donderdag 17 oktober 2019

#nieuwsvanachterdeduinen#


#nieuwsvanachterdeduinen#
Zondag zat ik nog even na te genieten, ik las een mooie review over onze club(gebouw) en dan denk ik ‘wij leden van P.V. Heemskerk, hebben het inderdaad maar mooi voor elkaar’.  Gezellig, goed geoutilleerd gebouw, makkelijk bereikbaar voor de liefhebbers en belangrijk voor het duiventransport, ruimte en parkeergelegenheid genoeg.  Wij worden langzamerhand een echte streekclub mede door opheffingen elders😭 en hierdoor hebben wij ook een respectabele hoeveelheid ‘spelende’ liefhebbers (ik denk dat we de grootste in Noord-Holland zijn) Wanneer er dan een goede gastspreker, duiven markt of verkoop  is, zit het stampvol. De volgende gastspreker is door Gerard Twaalfhoven al vastgelegd en deze keer een nationale topper op de marathonvluchten. Binnenkort meer nieuws daarover……………
Ze worden alweer strak
Op duivengebied is weinig te melden, bij de kweekduiven moet een enkeling nog de laatste pen gooien en zitten er alweer strak bij. De jonge duiven staan nog op een 4 tal oude pennen maar het dek groeit in. De oude vliegduiven zien er nog niet uit, kale koppen, dek weg, halve staarten, wat de duiven allemaal gemeen hebben is dat de gezondheid eraf straalt.  Over een maandje moet ik de duiven niet meer terug kennen.
In de hokken onder de roosters, is de nodige mest weggehaald, ’n klusje wat ik 1x in de 2 maanden doe, alleen in het hoofdseizoen laat ik het zolang mogelijk onaangeroerd om het milieu niet te verstoren.  Gelukkig is het ‘oerwoud’ achter mijn hokken weer gekortwiekt, afgelopen zomer heb ik regelmatig de struiken boven de 2 meter afgeknipt, zodat ze niet boven mijn hokken uitgroeiden maar nu is alles weer tot kniehoogte gekortwiekt.  Toen de mannen bezig waren zag ik tot mijn grote schrik weer ‘n ligusterstruik met zijn giftige bessen. (op google kun je lezen dat vogels er verzot op zijn maar voor mensen zijn ze giftig) Paar jaar gelden stond de struik zo hoog dat de bessen op het dak vielen en mijn duiven zich eraan te goed deden met tot gevolg de nodige vergiftigde en dode duiven. Een paar lagen dood in de tuin en de anderen heb ik samen met broer Peter, melk ingespoten en de kroppen gespoeld, gelukkig waren wij net op tijd. (dus anders dan we op google kunnen lezen of ik heb speciale duiven) Ik dacht dat ik de struik vernietigd had maar blijkbaar is hij weer opgekomen.  Inmiddels is de struik afgevoerd.   Ik probeer elk jaar rondom mijn hok de zelfde aanplant en hoogte te hebben en te houden, gewoon om ‘negatieve’ invloeden te voorkomen. Het enige waar je geen invloed op hebt is de groei van de bomen en een boompje die 25 jaar geleden is geplant blijkt nu een reus van een boom te zijn, het enige wat je kunt doen is de kroon van de boom bijhouden.  Je hebt niet alles in de hand maar wat ik kan of laten bijhouden, zal ik zeker doen.
alles weer tot kniehoogte terug gebracht
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1e africhting