zondag 11 januari 2015

duiven waar hebben we het over...........


Laat ik maar eens beginnen te vertellen dat het niet altijd meezit met de duiven. Ze zijn prima in orde en de meeste keurig op eieren gekomen. Zoals verwacht zaten de meeste pas met 13/14 dagen op eieren. Slechts 1 oude duivin “Steffie” liet verstek gaan en je kunt ook voelen dat er niets meer inzit. Vorig jaar september zag ik het al aankomen want ze kwam niet meer op eieren, tegen beter weten in maar vol verwachting geprobeerd of het misschien toch nog zou lukken. Niet dus! Stenen eitjes er onder maar eigenlijk moet ik ‘hard’ zijn, het is gewoon over met haar. Bij 1 koppel was het kleunen en sneuvelden de eieren en bij 2 andere koppels ook ’n eitje stuk. Kan gebeuren maar het zint me niet. Ik heb ook nog 4 vrij jonge duivinnen gekoppeld en dat is prima aangelopen maar zonder ‘belichting’ is het lang wachten op de eitjes en dus niet meer voor herhaling vatbaar.

Ik had deze week dus zo’n dag dat ik ‘n beetje zat te mokken maar  gelukkig ook kon relativeren omdat je weet wat het probleem is, namelijk dat je de natuur zonder hulpmiddelen niet naar je hand kunt zetten, dus moet je er vrede mee hebben. Die zelfde dag liet ik mijn vliegduivinnen voor het eerst los vanuit hun nieuwe verblijf, ietsje krap gehouden want de jaarlingen moeten wel binnen willen komen. Ik zag ze diverse keren ‘weg spatten’ en hoogte maken maar na ’n paar uurtjes haalde ik ze binnen en voerde ze af. Plots ’n mevrouw aan de deur, meneer U hebt duiven en net om de hoek ligt er ’n duif in de sloot. Uiteraard deze aardige mevrouw bedankt, snel een hark gepakt en de Noordermaatweg op gelopen richting de sloot en jawel daar lag ’n duif in. De duif eruit gevist maar die had ondertussen al de ‘geest’ gegeven, ik kijk naar de ring de ‘516’, dat is er één van mij ook dat nog. Thuis gekomen een duivenvriend aan de lijn en ik doe mijn beklag dat het niet meezit en ook nog ’n dode. Jos, jongen als het ergste leed alleen maar op je duivenhok afspeelt dan mag je niet klagen. Helemaal gelijk, waar hebben we het over, ik kijk in mijn kweekboek 516…… een sproetje. Terug naar de vuilnisbak, het is geen sproetje en hij heeft ook geen chipring om en de ringserie dan? Kortom een serie uit Heemskerk en toch even in het hok kijken, ze zitten er allemaal nog.  De ring invoeren en de onfortuinlijke  liefhebber gebeld, he Jos heb je er één opgevangen?, ja maar hij is dood. Deze liefhebber had zijn duivinnen ’n dag eerder ook voor het eerst losgelaten en er waren er 4 niet thuisgekomen.   Het kan dus altijd erger maar ook deze liefhebber kon relativeren……

In Zuid-Holland krijgt ’n bestuurder een ‘kogelbrief’ toegestuurd, zijn we helemaal  “lotje getikt”?

De volgende dag word ik opgeschrikt door het nieuws uit Parijs, duiven waar hebben we het over……………

Geen opmerkingen:

Een reactie posten