zondag 1 februari 2015


Vorig weekend was de eind race van de “One Million Dollar race” in Zuid Afrika,  het lijkt een feestje voor  duivenspelers met te veel geld in de zakken te zijn die bovendien graag gezien worden om hun zakelijke belangen te versterken en te vergroten en wie weet ook hun ego. Het duiven bestand was in korte tijd al gehalveerd tot nog maar ‘n kleine 2500 duiven en deze mochten meedoen aan de finalevlucht die op een afstand van ruim 500 kilometer gelost werden.

Eind van het jaar (september/oktober) was ik zelf voor geruime tijd in Namibië en Zuid Afrika en schreef toen al  over de barre omstandigheden. Ik fietste daar rond en dacht wel eens aan mijn duiven die geen schijn van kans zouden maken in dat klimaat. Te heet, onvoorstelbare straffe winden en veel te weinig water ( was daar toen voorjaar) en ik had het dus wel goed gezien. (Het is nu ook nog eens zomer in Zuid Afrika!!)  Volgens mij sporten de Zuid Afrikaanse duivenhouders zelf in de winterperiode. Duiven die meer dan 9 uur doen over 500 kilometer, slechts 16 duiven na 13 uur vliegen thuis en na 2 dagen vliegen slechts een kleine 300 die terug zijn. Het zal de mannen ’n worst wezen, lekker ’n weekje er tussen uit, biertje, wijntje, aan de ‘Braat’ (barbecue) en straks kunnen we weer lezen hoe geweldig de duiven het gedaan hebben en gaat de commercie weer volop draaien. Je kunt het doodzwijgen maar het is gewoon schandelijk.

De verkoop van Arjan Beens was ook nieuws. Fantastische verkoop die veel geld opleverde. Jonge vent die ’n nieuwe trend op de marathon vluchten heeft ingezet met in korte tijd wereld prestaties. Gekozen voor zijn gezin en terecht, vandaar de verkoop.  De  toppertjes hebben veel geld opgebracht en daar is niets mee mis. Zijn beleving, ziens wijze en succes kan alleen maar ’n voorbeeld zijn. Ik schreef vorige week over de verkoping van Jan de Ruiter uit Teuge. Jan had de pech dat zijn zaalverkoop niet zo goed verliep maar het geeft wel aan dat er altijd mogelijkheden zijn om aan goede duiven te komen tegen heel acceptabele prijzen.  

Ik heb al geschreven dat P.V. Heemskerk opnieuw een DUIVENMARKT gaat organiseren, schrijf de datum in je agenda, heb je wat duifjes te verkopen, meld je aan. Wil je wat aanschaffen en lekker bij kletsen, zorg dat je erbij bent!!!

Onlangs las ik ’n opmerkelijke rapportage van ’n zware fond speler uit Friesland, toch al niet de kortste afstand , die zich gaat toeleggen op de Z.L.U. vluchten ochtendlossing.  Duidelijk ’n man met visie en ‘n  plan en één ding is zeker,  je moet supers en doorzetters hebben.  Het selecteren en afharden van de duiven is opmerkelijk en zeker de benamingen( van de hokken)  want die getuigen van ’n Spartaanse opleiding. Geen medicijnen, geen schoon drinkwater, leren uit de sloot te drinken, hele dag los ook in de winter etc.

De jonge duiven zitten in het stronthok, de jaarlingen in het stinkhok en de 2 jarige komen in het duivenhok en mochten ze presteren eindigen ze in “het hok”. 

Vrijdagavond was de jaarvergadering van mijn club P.V. Heemskerk. De jaarvergadering is in mijn ogen altijd even een evaluatie, terugblik van het oude seizoen waarbij de cijfers laten zien of we nog steeds op het goede spoor zitten. Ondanks dat wij met zijn allen veel minder duiven zijn gaan inkorven (en dat met meer vluchten) en we ook ’n slokje minder zijn gaan drinken, zijn de cijfers goed te noemen. We doen in onze club leuke dingen, de feestavond met eten en drinken, de jaarlijkse barbecue, het gratis inkorven op de eerste 2 wedvluchten en toch weet onze club de broek gewoon heel te houden.  Wat we in 2015 gaan doen wordt de volgende vergadering besproken want onze voorzitter heeft uitbreidingsplannen. Helaas kon Gerard niet aanwezig zijn om het toe te lichten want hij is herstellende en moet het voorlopig rustig aandoen. Gerard en verstek laten gaan? Volgens mij nog nooit gebeurd maar je hebt maar één hart en daar moet je zuinig op zijn. Gerard beterschap!

Ellie van der Aar zat de vergadering met verve voor en met ’n vrouw aan het roer, zonder de voorzittershamer was de vergadering met ’n uurtje gedaan!

Dat we beduidend minder duiven zijn gaan inkorven heeft natuurlijk te maken dat iedereen gewoon zijn hand wat meer op de knip houdt. Wanneer dan ook ’n paar grote liefhebbers eerder afhaken dan gaat het snel. 3000 duiven op dik 30/40 vluchten, 30/35 vliegende hokken dat zijn dan 3, 4 duifjes per liefhebber.  Minder duiven maar met meer kwaliteit want onze club deed volop mee met de kampioenschappen in het rayon en afdeling.

We kunnen ook weer 3 nieuwe leden voor komend seizoen verwelkomen, krijgen een nieuwe meldpost, nieuwe invulling voor de controleplek bij het inkorven.  Na afloop bleven er nog veel leden ’n uurtje nazitten gewoon lekker bijkletsen.

Het mooiste heb ik tot het laatste bewaard, mijn kleinzoon Jai heb ik in zijn overalletje gehesen die ik van zijn moeder heb gekregen. Paar jaar geleden kreeg ik van mijn dochter als geintje ’n T-shirt met de tekst Pigeon Master, je begrijpt ik kijk wel uit om het shirt aan te trekken maar nu heeft ze op de achterzijde van het overalletje ook ’n tekst gezet ‘Assistant Pigeon Master’.  Dinsdag liep hij voor het eerst met mij mee door de hokken, ik heb er voor het nieuwe seizoen er een assistent  ‘hulp’ bij.  

Op eigen hok groeien de jongen van de kweekduiven prima op en zijn ’n paar koppels opnieuw op eieren gekomen en die zien er nu goed uit. Vandaag 1 februari ga ik de vliegduiven koppelen en breekt er opnieuw ’n druk weekje aan…………………………………

inspectie van de vliegduivinnen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten