zondag 22 februari 2015

van start


Van start,

Wanneer de oude duiven weer gescheiden zijn,( na ’n ronde eieren of jongen), gaat het wat mij betreft echt van start. Natuurlijk ben je het hele jaar scherp maar in het ‘stille’ seizoen kan je gelukkig ongestraft de teugels een beetje (nou ja, wel 2 beetjes) laten vieren. Nu valt de eerste keer koppelen niet meer in het ‘stille’ seizoen want los van ’n drukke periode om ze te leren hun broedhok te vinden, is het ook vaak extra mest schrapen. Menigeen kan er ook geen ‘lol’ in vinden omdat ze zich lopen te ergeren aan alles wat mis gaat en over de bergen stront en toch…….. is het ook ’n periode dat je veel kunt leren van het gedrag van de duiven. Menig doffer ontpopt zich positief en laat zien te beschikken over een enorme hoeveelheid territorium en nest drang. Duivinnen die op eens lief en tam worden en op alles reageren. Enorme nestslepers, het wegkapen van de tabakstelen uit andere broedhokken, het in ’n hoekje willen broeden of één van de weinige schapjes in het hok willen bemachtigen. Ik kan lekker op mijn krukje gaan zitten en het in mij opnemen……………………

Wanneer de vliegduiven echter op weduwschap gezet worden krijg ik toch weer de ‘echte’ kriebels, de kriebels van ‘we gaan van start’ en probeer ik er alvast ’n ritme in te krijgen. Voorlopig bestaat dat nog uit hooguit 1 x per dag los met eiwitarm voer want we gaan de duiven tot half maart lekker opschonen. Hierna gaan we proberen ze 2 x daags te laten trainen, ik heb het geluk dat ik de tijd er voor heb en langzaam gaan we de intensiviteit dan opvoeren. De hokken/ramen blijven open staan, alleen bij heel slecht en nat weer zal ik de voorkanten wat dicht zetten maar voorlopig gewoon nog harden met volop zuurstof. Ik kan dit doen omdat de vitesse vluchten gebruikt worden om ‘ in’ te vliegen en de duiven nog niet op ‘scherp’ hoeven te staan. De eerste 3 vluchten hoeft er nog weinig en worden gebruikt als training.

Mijn vliegers zijn vandaag uit elkaar gegaan, dit jaar hebben ze in tegenstelling tot andere jaren geen jongen groot gebracht maar slechts ’n tiental dagen gebroed. De afgelopen week zijn de duivinnen regelmatig los geweest en weten het weduwnaarshok goed te vinden en rollen naar binnen. Wel of geen jongen lijkt mij niet zo belangrijk als ze maar hok en bak vast zijn en graag naar hun wederhelft willen. We hebben nog weken genoeg om ze verder te conditioneren en gaan we ze leren dat wanneer ze losgelaten worden uit een opleermand, ze binnen mogen komen bij de ‘mannen’ en dat geldt voor de goede verstaanders natuurlijk ook voor de doffers.

Vorige week had ik nog ’n goed gesprek met ’n liefhebber die er ook alles aandeed om zijn duiven te conditioneren zodat ze bij thuiskomst direct op het hok vallen en niet op de nok van zijn huis, het zelfde geldt ook om ze te laten trainen, ook van deze baas wordt het nodige gevraagd en krijgt spierpijn van het trappenlopen maar wanneer de resultaten goed zijn maal je daar niet om. Natuurlijk is het simpel wanneer je ’n super op je hok hebt, die lijkt uit zich zelf te trainen, voer lijkt niet uit te maken, eigenlijk maakt niets wat uit, zo’n duif is er gewoon alle weken en aan de kop. Zo’n duif heb je niet elk jaar laat staan meerdere maar door die andere duiven perfect te verzorgen lukt het ook die aan de kop te krijgen. Ik vind het een bevestiging van mijn eigen bevindingen en vind het geweldig wanneer zo’n liefhebber het met mij deelt.

Je krijgt dan ook steeds meer waardering voor die kleine hokken die met slechts ‘n 12 tal duiven week in week uit en al jaren lang hard spelen. Die mega hokken blijken vaak ook maar ’n paar topduiven te hebben maar spelen er wel 80 tot 150 en door conditionering en training pakken ze moeiteloos na ‘n 8 tal vluchten prijspercentages van 50 tot 70% en soms nog wel hoger. In het voor seizoen selecteren ze er gewoon al ‘n 40% uit, lang voordat de vluchten van de ‘waarheid’ voor hen beginnen. Ook voor deze werkwijze heb ik wel waardering want uiteindelijk staan ze er wel maar die kleine melker met zijn super prestaties sneeuwt helaas wel onder.

Bij mezelf bestaat de vliegploeg uit 21 koppels op totaal weduwschap maar het gaat zelden gebeuren dat de volledige ploeg meegaat. De eerste 6 vluchten gaat de doffer of de duivin van een koppel mee op een wedvlucht, de thuisblijver gaat zondagmorgen vroeg op transport om ’n kleine 90 kilometer te overbruggen. Hierdoor blijft de motivatie hoog want één van de partners is altijd thuis, bijkomend voordeel is dat ze leren in ’n rechte lijn naar huis te komen en niet door de massa worden meegezogen. Ook die zondag vlucht is voor mij ’n wedstrijd, na ‘n 6 tal weken heb ik meestal wel op mijn netvlies welke de notoire niksnutten zijn en die lekker thuis (gaan niet meer mee op de wedvluchten) mogen blijven. Die niksnutten gaan dus niet meer mee op de ‘wedvluchten’ maar vooral de uitgeselecteerde duivinnen gaan wel altijd mee op die oefenvluchten want anders lopen deze tantes aan. Zelfs van deze trainingsvluchten weten ze het te presteren altijd als laatste te komen, je kunt echt spreken van duiven die totaal talentloos zijn.

Op de wedvluchten speel ik er dus zelden meer dan 25 en ook ik selecteer er dus in de loop van het seizoen al de nodige uit.

Inmiddels heb ik zo 22 jonge duiven gespeend, liggen er nog ‘n 6 tal in de pan, bij 4 koppels moeten de eieren eerdaags uitkomen, bij alle andere kweekkoppels liggen er opnieuw eieren in de pan en  voordat we het weten zit het hok weer vol. De selectie zal erg hard worden want ik gruwel bij te veel duiven in het hok. De jonge duiven worden dit jaar niet verduisterd en mogen gelijk afgelopen jaren straks weer na 10.00 uur los en worden pas in de middag weer binnen gehaald. Laat ze maar leren en harden. Ik moet wel vertellen dat de jonge duivenvluchten niet mijn prioriteit hebben en dus ook niet mijn volle aandacht/ belangstelling hebben en zeker niet onbelangrijk bij dat loslaten, mijn duiven de buurt niet tot last zijn. Maar je kunt ook hard spelen met zo’n systeem,  afgelopen week was ik op bezoek bij ’n topliefhebber, die in zijn jonge duiven hok zat te genieten van zijn 1e ronde (30 tal) afgespeende jonkies. De 2e ronde zal nog even op zich laten wachten maar hij vroeg zich nu al oprecht af welke moet ik eruit selecteren want ik moet er absoluut niet meer dan 45 hebben. De jongen zagen niet alleen maar voelden ook perfect aan en de oplossing hoef ik daar niet aan te dragen want alles wat qua gezondheid begint te haperen en terug valt zal hij gegarandeerd naar de eeuwige jachtvelden begeleiden. Overbevolking is ‘killing’ mede door de infectiedruk!  Bij deze liefhebber krijgen de jonge duiven tot zo’n 4 weken voor de vluchten ‘volle’ bak, een voer silo zorgt dat de duiven de gehele dag kunnen eten. Ze krijgen de kans te eten wat ze willen en kunnen mede hierdoor fantastisch uitgroeien, gaan zo’n 3 tot 4 uur naar buiten en rollen in de loop van de middag naar binnen!  Ziek en zeer, twijfelgevallen worden opgeruimd en wanneer de vluchten gaan beginnen wordt alles gecontroleerd en worden indien noodzakelijk de nodige maatregelen genomen en…….. er is niet tegen te vliegen.  Ook op het blog van Embregts-Theunis kun je ’n soort gelijk systeem lezen.

