zondag 3 februari 2013

Van abdicatie tot ogen keuren


Abdicatie,

Dit was het woord van de week en eerlijk gezegd ik kende het woord niet. Niet zo vreemd want misschien hooguit 3 x in de 100 jaar is het actueel. TROONSAFSTAND is de betekenis, weet ik inmiddels. In de duivensport hebben we er geen last van, de kampioen zit slechts spreekwoordelijk 1 dag op zijn troon en de volgende dag roept hij zelf vaak en anders wel zijn sportgenoten “we beginnen allemaal weer op nul”. Vorig jaar kwam ik ’n groot kampioen tegen, wederom hadden ze ’n top jaar gedraaid ( ze, want het is ’n combinatie). Ook hij riep ‘we beginnen allemaal weer op nul’, waarop ik zei ‘op nul, heb je ze allemaal verkocht?’ Wanneer je jaren lang topprestaties hebt geleverd, begin je echt wel met ’n voorsprong. Natuurlijk is het moeilijker kampioen te blijven dan te worden, maar je begint echt niet op nul. Nadat ik uitlegde wat ik bedoelde kon hij erom glimlachen. Dit jaar (2012) speelden zij wederom in stijl. In de duivensport proberen we zo lang mogelijk kampioen te blijven of anders proberen we wel om mooie prestaties neer te zetten. Op ’n troon zitten is er niet bij!




De afgelopen tijd lees ik steeds vaker met stijgende verbazing hoe sommige duivenhouders tegen bepaalde zaken aankijken. Ik struin het internet af, bezoek vele sites en blogs en probeer zoveel mogelijk informatie en kennis op te doen. Zo ook zit ik of beter gezegd bezoek ik “Het Praathuis”, een duivenforum. Het kampioenschap ’vliegen afvangen’ is daar tot kunst verheven, heeft iemand ’n interessant topic/onderwerp geplaatst, dan is dit onderwerp binnen ’n dag onder gesneeuwd en gaat het over totaal andere dingen. Jammer maar het zal wel nooit veranderen, straks over ’n paar maanden is dit zelfde forum op de zaterdagen wel weer handig om ’n beeld te krijgen hoe vluchten verlopen en wat voor snelheden er gemaakt worden. Er zijn namelijk liefhebbers die onmiddellijk de tijd en vaak snelheid van hun eerste duif vermelden. Tenminste 1 reden dat deze site onder ‘mijn Favorieten’ blijft staan. Gelukkig zijn er nog genoeg sites over waar wel interessante onderwerpen en items behandeld worden en dan hoef ik het er niet altijd inhoudelijk mee eens te zijn, het vergroot wel mijn kennis.

Zo schreef ’n Noord-Hollandse columnist ’n artikel over doping incluis de lijst met producten die niet gebruikt mogen worden. Uiteraard kwam ook de controle of beter de niet controle ter sprake en de oubolligheid van de lijst. Toch wel weer handig om die lijst met verboden stoffen te zien, trouwens ik geloof niet dat iemand hier zijn vingers aan brand. Oh en mocht iemand denken “handig”, ja dat klopt mijn duiven krijgen regelmatig supplementen en het is niet de bedoeling dat daar verboden stoffen in zitten.( je blijft altijd zelf verantwoordelijk)

Ik heb zo mijn eigen visie over hoe mijn duiven te selecteren en te trainen, hoe voeding en supplementen te verstrekken en vooral gezond te houden en het liefst zonder medicijnen. Allereerst moet je wel zorgen dat je ’n paar toppertjes kweekt en dat valt niet mee. Het staat sneller op papier dan dat je er 1 kweekt maar heb je zo’n witte raaf of er misschien wel  2 of 3 op je hok dan weet je ook hoe gemakkelijk deze duiven van voren vliegen zonder enige poespas. Dat geeft stof tot nadenken.

Deze duiven zijn de super talentjes maar deze vragen natuurlijk ook wel om ’n goede ‘verzorging’ en begeleiding. De duiven met wat minder talent varen daar wel bij en worden hierdoor ‘geconditioneerd’ waardoor ze soms net met de koplopers meekunnen. Conditioneren gaat trouwens bij sommige duivenmelkers wel heel ver.

Einde van het seizoen kan je dan ‘ruimen’, toppertje(s) en subtop mogen blijven en dan maar weer aanvullen met jonge beloftes, alleen maar doorgaan met duiven die het ‘doen’ en vaak blijkt dat het ’n bepaalde lijn is. Zaak uit deze duiven heel veel te kweken. Keihard selecteren is, denk ik, misschien wel de beste doping!

