vrijdag 15 april 2022

Paasweekend Roosendaal

 Paasweekend. Wij gaan van start……



Vorig weekend heb ik de trainingsvlucht aan mij voorbij laten gaan, spijt heb ik er niet van. Onze afdeling was de enige die een oefenvlucht liet doorgaan, de Noord-Hollanders waren de ‘die hards’😏die week. (De vlucht (oefen) verliep gezien de omstandigheden naar wens) 

Maandag en dinsdag was de temperatuur beduidend hoger, GEEN regen, VOLOP zon en een zuidoostelijk windje, (waar ik geen schrik van heb op korte afstanden) waren betere ingrediënten om de duiven een opleervluchtje te geven.

Normaliter rij ik niet verder dan Haarlem maar deze keer vonden wij een mooi plekje even buiten Rijnsaterwoude, een kleine 40 km van Heemskerk. 

De spiertjes zijn los gevlogen en wie weet zit er zaterdag een beetje scherpte op, want dat hebben ze wel nodig. Hopelijk kan ik een duifje pakken tegen al dat sprintgeweld in Heemskerk🙄. 

Ik heb gehoord dat bij de midweekse africhting vanuit Meer, genoeg belangstelling was. Geweldig voor de club Zaanstreek-Noord, maar kan mij ook voorstellen dat het een ‘berg’ werk is. Het waren echt niet alleen marathon mannen die dinsdagavond inkorfden. Het lijkt mij niet ver weg meer dat wij gaan inkorven op een paar centrale plekken, te beginnen met de africhtingen! 

Bij de jonge duiven verloopt het naar wens, steeds meer duiven mengen zich in de groep die al de nodige tijd in de lucht hangt. Nog een klein groepje, begin van de week, die op de vleugels moest gaan. Woensdag bij het binnen willen halen zat alles, op 2 na, in de lucht, één is te jong de ander zat versuft op de grond. Alles rap binnen en die ene bleef in een hoekje zitten en keek het voer niet aan. Ik dacht nog ‘het zal toch niet’…… en was al van plan het duifje te verwijderen. Niet veel later zegt mijn vrouw ‘er staat wel een heel mooie afdruk op het raam’. Het werd duidelijk wat er met dat, versufte niet willen eten, duifje was gebeurd. Die mag nog een paar dagen van de klap bijkomen😅

Vrijdagmorgen, in het zonnetje gezeten, heeft Steef de 2e ronde jonge duiven ( groene en geelgroene ringen) bekeken en genoteerd. Alle jongen, 70 stuks totaal, zijn nu in beeld. Over 5 maanden halen we het net op en weten we welke hebben voldaan en pakken de lijsten er weer bij. Nog een paar weekjes de tijd, want 1 mei gaan ze de mand in😘

Zoals het ernaar uitziet gaat de vliegploeg mee en dat kunnen er rond de 50 zijn. Hopelijk gaat het met het nieuwe ecs goed en klok ik ‘n duifje op tijd en dan daarna genieten van de paasdagen……

De verwachtingen voor zaterdag. Weinig kans op regen, veelal het zonnetje met een temperatuur van rond de 18 graden. Dit alles met een oostelijk windje. 

De prognose is dat er tegen de 1000 duiven meegaan in PV Heemskerk, zelf verwacht ik 30 duivinnen en 20 doffers mee te kunnen geven. 

Zaterdag de lijst met snelste duiven van PV Heemskerk. Succes


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Quievrain