zaterdag 3 december 2022

December...

 December….

December is de tijd dat ik onze kweekduiven bij elkaar zet. Eerst zijn de afgelopen tijd de kweekkoppels zorgvuldig op papier gezet. Bij ons wordt toch zoveel mogelijk 'compensatie' kweek toegepast. De duiven moeten elkaar versterken en matchen. We hebben vooraf leuk werk aan deze bezigheid, deze onder aanvoering van Steef (die het meeste werk verricht) , waarbij we proberen een duif te kweken met een bouw waarin we geloven voor een allround/DF type duif. In het kweekhok zitten voornamelijk bewezen duiven aangevuld met duiven uit samenkweek, deze zijn vaak al van het type van onze voorkeur. Daarnaast een enkele gekochte duif, waar wel een stamboom met kopvliegers achter moet zitten. 

Op de vluchten zullen ze als jonge duif moeten laten zien dat het in de 'kop' ook goed zit. 

De duiven (koppels) zijn afgelopen zondag voor een aantal uurtjes bij elkaar gezet, toch eens kijken of er ook een match van genegenheid is. Het was gelijk een grote kroelpartij. De duiven zijn klaar voor de kweek die vrijdag 3 december start. 

Bij de vliegduiven zijn de oudere duiven al redelijk strak en moet bij een aantal nog slechts één pennetje worden verwisseld. De meeste jonge duiven hebben nog even nodig😊maar worden pas de 3e week januari gekoppeld. 

Waar ik bij een TT-keuring vorige week mee geconfronteerd werd, was de hoeveelheid oude staartpennen die niet in verhouding stonden met de slagpennen rui.



Nog niet zolang geleden heb ik besloten de naam waaronder ik speel te wijzigen in TEAM NIJMAN. De naam TEAM Nijman dekt veel meer de lading. Bij mij is het bij de aankomsten van de duiven gezellig druk met oude duivenliefhebbers die de 'spanning' van de aankomsten van de duiven niet kunnen missen. Ik vind het prachtig, de koffie staat altijd klaar, allemaal gespannen in de lucht turen en genieten van de aankomsten. De duiven hebben geen last van de bezoekers en vallen het hok aan. 2 van die mannen helpen, adviseren en/of voorzien van mij ook nog van duiven, die ik weer uittest. In het seizoen 2023 komen de eerste 2 ronden van de Kweekduiven van Dirk Klaassen opnieuw naar mijn hok. 

Dus werd het idee geboren de naam te wijzigen en het te bezegelen met een etentje. 

In december houdt ook mijn club zijn jaarlijkse tentoonstelling. Je mag maximaal 4 duiven zetten, maakt niet uit wat. Het 'mooiste 4-tal' wordt dus losgelaten. Ben benieuwd of met deze opzet nu meer liefhebbers meedoen. Kweekduiven zullen weinig worden gezet, want de meeste zitten te broeden. Zelf overweeg ik een paar (oude) prestatieduiven in te brengen. Ik pleit al jaren voor het zetten van deze duiven in een speciale klasse. Je hoeft ze niet te laten keuren (zou wel interessant zijn) maar het is wel gespreksstof op zo'n avond. Je ziet duiven die gepresteerd hebben en wanneer de eigenaar het toestaat in de hand genomen mogen worden. Naar zeggen is er weinig animo voor (helaas) 

Verder heeft clubgenoot Gerrit Twaalfhoven ervoor gezorgd dat Peter Crans en de Hommes & zn. beide een keer in de club komen om het eea over hun duiven te vertellen. Dat lijken mij mooie uurtjes te worden. De top van de DF en Meerdaags! 

Respectievelijk zaterdag 21 januari en zaterdag 11 februari vanaf 14.00 uur in het clubgebouw van PV Heemskerk. Let op de datums! 

Afgelopen zaterdag kwam Stefan Göbel in de club langs om duiven te vaccineren, veel aanmeldingen. Zelf maakt ik geen gebruik van omdat mijn duiven in februari in de planning staan ​​om te vaccineren. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after