Op het einde van het artikel van deze columnist lees ik dan ook hoe hij zijn duiven verder gezond probeert te houden en dat is niet de weg die ik zou bewandelen. Toch heb ik weer wat geleerd van zijn column.

Wat ik ook las; Jelger Klinkenberg wint goud op de Olympiade. Op het onderdeel Vitesse de allerbeste! Proficiat Jelger. Toch maar mooi ’n liefhebber van onze Afdeling. Nederland wint ook goud op het onderdeel ‘overnacht’. Arjan Beens pakt het goud. 2 relatief ‘jonge’ liefhebbers die van wanten weten, deze mannen weten al jaren ‘top’ prestaties neer te zetten en zijn ’n voorbeeld voor onze sport! Die 2 moeten in de landelijke kranten en t.v. programma’s aandacht krijgen. Schone taak voor de N.P.O.

Op de site van Peter Jonker staat ’n leuke reportage over Richard Turner. Leerzaam, kijk maar eens goed naar zijn hokken,( lucht, licht en warmte.) Zijn spelsysteem met duivinnen, zijn voer en natuurlijk de kwaliteit van de duiven.

Ergernis, de website van ons rayon, voor de goede orde van Rayon B. De gehele zomer waren er problemen, het probleem dat de site geïnfecteerd zou zijn. Je kreeg dan ’n foutmelding/waarschuwing en kon onmogelijk de site bereiken. Het vreemde was dat niet iedereen die melding kreeg en de site in werkelijkheid ook niet geïnfecteerd is/ was!  Nog steeds krijg je deze melding of zelfs ‘server onbereikbaar’.  Ik heb inmiddels gezien dat het adres is gewijzigd, zie hieronder. Op mijn laptop kom je met onderstaande link niet op google maar op Firefox  en kan je de aanval ‘infectie’ makkelijker omzeilen. Mocht je bijvoorbeeld via de site van de gebroeders Beentjes of Dutch Day Racers de ‘link’ van rayon B  aan toetsen kom ik zonder problemen direct op de site. Lekker makkelijk allemaal en dus duidelijk nog wel wat werk aan de winkel!!!!


De Duiven,
Afgelopen maandag, tegen de avond, de 2e groep vliegduiven gekoppeld. De 1e groep vliegduiven had ik ’n dag eerder al gekoppeld en dat ging van ’n leiendakje dus de 2e groep er maar gelijk achteraan. Rond 1 maart zullen er dan toch wel overal jongen liggen en daar waar de jongen ’n dag of 14 zijn gaan de duivinnen eraf. De planning is dus ’n beetje bijgesteld maar alles valt nog binnen de door mezelf gestelde tijdsduur. Het is deze week toch wel wat fijner voor de duiven maar ook voor mezelf. Redelijke temperaturen en dan gaat het bij de duifjes toch net allemaal wat makkelijker en loop je zelf wat sneller je hok in. Terwijl ik dit neerpen besef ik ook wat voor voordeel je hebt t.o.v. de werkende liefhebber, die alles in de vroege of late uurtjes moet doen. Van de week werd ik gebeld en mijn vrouw kwam met de telefoon naar het duivenhok, aan de andere kant van de lijn werd gevraagd “wat ben je aan het doen” en voor ik er erg in had, zei ik “ben aan het werk”. We konden er beide om lachen en je beseft dat je wel heel relaxt je hobby kan uitoefenen.

Het loopt allemaal grotendeels naar wens, overal is wel wat maar bij mij niet noemenswaardig. Oh ja, Miss Élégance had het duidelijk niet naar haar zin en accepteerde haar doffer niet. Ook goed ga je terug de ren in met ’n andere doffer, heb je lekker de ruimte en kan je elkaar ook niet verwonden. Ze vindt het helemaal niets en zit mistroostig op de latten. Broer Peter komt van de week langs, gaat voor de ren staan en roept en praat tegen zijn ‘lievelingsduivin’. Ze kijkt op, staartsleept en vliegt naar hem toe. Ik weet het zeker, deze duivin heeft heimwee. Peter zegt dikwijls ‘duivinnen vliegen op de baas’ een nadenkertje! In de vliegploeg gaat ze niet meer terug, dus ik ga nu maar elke dag tegen haar aanpraten. Misschien gaat ze mij ook aardig vinden maar ik heb er een zwaar hoofd in.

