donderdag 28 april 2022

Lennik onze 3e vlucht...................

 

Wat is slecht, matig, redelijk, goed of top? Iedereen heeft zo zijn eigen perceptie bij de kwalificaties. De eerste 2 wedvluchten waren zeker voor de meeste jaarlingen geen ‘makkie’ en wanneer je hok misschien wel uit 70 % jaarlingen bestaat zal het niet meevallen om een mooie serie te draaien, wat is dan matig of goed? Her en der zijn er ook nogal wat verliezen te melden, zelf ving ik ook 3 jaarlingen op, die ik probeer op te kalefateren om ze met een paar dagen weer los te laten of ze worden opgehaald. Een goede vriend schreef mij, het is een afvalrace, klopt maar ik kan zelf slecht tegen duiven verspelen. (Zelf nog zonder verliezen)

Mijn duiven kwamen de eerste 2 vluchten redelijk tot goed af, maar dat doen ze bijna elk jaar in het begin. Vaak een kwestie van gezondheid en conditioneren. De duivinnen spelen bij mij gemiddeld meer prijs, kunnen waarschijnlijk toch beter tegen het verduisteren begin van het seizoen of misschien zijn ze beter, harder en zijn het echte “Dolle Mina’s “?  

Pas later op de verdere vluchten moeten de duiven het laten zien, maar ja, dat lukt niet altijd.

Kijken of ik dit jaar wel een stijgende lijn in de prestaties kan bewerkstelligen i.p.v. de enorme ‘dip’ die ik vorig jaar opliep. Die dip werd mede veroorzaakt door de maand mei. Ik heb nog eens het e.e.a. opgezocht, op internet is alles te vindenšŸ¤—

Mei 2021kende een koud begin met zonnig en meest droog weer en in de nachten plaatselijk lichte vorst. Van 3 t/m 5 mei bracht een actieve depressie boven de Noordzee nat en onstuimig weer met vooral op 4 mei veel wind. Een noordwestelijke stroming zorgde daarna voor winterse buien en temperaturen ruim onder normaal. Op 9 en 10 mei tijdelijk warme en onstabiele lucht, waarin zonnige perioden en stevige onweersbuien elkaar afwisselden. Vanaf 11 mei daalden de temperaturen en vielen er geregeld buien. Van 20 t/m 22 mei kregen we opnieuw te maken met een actieve stormdepressie, met zware windstoten langs de kust. Daarna keerden de noordwestelijke stroming en buien terug en werd het opnieuw nat en somber bij temperaturen onder het langjarig gemiddelde. Tijdens de laatste dagen van de maand stabiliseerde het weer en kwam het bij weinig wind en veel zon nog tot enkele warme dagen

De lente telde in De Bilt in totaal zestien vorstdagen. De lente telde geen zomerse dagen, normaal zijn dit er vier.  Mei was een zeer natte maand met gemiddeld 90 mm tegen 55 mm normaal.

Hopelijk dit jaar een betere maand mei en anders moet ik op de omstandigheden anticiperen.

Terug naar afgelopen week, nog steeds redelijke omstandigheden voor mens en dier. Hopelijk zaterdag een duifje aan de tijd.

Wat is er nog meer te melden, ik heb mijn M3 aan de praat gekregen om direct naar compulive door te melden. Toch wel makkelijk. Voor de liefhebbers die geen automatisch meldingssysteem bezitten heeft compuclub een mooie app ontwikkeld.  De meldapp. https://www.dsbd.nl/meld-app

Op de vluchten van verplicht melden is dit ideaal, je kan het zelf doen en bent niet afhankelijk van een club functionaris, die ervoor moet gaan zitten. Gevaar is dat het verkeerd gebruikt wordt of in de spanning van de strijd met dikke vingers de tijd verkeerd wordt getypt.

Dit seizoen is mij (en andere) al in meerdere afdelingen (o.a. in 5 en 6) opgevallen dat er liefhebbers zijn die onder dezelfde naam (en met dezelfde coƶrdinaten/afstanden) met 2 groepen duiven vliegen. De NPO heeft geprobeerd om het zogenaamde ‘eerlijk spel’ in te voeren door o.a. een maximum te stellen aan het aantal duiven dat telt voor de punten, beperking tot 150 duiven voor de oude duivenvluchten en 250 voor de jonge duiven. Daarnaast worden de zogenaamde hok- en aangewezen kampioenschappen steeds belangrijker gemaakt. Voor de categorie Beste Liefhebber is ook het maximum aantal duiven dat ingekorfd is op een bepaalde discipline belangrijk. Blijkbaar zijn er liefhebbers die hun vliegploeg opsplitsen in 2 of meer delen om eenvoudiger een kampioenschap te behalen of om het maximum aantal in te korven duiven te omzeilen. Of de NPO dit zo bedoeld heeft weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er meer liefhebbers zijn, die dit nu gaan overwegen. Waar de grens ligt zal de NPO moeten aangeven. 5 of 10 x onder dezelfde naam met dezelfde coƶrdinaten 10 duiven inkorven lijkt me niet de weg die we op moeten gaan. Daarnaast de vraag, verschillende hoklijsten? het invoeren, de controle. De NPO heeft wat uit te leggen.

Wordt vervolgd… (Ik heb de NPO middels een mail om uitleg gevraagd. Het moet voor iedereen helder en duidelijk zijn wat kan, mag en mogelijk is.)

Voor zaterdag lijkt het een droge dag te worden, het zonnetje kan zich laten zien en de wind is hoofdzakelijk uit noordelijke richting. De temperatuur zal niet veel hoger liggen dan 15 graden, dus best fris. Bij mij gaat de hele ploeg weer mee. Succes….

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Quievrain