woensdag 4 februari 2015


In december 2014 kwam Michel Beekman langs om een rapportage te maken en eerlijk gezegd ben je dan toch wel ‘n beetje vereerd. De duiven hebben de baas niet in de steek gelaten en er ‘n prachtig seizoen in 2014 van gemaakt en dat was dan ook de reden van het bezoek van Michel.

Ik geef nu op het artikel nog wat extra toelichting.

De afgelopen weken heb ik diverse telefoontjes en veel mails ontvangen met het verzoek wat toelichting te geven.

Mensen die mijn blog/site volgen kunnen al jaren lezen hoe ik over medicijnengebruik denk en vooral het preventieve gebruik afwijs. Al jaren neem ik maar ook mijn broer onze toevlucht in natuur producten en met succes. Wij zullen medicijnen/antibiotica slechts gebruiken  wanneer wij dat echt noodzakelijk vinden bij aantoonbare ziekte.

Ik heb Michel dan ook de producten laten zien en uitgelegd wat de werking is en dat het ook geen geheimen of  wondermiddeltjes zijn. Naast wat ik nu gebruik zijn er nog ontelbare geneeskrachtige kruiden maar je kunt gewoonweg niet alles gebruiken maar wat ik voor mezelf gebruik geef ik ook mijn duiven. Ik blijf zoeken naar wat moeder natuur ons heeft gegeven maar je moet er wel  in geloven en volharden! (Geloof je het niet, jammer.  Presteer je hard met zakken vol medicijnen lekker doorgaan.)

Allicine, tarwe gras, de juiste omega producten o.a. visolie of lijnzaadolie, magnesium, kurkuma zijn dus ook producten die ik zelf (humaan) gebruik. Ook ontsmet ik mijn duiven 3 keer per jaar met MMS, ook hier heb ik al eens overgeschreven. (artikel Jim Humble)

Natuurlijk is een goede doordachte voeding essentieel en moeten duiven van extra vetten worden voorzien, het is extra brandstof voor de vluchten (dagfond), dit laatste is trouwens niet op mensen toepasbaar die verbranden vetten maar heel moeizaam maar vinden het wel lekker en hebben we dus te maken met het steeds groter wordende probleem obesitas.  Veelal ontbreekt ook de kennis over de juiste vetten en suikers.

Jonge duiven daar begint het mee…… weerstand hebben en opbouwen en er op selecteren

Natuurlijk moet je ook de infectie druk verminderen in je duivenhok, waar 40 duiven volstaat mogen er geen 60 in. Vooral bij de jonge duiven willen we dit weleens vergeten.  Er zijn genoeg rekenmodellen die we al jaren niet meer toepassen. Daarnaast keihard blijven selecteren op gezondheid, zieke duiven gewoon verwijderen.  Waarom doen we aan winterkweek, waarom ook nog eens verduisteren, vervolgens stampen we de hokken vol met teveel duiven, gelijk even vaccineren tegen paramixo, later nog één keer want dat is mode.  Niet veel later volgt ook nog een vaccinatie tegen pokken, herpes en wellicht ook nog gelijk paratyfus . Bij het afspenen ’n geelkuurtje,  uiteraard  hebben  we altijd Amco of 4 in 1 in huis, (houden we  nog even achter de hand voor de colli.) Je denkt ze moeten toch niets meer kunnen krijgen maar dat is vaak  ’n utopie want daar is de eerste colli uitbraak, vaak nog met adeno erbij en dan zijn de rapen helemaal gaar. Toch heeft het wel één voordeel ; het ruimt lekker op.  Dat jonge spul gaan we ook nog veel te laat opleren en maar mopperen wanneer de duiven niet thuis komen.  Natuurlijk overdrijf ik maar…. nou slechts ’n beetje, want bij de meeste gaat het echt zo. Hoe zal het toch allemaal zo gekomen zijn, hoe is het nog met de weerstand van deze duifjes gesteld? Daarnaast krijgen ze ook nog te maken met de sterk veranderde weer omstandigheden (klimaat) en ’n overdosis aan elektro smog maar dat hoort bij deze tijd en dus ook bij de selectie, noem het maar mee evolueren. Wat is dan de oplossing? Nadenken over winterkweek, over de hoeveelheid en tijdsduur vaccinaties, minder duiven houden, streng selecteren, duiven de kans geven weerstand op te bouwen  door geen preventieve medicijnen te verstrekken en op tijd (veel eerder)beginnen met africhten en de vluchten.

Ook heel belangrijk; Frisse, luchtige hokken, zuurstof is gratis en is het beste medicijn. Stoffige hokken zijn killing voor de baas en de duiven.

Ik wil niet hypocriet zijn maar wanneer je oude duiven niet in orde zijn zal je wat moeten doen! Ik fiets in de wintermaanden vaak met  o.a. ene Pascal in ‘vreemde’ landen. Pascal is een oud wielrenner en in goede doen niet te volgen. Dit jaar fietste hij ’n paar dagen lang achteraan, hij had last van zijn astma en die stoffige wegen in de Kalahari woestijn deden hem geen goed. Na één week aanzien was hij het zat, gebruikte zijn ‘puffertje’ en ging weer als de brandweer! Moraal van het verhaal mag duidelijk zijn.

Zijn je duiven niet in orde midden in het seizoen, presteren ze niet naar behoren dan zal je moeten onderzoeken wat er aan mankeert en moeten ingrijpen. Dagfond duiven, die 650 kilometer tegen wind moeten afleggen kunnen zomaar 9 tot 11 uur onderweg zijn en daar mag echt niets aan haperen. Heb je die duiven al 8 weken vol gestopt met medicijnen………. gaan ze echt niet meer reageren.

Mijn duivinnen waren in 2014 super in orde, pakten de forme en maakten het “mooie weer”,  over mijn doffers heb ik op mijn blog vaak geschreven waarom ze niet goed hebben gepresteerd. De mannen aan de praat te krijgen is ’n prachtige uitdaging voor 2015.

Dit jaar ligt de nadruk wederom op de dagfond, de vluchten die we meedoen zullen we proberen er opnieuw te staan! Ik schrijf met nadruk de vluchten dat ik mee zal doen want de kogel is door de kerk, in de maand juli zal ik zelf  een paar weken geen duiven spelen. Natuurlijk worden mijn duiven die maand prima verzorgd en wie weet zal E.J. of broer Peter met de oude spelen. De jonge duiven zullen op de nalijn gespeeld worden en voor die tijd zal ik ze zeker in de maand mei/juni zo’n 5 x op Numansdorp africhten want ze moeten niet te dom worden.  Zelf ga ik mee in het begeleidingsteam voor ’n groep van 40 wielrenners die de tour de France gaan fietsen. Deze mannen fietsen één dag voor de profs uit en fietsen exact het zelfde parcours.


Plannen en dromen genoeg voor het nieuwe seizoen.

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten