vrijdag 8 april 2022

vrijdag 8 april

 

Vorige week samen met een clubgenoot en nog een liefhebber uit de regio onze Benzing A3 klokken opgehaald. Thuis had ik al wat ‘voor’ werk gedaan en MyPigeon en de Benzing App gedownload. Terplekke, in Leidschendam, werd het duivenbestand overgezet, nog een keer uitleg met vervolgens de boodschap thuis ‘even’ oefenen en de gebruiksaanwijzing wijst vanzelf. 😊

Het vliegprogramma was helaas niet beschikbaar, al schrijft de afdeling (2april) dat deze al 21 maart naar de compuclub verzonden te hebben, anders was dit programma ook gelijk gedownload. *inmiddels 6 april beschikbaar.  Zondag de apparatuur geïnstalleerd en de boel op trainingsvlucht gezet om te testen.

Ben benieuwd of alles vanzelf wijst bij het inkorven vrijdag voor de africhting 😀

De vroege zondagmorgen begon prachtig, mooie lucht, zonnetje dus zat ik vol plannen. Klok installeren, doffers wegbrengen maar eerst de jongen los en dan om 9.30 uur komt er een lucht aan, donderklappen en een bui met natte sneeuw……………. De jongen weten nu wat onweer is. Hierna trok het open en kwam het zonnetje weer door. Zo snel kan het weer veranderen. Hierna ging het 2e hok jonge duiven los en omdat deze groep ‘schrok’ gingen ze op de vleugels, het duurde geruime tijd en dat is zacht uitgedrukt voordat ze weer op het hok vielen. Hun eerste vlieguren zit erop! Maandag ging niets los en warempel in de middag zat er één jong op het dak. Na een telling miste ik er nog steeds twee maar niet veel later belde broer Peter……..loopt net een jonkie van je binnen. Bijzonder toch, de vader heeft bij Peter gevlogen. Ik maakte al een geintje….zal toch niet genetisch zijn, de laatste kwam dinsdagmiddag thuis, in ieder geval is de ploeg weer compleet.  

De mannen van de lossingscommissie gaan zich vanaf nu weer buigen over de mogelijkheden om de duiven verantwoord te lossen.  Ik hoop dat het op de lossingsdagen acceptabel weer geeft en wel op de gehele vluchtlijn, want dat maakt de ‘klus’ een stuk gemakkelijker. We weten ook dat dit een utopie is en dat er weer weekenden tussen zitten van wikken en wegen, billenknijpen en dat het meestal gelukkig meevalt. Ik wens de commissie sterkte en succes want het is één van de moeilijkste klussen!  Los daarvan hoop ik wel dat de communicatie op de site beter gaat worden.

De zondag stond verder in het teken van de Ronde van Vlaanderen. De ‘goeie’ maakten de dienst uit, zo simpel is dat en de winnaar heet MVDP. 👍🥇

Maandagavond de schuif tussen de 2 jonge duivenhokken opengezet. Ze mogen nu kiezen in welke afdeling ze graag vertoeven. Voor mij makkelijk alles tegelijk los.

Verder stond de week in het teken van de voorbereiding op de 1e africhting. Niets bijzonders maar gewoon de puntjes op de i zetten en daar hoort een bezoek aan Kockengen bij.

Dinsdag hebben we met ons vaste groepje wat duiven laten onderzoeken bij Stefan en dat blijven wij met grote regelmaat het gehele seizoen doen. Gezond lijken of gezond zijn kan het verschil maken😋.

Het bestuur plaatste op de website een mededeling over o.a. de vervoerskosten en hoe zij voor ons gaan proberen die zo laag mogelijk te houden. 👍👍

Donderdag een DF-topper van onze afdeling bezocht, het type duif wat ik in handen kreeg was om van te smullen, zo zie ik ze ook graag en wat een karbonkels van ogen. Wat dat betreft zitten we op één lijn, maar ik loop nog wel een paar jaartjes op achter. Van deze uurtjes duivensport kan ik intens genieten en wanneer je ook nog iets ‘bijzonders’’ meekrijgt. Duivensport pur sang!!

Later in de middag met mijn nieuwe klok naar mijn club geweest om samen met Jack het programma te laden en het een en ander uit te testen. Dat extra uurtje voorbereiding kon geen kwaad!

Het ‘stille’ seizoen zit erop. Vanaf volgende week de” Voorbeschouwing” op de vlucht. Direct na de vlucht de lijst met de vroegste duiven van PV Heemskerk (indien voorhanden). Vervolgens ‘The Day After’ met het resultaat en de winnaar in de club. Dit alles ter info en vermaak😏

Voor zaterdag een noordwestelijke wind.

De verwachtingen

Af en toe het zonnetje, regen, harde wind. ik verwacht dat er wel een droge periode zal zijn en dan kunnen ze huiswaarts keren. (vandaag vrijdag viel het ook mee) Ik was voornemens een mand duivinnen mee te geven. De animo in de club om duiven mee te geven was om begrijpelijke reden heel laag. De 5 mandjes zouden we niet vol krijgen en wat is dan het nut van een kring lossing. Wellicht 200 duiven? Los daarvan wat gaat dat kosten wanneer de animo in alle kringen waarschijnlijk zo laag is. Ik heb besloten niet mee te doen.

De zondag en maandag lijken beter te worden, dus kunnen de duiven nog even weggebracht worden 😏. Sommige gaan gebruik maken van de mogelijkheid om in Wormerveer bij Zaanstreek-Noord te gaan inkorven, kan weleens druk worden.

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Quievrain