Ook leuk om te vertellen was het bezoek aan Simon Durge, Simon is een clubgenoot van mij en heeft dit jaar ontzettend hard gespeeld met zijn jonge duiven wat resulteerde in het kampioenschap ‘jong’ van de gehele afdeling. Wout de Vries is reporter voor Duifke Lacht en wij kennen elkaar weer van het lossen van de duiven en van ‘n ontmoeting als keurmeester bij onze club en zo gebeurde het dat Wout vroeg, ga je met me mee, dan kom ik ook gelijk even bij jou langs. Het was woensdagmorgen een fijne ochtend, duivenhokken bekeken, lekker kopje koffie en mooie verhalen bij Simon. Simon heeft daar op de Elzenhof wel de ruimte. ( ik was daar nog nooit geweest) De oude duiven zitten verdeeld over 5 afdelingen, 3 voor de doffers en 2 voor de duivinnen. (vliegt alleen maar met de doffers 28 stuks) Ze zitten in ruime hokken met veel glas aan de voorkant en dak. De jonge duiven zitten in één hok, een nachthok met ’n ruime ren ervoor. Prima hok voor de duiven en de uitslagen bewijzen dit wel. Op het perceel grond heeft Simon ook nog ’n tuinhuisje waar hij lekker in kan zitten wanneer hij zijn duiven opwacht. In het tuinhuisje kan en mag hij ook al zijn gewonnen trofeeën tentoonspreiden en dat vind ik zelf prachtig want bij me zelf staat alles op zolder. Op ’n ander stukje grond staat een kweekhok met 10 koppeltjes.  Hokken en ruimte genoeg maar wel opvallend; heel weinig duiven! Simon begon met ’n kleine 48 jonge duiven en raakte er slechts 2 van de vluchten kwijt, stof tot nadenken. We kunnen t.z.t. de rapportage over Simon lezen en daar kunnen we vast het nodige van leren!  Klein tipje van de sluier zal ik optillen, 1x per dag los, 1 x per dag voer maar die duiven worden super geconditioneerd, die kunnen de laatste 50 kilometer met hun ogen dicht vliegen!   Simon het was leuk, gezellig en bedankt voor de gastvrijheid.

Deze week nog 2 andere hokken bezocht maar daar volgende week meer over……….

Broer peter heeft ’n koppeltje lokkers, van die kleine tamme duifjes die de lucht niet ingaan. Er ligt momenteel 1 jong, vaal witpennertje, eind volgende week speenklaar. Gratis op te halen. Interesse 0251 244251


Foto van mijn broer Peter met zijn kleinzoon Bing. Bing draagt ’n stofjas die rondgaat bij alle ‘kersverse’ opa’s.  Deze stofjas komt bij Steef en Ria Duijn vandaan! De kleinzoon van Mart Knap is er uitgegroeid en Steef had gezegd en nu moet hij naar de Nijman en hij zit als gegoten bij Bing. Ria en Steef klasse bedankt!   


 

 

De Duivenmarkt in Heemskerk, heeft U de datum al in de agenda staan? 22 maart. Wil je duiven verkopen, meld je aan! Wil je duiven kopen, fotootje laten maken, mest onderzoek laten verrichten……het kan allemaal maar dan wel komen.

Dierenwereld van Someren is op loopafstand en is deze zondag speciaal geopend en heeft leuke aanbiedingen. De moeite waard om uw voer voorraad aan te vullen maar er is zoveel meer…….Ontelbare soorten vogeltjes (wel 40 meter volières), de grootste en meeste meters aquarium van Nederland met honderden soorten tropische vissen maar ook paardjes, pony’s, eenden, ganzen, kippen dus neem je gezin, vrouw, kinderen of kleinkinderen mee en maak er ’n ochtendje uit van. Krijgt U trek en/of dorst, in onze kantine wordt voor de inwendige mens gezorgd.! Doen, komen…………….

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel