donderdag 5 november 2015

NOVEMBER


NOVEMBER,

We hebben de nodige feestavonden/huldigen en vergaderingen achter de rug, ach er zal her en der nog wel ‘n feestavond achteraankomen, zo ook in het voorjaar nog wel weer ’n vergadering maar we weten het vliegprogramma en de data dus we kunnen aan de slag.
Ik ben er ook wel ’n beetje klaar mee met die vergaderingen en bijeenkomsten, we gaan ons lekker richten op de duiven, af en toe nog ’n tentoonstelling bezoeken, duifjes keuren en dat soort zaken. Er moeten nog de nodige duiven in de compuclub ingevoerd worden, prestaties toevoegen ( zijn van 2015 nu beschikbaar), gelijk maar de hoklijsten uitdraaien, kortom de administratie in orde maken.  Dan moeten die hokken nog eens grondig gereinigd en ontsmet worden, broedschotels, manden, de hele boel nog eens onderhanden nemen. Ondertussen ’n richtdatum plannen voor de winterkwekers, koppels op papier zetten, keertje voorkoppelen. Nu lijkt het allemaal veel werk maar zo ervaar ik het niet, het hoort gewoon bij de hobby en ’n hobby is tijdverdrijf/ontspanning  en geen werken!  Nu begrijp ik best wanneer je vroeg de deur uitgaat en bij het vallen van de duisternis pas thuiskomt van je dagelijkse werk en dan pas je de duiven in het ‘donker’ kunt verzorgen…….echt niet  ideaal. Wanneer je ’n hele kolonie hebt te verzorgen, ben je dus wel even bezig, heb je echter 2 afdelingen te verzorgen, zoals ik momenteel bij mijn broer doe……in elk hok zitten nog geen 20 duiven, één blik voer gaat de bak in per dag, de grote drinkbakken worden één keer in de week gevuld en schoonmaken eventueel op de zaterdag of zondag. Dit zijn ook de dagen dat ze even los mogen en ’n bad kunnen nemen.  Weinig tijd, weinig duiven, ooit sprak ’n goede duivenvriend van mij het volgende ‘ de hoeveelheid doffers waar ik mee ga spelen is afhankelijk van de hoeveelheid die ik er per dag kan vasthouden en mee kan ‘stoeien’ /aandacht kan geven’’   Voordeel; de selectie is harder; je hebt overzicht, tijd, ontspanning en je gaat beter spelen……………….
Paar weken geleden met broer Peter afgesproken dat we beide in 2016 met onze jonge duiven gaan spelen dus gaan we met de kweekduiven aan winterkweek doen. Omdat Peter met de oude duiven de Vitesse en midfond gaat spelen, kan de eerste ronde (eieren) van de kweekduiven onder zijn vliegploeg gelegd worden. De kweekduiven zitten in rennen en de vliegers in ‘n “dicht” hok dus zullen de kwekers toch bijgelicht moeten worden en moeten de omstandigheden ’n beetje meezitten maar het aller belangrijkste ze moeten super gezond zijn en dan maar hopen dat de eieren ’n beetje gelijkmatig gelegd gaan worden. De 2e ronde mogen ze zelf groot brengen en de 3e ronde verdelen we.  Zelf richt ik mij met de oude duiven op de midfond maar ligt de nadruk vooral op de dagfond, dus zullen mijn vliegers zeker niet vroeg gekoppeld worden.
Voor mijn jonge duiven heb ik 2 hokken vrij gemaakt in de rennen, één hok kan ik verduisteren en hier komen de vroege jongen in, hok 2 is identiek maar is niet te duisteren hier kunnen de wat later gefokte jongen in en wanneer het gaat zoals ik het in mijn hoofd heb, kunnen de laatste vluchten de ‘geslachten’ mooi gescheiden worden.
Zoals bij iedereen is het zaak de duiven goed door de rui periode heen te loodsen en dat doet   iedereen op zijn eigen wijze, sommige geven gericht medicijnen, andere preventief, andere zien meer heil in ’n natuurlijke aanpak maar één ding is zeker ‘zonder gezonde duiven is presteren en kweken ’n utopie’.
Zoals hierboven beschreven ben ik de afgelopen dagen met de administratie/stambomen begonnen, mooi ‘binnen’ klusje, zelf nog wat aan het revalideren van mijn klapper van de fiets in Bolivia, heb ik ook de zorg voor mijn vrouw die vorige week wat  kleine breuken heeft opgelopen ook door ’n valpartij met de fiets. Ongelukken zitten in ’n klein hoekje en voor dat je er weet van hebt, zit je (samen) in de lappenmand. Komt allemaal wel weer goed,  voordeel het geeft dus de nodige tijd om de administratie bij te werken en zoals hieronder beschreven, het één en ander uit te zoeken.(*nazaten)
21 doffers staan nu geregistreerd als vliegduif voor 2016, er mag er nog één vanaf, bij de duivinnen staan er nog 28 op de lijst en dat zou inhouden dat ik met zo’n 7/8 duivinnen als ‘nonnetje’ moet starten.  Geen probleem want meestal zie je met de duivinnen na ‘n 5 tal vluchten wel of ze ‘vlot’ naar huis komen, want ze doen het of ze doen het niet en dan kan je gelijk selecteren.  De Vitesse is voor mij om in te vliegen en vaak gaan ze op zondag ook nog even mee naar Numansdorp, ook vorig jaar kwamen de duiven die van de wedvluchten veel te laat thuiskwamen, dit ook van ’n oefenvluchtje op zondag, terwijl ze dan heel compact gelost worden en vaak in één groep thuis komen, nu die dommeriken dus niet dus .  Ze worden alles jonge duif te weinig getest en op deze manier filter ik er de eerste maand gelijk de nodige uit
De volgende klus is de broedschotels onder handen nemen, ze staan al de nodige weken buiten en zijn al lekker ‘geweekt’.  Allemaal door ’n heet bad met Virkon S, in het zonnetje laten drogen en  de schuur in.

*De nazaten uit de ‘54’ x’94’Big Mamma presteerden in 2015 als volgt.
 

Alleen de kopprijzen in Rayon B Afdeling 6 in 2015

1e Quievrain 1414 duiven/5e Asse Zelik 1433/4e St Job 993 duiven (de 747) 2e Quievrain 1247 duiven/7e Quievrain 1414 duiven (de 508)10e Asse Zelik 1433 duiven (511)8e Asse Zelik 1433 duiven(523)2e Minderhout 1888 duiven/4e Vierzon 903 duiven/7e Bourges 1329 duiven/7e Pont st Max 2413 duiven(805) 3e St Job 993 duiven(448)9e St Job/16e Duffel 3217 duiven(505)7e Asse Zelik 1433 duiven/11e Chateaudun 1757 duiven(510)      resume;  1-3-4-2-7-10-8-2-4-7-7-3-9-16-7-11

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK