ik toch ‘n ‘warm’ gevoel. De mannen Verkerk laten veel (alles) zien, de laatste aanpassingen aan het hok, de redenen, de wijze van voeren, het totaal weduwschap , de begeleiding maar vooral hun beleving en passie. Ik heb toch wel weer een paar dingetjes gezien die je ook met 20 of 40 duiven kunt doen. Goed kijken en luisteren, de moeite waard! 

Rest mij, U het allerbeste te wensen
en een goede gezondheid.

Mijn vrouw heeft binnenkort een expositie van haar nieuwste stenen beeldhouw werk.
Zie poster

 

 12 JANUARI ZONDAG 13 JANUARI


13.00 - 17.00 UUR



|








U B E N T V A N H A R T E W E L K O M O P B E I D E D A G E N







I N D E R I D D E R Z A A L V A N H E T K A S T E E L







Laat U als toeschouwer verrassen door het lijnenspel, de spanning en de weelderige vormen van onze beelden.












 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK