#nieuwsvanachterdeduinen#
Dit is de week van de
voorbereidingen op onze 2e DF vlucht evenals de laatste
voorbereidingen om de jonge duiven klaar te maken voor hun eerst avontuur met
de duivencontainer volgende week.
Vorige week is de 3e
MF vlucht redelijk goed verlopen, toch gaan er slechts 3 of 4 oude doffers
en een 10 tal oude duivinnen mee naar Bourges. Je kunt natuur een groot hart
hebben en denken ik heb ze om te vliegen want we hebben maar 6 DF vluchten, ik
ben meer van het wikken en wegen en ben gewoon huiverig om te concoursen met
afdelingen die niet in de lijn liggen en met de verwachting van een westelijke
wind, ben ik zuinig op mijn jaarlingen. Zij kunnen nog een keer mooi mee op de
vitesse vlucht en daarna eventueel nog een MF vlucht af werken om dan pas
ingezet te worden op de DF vluchten. Zo heeft iedereen zijn eigen wijze van
voorbereiden en dan moet je ook nog zorgen dat de duiven gezond blijven en op
het juiste moment de forme pakken en dat het niet altijd van een leiendakje
gaat, hoort bij de duivensport maar is oh zo frustrerend.
“The Day After”
plaats ik ook altijd op mijn Facebook en kreeg op 2 punten nogal wat
bijval. Dat de duiven op één na, van kring 1, veel meters in snelheid te kort kwamen,
is een raadsel. Ook op mijn schrijven dat de duiven enorm veel dorst hadden en
de duiven naar mijn idee aan de plotselinge warmte moesten wennen, kwam bijval van Martin van Zon
die nog eens aanhaalde wat een convoyeur hem vorig jaar vertelde. (in het kort,
de duiven drinken door de nog koele avond in de ochtend te weinig of niet en
worden dan onderweg ‘overvallen’ door de warmte) http://www.martinvanzon.com/blog/ Zelf kreeg ik zaterdagavond ruim 13 uur na de
lossing nog een zomerjong thuis en die zag er nog ‘monter’ uit. (wel
olievlekken op zijn kop) Die had duidelijk water gezocht en de tijd genomen
voordat zij weer op de vleugels ging, ook ‘n goede duivenvriend uit de club was
zondag nog een echte kanjer kwijt, ik appte die komt nog wel thuis en in de
middag kreeg ik een blij appje retour met “hij is terug”. Wat staat ons straks
te wachten wanneer het echt zomer gaat worden en het jonge duiven spel op de
wagen is. Dan speelt niet de vraag dat ze niet
willen maar dat ze nog niet weten
waar de waterbak hangt en dat is onze eigen schuld. Daarnaast kan het nooit
kwaad de duiven voor vertrek maar ook bij aankomst elektrolyten te laten
drinken, daarnaast zijn er nog wel een paar trucjes.
Verder deze week mij
vooral bezig gehouden met de jonge duiven en wie niet, gezien de
hoeveelheid opvangers. Een duifje wat je moet terughalen hoef je ook niet
altijd te veroordelen, dat bleek vorig jaar wel toen ik een duifje van Esther
(van duivendirect) opving. Het duifje won als jonge duif nadien een vroege prijs
en werd gedoopt tot het “Peugeot” 403. Dit jaar een 1e in groot verband!
Verder alle dagen wel een blik op de weerkaarten en kijken naar de
verwachtingen van het weer.
De maandag en dinsdag
stonden in het teken van ‘onrust’, onrust en zorgen betreffende onze
dagfond vlucht Bourges, die samen met AFDELING 7 wordt gespeeld. Nu de vlucht
nabij komt en de wind uit de ZUIDWEST hoek gaat waaien en vrij stevig, slaat de angst om je hart. Ik hoorde dat van Fontenay
al de nodige duiven, ( die om de narigheid heen waren getrokken), uit Friesland
zijn opgehaald. Ook de verliezen waren op
deze vlucht groter dan normaal, logisch dat je bij de komende vlucht vooral met
je jaarlingen nog voorzichtiger wordt. Dit
was zo’n beetje de gesprekstof met een aantal DF spelers op maandag en dinsdag, het vervolg (de brief uit Amsterdam) heeft U kunnen lezen,
onze bestuurders hebben gelukkig de ‘pilot’ ingetrokken en onze duiven gaan
NIET gezamenlijk los. Het bestuur heeft wel gelijktijdig medegedeeld dat zij
einde seizoen terugtreden.
De verwachtingen voor
zaterdag, in Nederland kans buien vooral langs de kust met een stevige zuidwesten wind
(kracht>5). In Belgie ook de nodige buitjes, in Frankrijk mooi weer maar
richting Belgie neemt de kans op buien toe met een zuidwesten wind.
Hopelijk kunnen de duiven uit Duffel op tijd los want dan
staat er meestal wat minder wind, het moet natuurlijk wel kunnen. Bourges kan
een rare vlucht worden, buien en harde wind…..laten we het beste er van hopen. Wie weet is het zaterdag wel zo slecht dat de vluchten worden uitgesteld naar zondag!
Slecht 15 duiven mee op Bourges en voor Duffel zoek ik ze
uit want ook dat kan een moeizaam vluchtje worden wanneer ze doorkarren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten