vrijdag 16 april 2021

 

VOORBESCHOUWING 2

Vorige weekend geen vluchten. Ik liep op die vroege zaterdagochtend door de polder, fris, winderig, maar het zonnetje kwam door, mooi weer om je duiven los te laten. Het was dus in NH acceptabel maar het moet natuurlijk op de gehele vluchtlijn goed zijn. Het was dus een vrije zaterdag en komend weekend gaan we opnieuw van start met het Vitesse seizoen.

In het weekend de tijd gehad om de hokken van de oude duiven een keertje extra te reinigen en verder was het voor mij zaak de duiven rustig te houden. De Vitesse vluchten hebben niet mijn prioriteit dus ik laat ze trainen wanneer ik het fijn vind, de strakke regelmaat komt later wel😎.

Ik plaatste zondag op mijn Blog een filmpje waarin ik liet zien waar de weduwnaars hadden gevlogen. Uit de verzamelde data probeer ik te achterhalen hoe het met de conditie is gesteld. Opmerkelijk is dat mijn duiven steeds oostelijk vertrekken om vervolgens de noord in te trekken. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, voorlopig enkel verwondering😀

Maandag eind van de middag, kreeg ik een berichtje dat Jack Spaanse de finale vlucht in Sevilla (oude duiven) had gewonnen. Jack kreeg, door de duiven, last van zijn luchtwegen en plaatste daardoor vorig jaar een ploegje jonge duiven in Spanje. Thuis was het houden van duiven geen optie meer, maar gelukkig bleef Jack in het bestuur en verzorgt voor ons in de club o.a. het in en uitlezen van de modules. Wat mooi dat je betrokken blijft bij de sport en dan in de finale van een O.L. Race de 1e wint!!  Jack van harte met de 1e en 13e plaats en alle 3 thuis van 620 km. Mooie eerlijke vlucht!

Ook op maandag in het jonge duivenhok de mest onder de roosters verwijderd, klein laagje laten liggen daarover wat kattenkorrels gestrooid en dan blijf ik er tot juni weer vanaf. De loketkasten maak ik niet schoon, kwestie het milieu zo weinig mogelijk te verstoren.



Dinsdag stond een bezoekje aan de dierenarts in de agenda. Even de nodige duiven laten onderzoeken. 2 doffers, 2 duivinnen en 2 jongen, ze kwamen zonder problemen door de controle. Om de 14 dagen staan de bezoekjes nu in de agenda.

Zelf ben ik al een paar jaar gebruiker van het product Acriflavin of te wel de gele druppels. Genoeg geëxperimenteerd maar uiteindelijk doe ik het meestal over het voer en soms in het water maar in de bek of neusgaten is wanneer je alleen bent niet te doen want je ziet er daarna zelf uit als een artiest die met verf heeft geknoeid. Leuk om te horen dat ook de dierenarts, na het zelf een jaar uitgetest te hebben, positief is over het gebruik. Het product is niet curatief maar wanneer de duiven vrij zijn van trichomonas werkt het zeer goed preventief. Heel veel Belgische top hokken gebruiken het al jaren……dus ik kijk er niet van op.

Dinsdagavond kwam Arie Tromp 4 prachtige jonge duiven brengen. Arie heeft alweer wat jaartjes geleden wat eieren bij mij gehaald en is daar goed, heel goed mee geslaagd. Zijn hok is opgebouwd uit een 5-tal koppels waaronder 2 koppels die vooruitvliegers geven. Arie was in 2020 1e Vitesse aangewezen in de afdeling! Hoe mooi is het dat ik duifjes terugkrijg uit mijn ‘eigen’ soort. Arie top, ik ga ze uittesten.



De jonge duiven 48 stuks hebben hun 2e vaccinatie gekregen (paramixo-Rota). Naast de 2 vaccinaties hebben deze duiven geen medicatie gekregen en ik hoop dat dit ook voorlopig niet nodig is. De ploeg, op de 2 jongste na, gaat nu op de vleugels. Ze krijgen genoeg maar wat lichter voer en hopelijk verdwijnen ze de komende weken voor een 30 minuten uit het zicht. Deze week begonnen het slenteren op en om het hok te ontmoedigen of te wel even de bezem erdoor.

Begin van de week kon het regelmatig gebeuren dat wij plotseling werden getrakteerd op een buitje, soms natte sneeuw of wat hagel. In de avonden zakte de temperatuur zelfs onder het vriespunt. In de loop van de week liep de temperatuur langzaam op en voor de zaterdag gaat het tot 15 graden. De wind waaide de hele week uit noordelijke richting en ook voor zaterdag pal op de kop. De duiven mogen het laten zien🥴 Hopelijk draai ik er één op tijd.

Bij mij gaan er tegen de 50 duiven mee, zal weinig thuisblijven.  In Heemskerk zijn er ruim 1000 opgegeven.

#staysafe#blijfgezond en voor zaterdag succes!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duffel