zaterdag 17 november 2012


Deze week ontving ik ’n mooi overzicht van de concoursduur van de duivenvluchten van de afgelopen 2 jaar. Keurig uitgesplitst per afdeling en per discipline. Theo Zwanenburg heeft het werk/ berekeningen van de Heer Coolen( Spoor Der Kampioenen) keurig samengevat en overzichtelijk voor ons gemaakt. (beide heren hartelijk dank)

De conclusie is helder en duidelijk, de Afdelingen die “ te gemakkelijk over inversie denken” en vaak ook te vroeg lossen, komen er niet best van af! Friesland en Zuid-Holland zijn koploper maar ook Oost Nederland (Afdeling 9) moet achter zijn oren krabben. Nu begrijp ik dat deze laatste Afdeling ook ’n onderzoek heeft laten verrichten naar zijn vervoer/containers en dat daar wel wat verbeteringen zijn toe te passen.

Verder laat Theo ook wat tabellen zien waarin je kunt zien wat er gebeurd bij verschillende wind richtingen. Het moge duidelijk zijn dat de invloed gigantisch groot is. ( meten is weten)

Theo Zwanenburg heeft vorig jaar al een rapport gepubliceerd over de gevolgen van vroeg lossen in combinatie met inversie. Gelukkig zijn er al diverse Afdelingen/lossingsverantwoordelijken die de conclusies ter harte hebben genomen en hopelijk gaan in 2013 ook de laatste Afdelingen overstag. Als duivenmelker moet je je eigenlijk geen zorgen hoeven te maken over de lossingen. Wel over het prijsvliegen van je duiven en als je dan de gehele week gepoetst hebt, duiven prima in orde en je geheel weg gespeeld wordt in groter verband, kijk dan nog maar eens naar de tabellen van de windinvloeden. Het ligt niet aan je duiven en aan je inzet maar de wind was jou  en je regio niet gunstig gestemd en het kan je zomaar gebeuren dat de wind je heel vaak niet goed gestemd zal zijn. Lijkt mij leuk om te lezen maar als het je niet interesseert, laat het dan maar over waaien.

Ik heb gevraagd of ze het t.z.t op de Afdelingsite willen plaatsen. ( actueel nieuws of lossingberichten)

Afgelopen weekend kochten broer Peter en ik samen ’n duifje op internet. Het kopen op internet geniet absoluut niet mijn voorkeur want ik wil ze zien en vasthouden. In het verleden kochten we via internet  o.a. ’n duif van Gerard van de Berg en  later ook bij Geert Munnik en we waren er ‘goed’ mee. Dus….kon ik het toch niet laten.  Ook nu was mijn oog namelijk gevallen op ’n duivinnetje met ’n super afstamming, goede uitstraling en prima ‘vlieg oog’.  Daarbij komt dat het duifje zwaar is in geteeld dus samen met Peter nog eens het ‘plaatje’ bekeken en tot besluit gekomen te bieden. Uiteindelijk wonnen we de strijd, wij blij en voldaan en nog voordat het duifje bij ons afgeleverd zou worden, belt broer Peter en zegt “ ik zit alles nog eens te bekijken maar op de foto is het ’n kras maar op de kaart staat ‘n ‘blauw band’.  Shit, dan krijg je toch ’n rare smaak in je mond, snel maar even met de eigenaar bellen en het klonk  allemaal ‘oprecht ’en aannemelijk, maar het blijft wel slordig en vooral stom van ons zelf!

Het duifje is inmiddels gearriveerd en het is goed gebouwd, ietsje kort,  goede stuit die de onderbouw wel 'n beetje moet compenseren maar heeft absoluut een super vleugel!  Zachte pluim, prima spieren en goede uitstraling. Peter en ik keken elkaar aan en we waren het met elkaar eens, misschien hebben we wel weer ‘mazzel’. Uiterlijke kenmerken goed, het genen pakket is super maar of er ‘goeie’ uitkomen?

We hebben 2 doffers voor haar op ’t oog, nog even wikken en wegen. Ze ziet er gezond uit en hoeft niet in quarantaine en kan hierdoor nu wel gelijk aan de ren en regime  wennen voordat ze gekoppeld zal gaan worden.

Bij de overige duiven verloopt de rui lekker, de kweekduiven zijn zo goed als klaar en bij de vliegduiven begint het ook al op te schieten. De meeste zijn nu toch bezig met de laatste slagpennen en die zie ik het liefst zo lang mogelijk, dus nog even het juiste voer blijven geven voor het beste resultaat. Trouwens de komende dagen zal ik ook de staarten controleren, de ervaring leert mij dat duiven die staartpennen laten staan en de broek slecht ruien toch minder presteren. Nadat ik vorige week met mijn maat E.J door de jonge doffers was gelopen, waren deze week de jonge duivinnen aan de beurt. Over 1 duivinnetje waren we het niet eens maar de rest mag lekker blijven zitten.

Zaterdag is onze feestavond  met gelijktijdig de huldiging van de kampioenen. Zondagavond plaats ik de foto’s en kan dan ook gelijk iets vertellen over de Noord-Hollandse Kampioenendag.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel