zondag 6 oktober 2013

winter klaar


De laatste kleine aanpassingen aan de hokken zijn gedaan met dank aan Willem Geerlofs. Lekker gevoel dat de klus klaar is, de rennen kunnen in het vervolg dicht gezet en verduisterd worden met onderhoudsvrije platen en dat zal ongetwijfeld zijn vruchten gaan afwerpen in 2014.

De meeste kweekduiven worden alweer mooi en staan nog  maar op 2 pennen. Mijn jonge duiven schieten ook al op, deze zijn niet verduisterd en belicht geweest en de meeste zijn alweer zo glad als ’n aal. De oude vliegduiven zijn echter nog heftig in de rui en aangezien ze doorelkaar heen zitten, oud en jong, zorg ik er wel voor dat ze niets te kort komen. Echt aanvetten doen ze niet want zeker 3 x in de week mogen ze nog even vrij rondvliegen. Ze zitten bij mij in open hokken en verbruiken daarom ook nog wat extra energie omdat de temperatuur al aan het zakken is. Hongerige duiven wil ik niet zien, trek hebben is wat anders.

Gelukkig heb ik ook weer de beschikking over ’n soort en kwaliteit voer waar ik volledig achter sta, begin dit jaar stopte Ovator en dat was ’n heel slecht moment want zoeken naar ander voer midden in het seizoen verdient niet de voorkeur en dat lukte dus ook niet. Bijna op het einde van het seizoen kreeg ik ’n tip van ook ’n oud Ovator gebruiker.  Onder ’n andere naam en nagenoeg de zelfde samenstelling was een voer op de markt gezet.  Het nieuwe voer ( prima, jammer dat ze niet Zucht und Mauser hebben samengesteld) moet samen met wat natuurproducten  zorgen dat ze perfect door de rui heen komen.  Zelf geef ik het momenteel nog 3x in de week Allicine over het voer, waar ’n ander een ‘blinde’ kuur tegen bacteriële darm infecties geeft, doe ik het op deze natuurlijke wijze.

Vrijdagavond hebben we onze najaarsvergadering gehouden. Mooi moment om zo vlak na het seizoen het reilen en zeilen binnen de vereniging te evalueren. Laten we eerlijk zijn er zijn altijd wel verbeterpuntjes. Ook konden we gelijk de voorstellen van de werkgroepen (N.P.O.) bespreken en bediscuseren. Persoonlijk vind ik dat je concept totaal moet omarmen, de commissie heeft er lang over gedaan en er ‘neutraal’ naar gekeken. Naar eigenbelangetjes is NIET gekeken en juist op die punten gaan we vaak de fout in. Ik schrijf expres WE, want ik ben geen haar beter maar wanneer je er objectief en breed naar kijkt, ziet het er goed uit!  Wat de Afdelingen/N.P.O. ook beslissen, laten ze wel haast maken want begin Januari wil ik wel weten waar we aan toe zijn. Wanneer ik het onderstaande lees,  de planning ……zal het kantje boord worden.

Op basis van de input tijdens de bijeenkomsten in oktober worden de stukken en adviezen van deze werkgroepen mogelijk aangevuld of gewijzigd.
In december wordt een extra Algemene Vergadering gehouden. Dan worden de definitieve voorstellen vanuit de werkgroepen formeel  aan de Algemene Vergadering voorgelegd  en vormt zij zich een voorlopige mening.

Op 7 en 8 oktober worden de volgende vragen door de afdelingsbesturen beantwoord:

1.     Zijn de voorstellen (per werkgroep) duidelijk? Of welke punten is mogelijk meer duidelijkheid nodig?

2.     Hoe beoordeelt u de kansrijkheid van uitvoering van de voorstellen en waarom?

3.     Zorgt uitvoering van de voorstellen voor verbetering?

4.     Kleven er nadelen aan uitvoering van de voorstellen? Zo ja, welke?

 

 

 

Zaterdagmorgen nog even mee geholpen het inkorflokaal  in orde  te maken. Alle manden zijn schoon en nagelopen, de vloer weer netjes en de boel aan de kant. De feestavonden ( vereniging en Rayon) kunnen gehouden worden.  Ik kom nog even terug op het schoonmaken van de manden want ik ben best geschrokken, je kunt ze op zijn kop zetten, uitkloppen en vegen maar dat helpt geen zier. Wil je de manden ontsmetten zullen we toch uit ’n ander vaatje moeten tappen.  In het voorjaar de hogedrukspuit er op en met een ontsmettingsproduct de boel sprayen.   Trouwens in het seizoen gewoon alle weken even sprayen met Virkon S. Pracht product!  

Zaterdagmiddag de hokken opnieuw schoongemaakt. In de rennen de roosters eruit, want er lag alweer ’n enorme partij veren onder.  Vervolgens het weduwnaarshok nog ’n keertje uitgezogen. De duiven stuk voor stuk nog ’n keertje goed bekeken en nagelopen en waar nodig  ’n druppeltje in de nek gegeven tegen luis.  Vandaag, zondag, met dit prachtige weer  allemaal een bad gehad. Ze kunnen er weer ’n weekje tegenaan. Volgende week ’n verslag van onze feestavond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten