zondag 5 januari 2020

2020 #nieuwsvanachterdeduinen#


We zitten in 2020 en gaan over een paar maanden weer lekker met de duiven spelen.
  (In mijn laatste blog sprak ik mijn zorgen uit over de bestuurlijke brandjes, inmiddels is er een vergadering belegd door onze afdeling zodat ze ‘beslagen’ naar de NPO-vergadering kunnen afreizen. Veel afdelingen hebben een brief ondertekend en zeggen hier mee ‘de wacht aan’ met het huidige NPO-bestuur. We gaan het zien, ik ga het volgen en hoop oprecht dat het zo snel mogelijk goed komt.  Tot zover de problematiek op bestuurlijk gebied)

Bij de kweekduiven zijn de eerste jongen geboren en groeien op, de vliegduiven bij Peter zitten op eieren maar mijn eigen vliegduiven zitten nog op ‘rust’.  Ik ben weer begonnen de vliegduiven los te laten want als het eventjes kan horen duiven lekker te vliegen.  Op 4 januari organiseert mijn club de nieuwjaarsreceptie en kunnen wij gelijk de ringen ophalen. Voor mij zelf (kweekduiven) ‘just in time’.  Wat gaat 2020 ons brengen?  Ik ga aan zoveel mogelijk vluchten meedoen maar zal gelijk vorig jaar op nest beginnen op de Vitesse vluchten. De duiven lekker ‘inspelen’ en ongetwijfeld met tussendoor de MF vluchten wanneer dit zo uitkomt.  Het jonge duivenspel heeft en krijgt geen prioriteit, het kweken uit nieuwe koppels des temeer en natuurlijk gaan wij die uittesten, vluchten genoeg.  Koppelen en kweken is zullen de nodige door de mand vallen maar dat is ook de bedoeling van inspelen. Daarna de focus met een mooie ploeg op de 6 DF vluchten, altijd spannend wat gaat het brengen, de plannen maken is leuk en noodzakelijk maar vanaf april moet je het waarmaken, dan begint de ‘sport’ echt, met hopelijk fraaie pieken en mooie klasseringen maar vast komen ook de nodige dalen, dan komt het er weer op aan om de boel op de ‘rit’ te krijgen en je zelf te herpakken, de schade beperkt houden en die spanning en strijd vind ik mooi en geeft adrenaline.  Gelijk de afgelopen jaren probeer ik alle weken te schrijven over het wel en wee op onze hok (ken). In de weekenden plaats ik de voorlopige uitslagen van mijn club met zoveel mogelijk een foto van de winnaar. Wanneer er nieuws is op duivengebied zal ik dat ook vermelden, want het Blog heet niet voor niets #nieuwsvanachterdeduinen#. 



Het keuringseizoen (G.V.K.) is voor mij weer achter de rug, het seizoen loopt nog wel een maandje door, maar in januari staat erbij mij ’n streep in de agenda. (6 X de zaterdag vrijhouden is genoeg) Wat ik nu al een paar jaar constateer, zijn de verschillen in organisatie. Je komt bij clubs met rijk gevulde prijstafels, in de middag of avond een forum al of niet met een (bonnen)verkoop.  Ook clubs waar de animo wat minder is. Ik sprak een liefhebber van een club die betrokken was bij de organisatie en vertelde wat ik al zo tegen kwam en misschien te gebruiken is om de animo wat op te krikken.  Wanneer liefhebbers geïnteresseerd zijn in het keuren laat ze ‘meelopen’, wanneer er na afloop het e.e.a. uitgelegd moet worden, prima. Waarom vaak alleen viertallen organiseren?  Wanneer iemand alleen mooie doffers heeft is een vrije inzending ook prachtig en doet hij of zij wellicht mee. Vrije inzending oude doffers en oude duivinnen, desnoods nog jaarlingen en inzending jonge duiven met eventueel nog laatjes. Mogelijkheden genoeg.  Wie weet is er dan wat meer animo en dus meer duiven. (Veel meer kosten doet het niet, slechts 0.10 voor een keuringkaartje) Hoe mooi is het wanneer ook nog 1e prijswinnaars en kampioensduiven op de t.t. staan (van mij hoef je ze niet te keuren alleen het aanschouwen is al een feest en je hebt gesprekstof.)  Voor veel clubs is de TT en feestavond het enige winterplezier maar clubs die een verkoop of gastspreker organiseren, daar zit het vaak bomvol. In mijn eigen cluppie was Willem de Bruin gevraagd het e.e.a. te komen vertellen, er kon geen veer bij in de zaal en wanneer ik het goed heb gehoord komt er nog zo’n bijeenkomst, nu met een nationale topper op de marathonvluchten en vlak voor het seizoen nog de “duivenmarkt”. 

Ik heb een paar goede duivenvrienden, top duivenmelkers maar ook mijn broer is duivengek en samen willen wij nog weleens op bezoek gaan bij liefhebbers, beurzen, Gouden Duif of andere evenementen. Ook dat is duivensport!  Ik lees soms dat men moe wordt van de prijsuitreikingen en plichtplegingen….maar daar doe je het toch voor? 

Andere kijk op onze sport www.npostart.nl/POW_04519604  
Postduiven houden als belegging, gelijk kunst en goede whisky.  De opnamen zijn gemaakt tijdens de Nationale Manifestatie en de duiven stonden daar geweldig mooi en professioneel gepresenteerd. Incluis bewaking.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten