donderdag 8 september 2022

De laatste vluchten....

Op naar de laatste duivenvluchten…

Zaterdag nog 2 vluchten, Niergnies als afsluiting voor de natour en Fontenaye de laatste jonge duivenvlucht.

Voor mij is het ‘alle ballen op Fontenaye’, ik heb het met Dirk en Steef, die mij dit jaar ondersteunen, afgesproken. Uiteraard sta ik hier 100% achter😊. 

De jonge duiven komen dit jaar goed af, sterker ik heb nog nooit eerder zo’n seizoen gekend. Fontenaye is een DF-afstand en veel hangt af van de omstandigheden of het een ‘kraker’ of een ‘makkie’ wordt, het enige wat ik zelf in de hand heb, is de duiven optimaal gezond en in de juiste conditie aan de start brengen. Hoeveel ermee gaan bepaal ik donderdagavond wel.

Voor de natour ga ik 12 duivinnen voorbereiden. Ze zitten op ‘jonkies’ variërend van enkele dagen tot hooguit 10 dagen. Mooie stand om ze extra te motiveren. Daarnaast gaan dan de jonge duiven mee die ‘vrijgesteld’ zijn van Fontenaye.

Maandagochtend zaten de 2 laatste jonge duiven op het hok. Eén van Quievrain en één van Pont St Max dus alle duiven weer thuis. Wanneer gaat de NPO weer eens inventariseren naar de verliezen bij de jonge duiven en dan speciaal bij de laatste 4 vluchten. Meten is weten, ik weet de uitslag al. De verliezen/achterblijvers zijn namelijk acceptabel tot miniem!! Dat er minder duiven meegaan heeft een andere reden, namelijk de hokken die spelen voor kampioenschappen geven veelal alleen nog maar de ‘100% prijs vliegende’ duiven mee. (Ook tactisch spelen door het 1 op 10 spel, de hokkampioenschappen, grootmeestertitel en de clean sweep dragen bij tot minder duiven in concours) Laat het helder zijn ik vind het grote klasse wanneer je hoog eindigt in deze rubrieken. 

Uiteraard zijn er ook liefhebbers die de stekker eruit trekken om andere uiteenlopende redenen en laten wij de kosten dan ook niet vergeten. We komen dit jaar tot 8 jonge duivenvluchten vluchten. Mag toch wel wat meer worden? 

We hebben dit seizoen 1 duiven loos weekend gehad vanwege de warmte en 2 uitgestelde vluchten. (In 1 weekend) Verder alle vliegdagen prima omstandigheden en goed verlopende vluchten. Op de DF zaten een paar ‘krakers’, maar met weinig achterblijvers. Niet alle duiven kunnen het aan! 

2022 gaat de boeken in als het jaar met de warmste en langste zomer. Wat een verschil met 2021!

Wanneer ik nu in mijn oude duivenhok kijk en zie wat er nog zit, bekruipt mij toch het gevoel dat ik te voorzichtig heb gespeeld. Toch nog wel wat jaarlingen die ik niet genoeg heb getest en nu het veld moeten ruimen. Ik moet Fontenaye nog afwachten, maar ben blij dat ik de jongen heb doorgespeeld. Soms ben je te voorzichtig om je duiven te spelen, vaak zie je ‘beren’ op de weg, die er achteraf niet waren. 

De vogelgriep is een grote bedreiging voor de sport, deze week opnieuw vogelgriep geconstateerd in onze afdeling, inmiddels de 4e regio! Alles wat ik er verder over schrijf, komt voort uit machteloosheid, dus ik ben blij wanneer de duiven in de mand zitten. Stel je voor dat ze bij de kinderboerderij een dode kip vinden. 

Ik tel momenteel 16 tienkilometer zones in Nederland!  Waarvan bij 2 de oorsprong ligt in Duitsland. Je voelt hem al aankomen, in Duitsland mag je gewoon spelen met je duiven. Je zou toch bijna de laatste week een statement maken om… 😇

Voor zaterdag wordt wat regen verwacht, de temperatuur zakt naar 20 graden en de wind is westzuidwest? De zondag ziet er beter uit, dus een mooi alternatief indien noodzakelijk. Het zou wat wezen dat uitgerekend de laatste vluchten de omstandigheden niet meezitten.

Ik hoop op 2 mooie vluchten als afsluiting van het seizoen 2022.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Morlincourt