vrijdag 22 mei 2020

WE GAAN BEGINNEN………


Start trainingen: maandag 17 augustus! | Vovem'90

WE GAAN BEGINNEN………

De jonge duiven gaan de komende tijd minimaal 2x p.w. de mand in, met als eind punt Noordwijk/ Nieuw- Vennep. Veel verder rijden doe ik niet, 30/35 km is genoeg.  Natuurlijk ga ik niet rijden wanneer het echt slecht weer is maar wat is slecht?  ‘n Bewolkte lucht, kans op een buitje, oostenwind, hoge/lage temperaturen, van 30 km moeten ze thuis kunnen komen.  Veel hangt af hoe laat je gaat lossen…mijn jonge duiven gaan altijd om 9.00 uur los en het liefst los ik mijn duiven ook tussen 9.00 en 10.00 uur. Komende week lijkt er een mooie week voor te worden…………

De jonge duiven hebben dit jaar de nodige vaccinaties gekregen en wel op vrij jonge leeftijd. (Voor hun 50e levensdag waren ze al 3x gevaccineerd.)  Wat restte was de pokkenvaccinatie, maar deze is inmiddels afgelopen maandag ook gegeven. Met al die vaccinaties ben ik een andere weg ingeslagen, duiven worden al langer geteisterd door virussen (Paramixo,. Circo, Rota, pokken) wanneer ik ze daartegen kan laten beschermen, doe ik dat. Na al die vaccinaties heb ik geen enkele ‘terugval’ kunnen constateren maar de vaccinaties vinden enkel plaats wanneer de duiven ‘kerngezond’ zijn.  Verder lijkt het erop dat de duiven het op (zeer) jonge leeftijd vaccineren dus heel makkelijk ‘verteren’.  (Wij hebben wel duiven meegenomen om te laten vaccineren, die nog in de pan lagen).
Problemen in de darmen en luchtwegen zijn vaak van bacteriële aard en daar zijn de nodige medicijnen voor, al probeer ik die problemen in eerste instantie met natuurlijke producten te voorkomen en te lijf te gaan.  Dit jaar ben ik serieus aan het verduisteren, gaan ze 1x per week voor een nachtje in de mand en zijn inmiddels 7x gelapt, nog menig duifje zit in de kop en dek rui, een enkeling heeft toch een pennetje gestoten…So far So Good…Eind van het jaar weet ik of het zijn vruchten heeft afgeworpen. Vooralsnog geen klagen……..

De hele wereld is in de ban van het coronavirus, een virus wat ons mensen hard kan raken en raakt, waar voorlopig ook nog geen vaccinatie voor is. Alle avonden worden wij ‘bijgepraat’ door een batterij aan virologen, vervolgens komen de cijfertjes aan de beurt, gevolgd door de economen die aan tafel bijschuiven en ons voorhouden hoe onze economie naar de vaantjes gaat. Zo worden wij elke avond voor het slapen gaan, getrakteerd op een portie ellende, doemdenken en brainwashing. Je zou voor minder naar de fles grijpen. Gelukkig worden er momenteel iets wat positievere mededelingen/nieuws verspreid want het gaat de “goede kant” op en weten wij inmiddels er komen in de maand juni de nodige versoepelingen.
In deze hectische tijd hebben een aantal heren het toch maar mooi voor elkaar gekregen om voor de duivensport een protocol te maken waardoor wij a.s. vrijdag mogen inkorven. Ik meen het oprecht super gedaan maar zoals met veel zaken, haalt de tijd en voortschrijdend inzicht de protocollen en adviezen in.  Voorlopig moeten wij het met het huidige protocol doen, donderdag reed ik langs de golfbaan en zag de nodige flights over de baan lopen, ook kan er weer getennist worden, zelf gedubbeld, restaurants en terrassen gaan binnenkort weer gedeeltelijk open, versoepeling bij de duivensport kan niet uitblijven. Blijft het eenieder zijn verantwoording afstand te houden, alert en voorzichtig te blijven. Ik zelf behoor bij de groep, die de drukte zeker niet zal opzoeken en bagatelliseer de ernst zeker niet.  Met de versoepeling (1 juni) hoop ik dat voor de duivensport het maar met 3 man in een clubgebouw aanwezig mogen zijn wel wat opgehoogd zal worden om het inkorven te vereenvoudigen en het in de auto zitten te wachten is ook achterhaald. Wij mogen vrijdag weer duiven inkorven en kunnen zaterdag onze zinnen weer een beetje verzetten, door vol spanning in de lucht te staren om de duiven te zien arriveren. Het is een oefenvlucht maar onze club heeft terecht van tevoren medegedeeld, dat de duiven over de antenne gaan, de klokken en chipringen kunnen op deze wijze gecontroleerd worden op hun werkzaamheid en die paar marathonmannen mogen zoals afgesproken hun duiven als vrachtduiven meegeven en aanbieden op het tijdstip wat is afgesproken maar worden ook door de inkorvers in de mand gestopt. Ook maken wij een aankomstenlijst, je wilt toch weten hoe je duiven ervoor staan. Volgende week spelen wij Roosendaal en maken ook een aankomstenlijst. Kampioenschappen worden dan wel niet vervlogen maar je kan wel een mooie “uitslag” neerzetten, het zal je gebeuren dat je klok hapert of er chipringen stuk zijn.

In Nederland beten afdeling 9 en 10 de spits af en vlogen beide zaterdag 16 mei hun 1e africhting, wanneer ik op diverse sites kijk volgen er dit weekend nog een paar afdelingen.

Ondertussen een 2-tal liefhebbers geholpen hun duiven te vaccineren tegen pokken, met de ‘spuit’ is het een klein klusje maar wel handig wanneer je dit met zijn tweeën doet. (Uiteraard met de nodige voorzorgmaatregelen). Je kunt er ook voor kiezen om wat pluimen weg te trekken en met het borsteltje de entstof in te wrijven.  Je kunt ook NIET vaccineren maar je speelt met vuur, wanneer het uitbreekt ben je een paar weken uitgeschakeld.  Er hoeft maar één liefhebber te zijn, die vlak voor de 1e africhting of vlucht zijn duiven behandeld en je kunt zomaar de ‘klos’ zijn.

De site van de afdeling is bijgewerkt en daar hebben wij ook het ophaalschema voor de Vitesse vluchten kunnen lezen.  Nog geen vliegprogramma maar voorlopig gebruik ik die van afdeling 5 maar even als leidraad. Op 4 juli is de eerste DF vlucht en op 26 augustus de 5e en laatste DF vlucht geprogrammeerd. Aan de hand van dit programma een schema gemaakt van wat er moet gebeuren m.b.t. verduisteren/belichten en voorbereidingen.

Woensdag zelf 17 doffers en 24 duivinnen opgegeven, alleen de gewonde duivin gaat niet mee…………….In de club zijn ruim 1000 duiven opgegeven!
Heemskerk zit in de auto van kring 1 dus ik verwacht dat onze duiven naar Vuren gaan……maakt voor de duiven niets uit, kunnen ze leren als eerste uit de klad te komen en anders moeten ze nog een stukje terug…………………….want met zuidwestenwind van minimaal kracht 4 zullen er genoeg door knallen.
Zaterdag zal ik de aankomstlijst van PV Heemskerk plaatsen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Quievrain