LENNIK

 Voorbereiding op Lennik.

De duiven hebben een weekje ‘rust’ gehad, mooie gelegenheid om de duiven te controleren en indien nodig te handelen. Zelf vind ik het belangrijk om de gang er op te houden, nu waren de zaterdag en zondag niet uitnodigend om te rijden maar de afgelopen dagen waren mogelijkheden genoeg.

De ploeg jongen gaat naar Lennik en ook een ploegje oude duivinnen mag invliegen.

Voor veel liefhebbers zat het oude duivenseizoen er al op, toch is nog één DF vlucht, de 3e Nationaal te gaan. De deelname zal niet groot zijn maar wie weet …het initiatief is prima maar je weet de wind is een belangrijke factor en dat was op Issoudun deze keer in het voordeel van de Zeeuwse duiven. De vooruitzichten waren afgelopen zaterdag niet best, toch gingen de duiven los. (Blijken filmpjes te zijn waarop te zien zou zijn dat de duiven veel moeite hebben om te vertrekken) toch kwamen de meeste duiven voor het vallen van de avond thuis. De duiven kunnen tegen een stootje! Het is dus goed afgelopen. De Belgische duiven die in Argenton stonden waren maandag nog niet los. Die hebben botte pech dat het daar lang zo slecht bleef. Uiteindelijk dinsdag gelost, het werd een vlotte vlucht.

Afgelopen zondag schrok ik van het bericht wat op de site van A.S. stond. Het besef dat je maar tijdelijk op deze planeet bent en moet genieten werd weer duidelijk. Ik wens Willem, gezin en familie heel veel sterkte.

Maandag was ‘opvangdag’ van Friese duiven, je hoort dan persoonlijk wat nog onderweg is en dat zijn er veel, veel te veel! Hopelijk doen veel NH liefhebbers dat wat onze Friese sportvrienden voor ons deden na die rampzalige Vitry!!

Duiven zijn goed verzorgd en donderdag werden ze meegegeven naar Friesland.

Maandag was een ‘drukkende’ dag, later bleek dat africhten en zelfs het loslaten van duiven soms problematisch was. Rond 18.00 uur kwam het tot een uitbarsting, onweer en heel veel regen. Vogels voelen het slechte weer aankomen. Afdeling 4 loste maandag haar uitgestelde jonge duiven vlucht. Concours duur 3 uur.

Dinsdagmorgen vroeg de jonge duiven gepakt en een drachtje van 20 km gegeven. Gewoon om ze weer een beetje scherp en in het ritme te krijgen.

Rond de middag kwam een persbericht dat onze laatste DF VLUCHT Nationaal Orléans gaat worden. Alle plaatsen hebben de revue gepasseerd, maar het is Orléans geworden. Kleine handreiking naar de verste afstanden. Het is gewoon een prachtig initiatief, hopelijk tegen die tijd goede omstandigheden.

Ik mag graag naar de podcast van Falco Ebben luisteren. De nieuwste podcast gaat over de verliezen bij de jonge duiven. Deze aflevering ging het voornamelijk over het vervoer, tijdstip van lossen, meetapparatuur, ventilatie, belang van vroeg lossen, indien mogelijk en waarom dat soms niet kan. Het niet genoeg drinken bij stress en late lossingen, het belang van 2 nachten mand, al deze onderwerpen passeerden de revue. 4 goede liefhebbers aan het woord, hoe zij daartegen aankijken. De volgende editie vertellen zij over hun systeem.

Woensdag en donderdag ook nog bezig geweest met de jonge duiven. Of het werkt? Geen idee maar voor mijn gevoel heb ik ze goed voorbereid en dat is ook al leuk. Zaterdag hopelijk een goede vlucht, zou fijn zijn!

55 jongen en 20 oude duivinnen gaan mee op Lennik.

Zaterdag ontkomen we niet aan buitjes of je moet vroeg lossen, in de ochtend hebben wij zuidwestenwind. Hopelijk valt het ochtend grijs mee. Let’s go


Reacties

Populaire posts van deze blog

Fontenaye en Duffel

Vlucht met een zwart randje.

Chateaudun & Quievrain