Pedro, mijn dierenarts, belde me donderdag op, met de mededeling dat hij weer het vaccin tegen Paramixo in combinatie met pokken kon bestellen. Vorig jaar was er niet of bijna niet aan dit vaccin te komen, waardoor ik de jonge duiven alleen tegen paramixo heb in geënt.  Peter en ik hebben besloten naast de jonge duiven 2013, ook de oude duiven dit jaar in te enten met deze combinatie. Vorig jaar brak er toch ‘pokken ’uit, wij bleven ervan verschoond, maar gaan het risico niet wederom lopen. Stel je voor dat er zo’n grappenmaker midden in het seizoen gaat ‘boosteren’, moet er niet aandenken want mijn ‘jaarlingen’ hebben geen antistoffen. Komende week zijn alle duiven aan de beurt. Ook zullen we dan gelijk vaccin bestellen voor de jonge duiven (gaat per 50 duiven en moet binnen ’n dag opgebruikt worden) Eind april, begin mei gaan we dan het gekweekte en overgebleven jonge spul enten.

Vrijdagavond was de jaarvergadering van de club, redelijke opkomst zo  tegen de 40 leden.  We zaten met zijn allen onder het nieuwe plafond en de akoestiek moet gezegd worden is stukken verbeterd en of het daardoor kwam, de vergadering was met ’n ruim uurtje gesloten. In de voorjaarsvergadering gaan de puntjes op de i zetten en hopelijk komen er nog ’n paar leuke ideetjes voor de te vervliegen kampioenschappen. Ondanks de snelle vergadering bleef het lang gezellig want om 11.15 zat de kantine nog steeds lekker vol.

Tot nu toe heeft zo’n 20 man zich opgegeven voor “LIER” en er is besloten HET GAAT DOOR, maar we hebben nog plek genoeg.

Zaterdag, samen met Steef naar Egmond. Jos Evers kwam daar duiven keuren, vanuit Uitgeest kwamen zoveel lovende woorden over zijn bezoek daar dat ik er spijt van had gekregen er niet bij te zijn geweest. Dus ’n nieuwe kans dit ‘fenomeen’ aan het werk te zien. Zaterdag arriveerden we even voor 12 uur in het gezellige clubgebouw. Jos was al begonnen en had net op  ’n grote tekening uitgelegd wat te zien in het oog. Koffie, lekkere kop soep en broodjes kroket vielen ons ten deel  en dat alles was heerlijk en super geregeld maar ja dat heb je met ’n voorzitter die in de horeca zit. In ieder geval nogmaals dank.  Jos Evers was inmiddels begonnen en de ene na de andere super duif ging door zijn handen ondertussen vertelde hij wat zo’n duif wel niet zou opbrengen in China, wat zo’n duif kost bij liefhebber X in Nederland. Hoe er gevlogen wordt in China, het prijzengeld, hoe duiven medisch te begeleiden enz.

Steef en ik keken elkaar al ’n paar keer aan, ja die Jos houdt de boel wel positief want wat is er nu mooier dat je naar huis gaat met ’n paar potentiele super duifjes?  Gelukkig waren er toch ook wel ’n paar duifjes die niet goed genoeg waren. Steef en ondergetekende ‘kijken’ ook veel naar en in de ogen maar toch vooral eerst naar de bouw van ’n duif en Jos Evers heeft duidelijk ’n andere maatlat. Je moet Gert  Jan Beute en Jos Evers ’n keer gelijk  uitnodigen. Gert Jan de supertjes en sub top er uit laten halen en Jos Evers hierna in de ogen laten kijken. Goed, het is maar ’n ideetje. We hadden zelf ook duifjes meegenomen. Steef 2 jonge duivinnen en ik zelf plukte mijn ‘17’uit het hok. Nou het waren geen verkeerde duiven maar dat wisten we zelf ook wel. Opmerkelijk was dat Jos zag dat 1 van die jonge duiven familie was van de ‘17’! Klopt want dat duivinnetje 02 is ’n volle zus. Hij bewijst dat je ontzettend veel kan zien in ’n oog maar…….het lijf moet toch echt wel goed zijn en dan moet hij/zij ook nog op ’n goed hok/liefhebber zitten. Het was ’n mooie middag en weer wat geleerd, thuis aangekomen nog even met Steef ’n paar koppeltjes bekeken. Schrijf er maar ’n mooi stukje over riep Steef.  Mooier kan ik het niet maken.  

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel