donderdag 4 juli 2019

#nieuwsvanachterdeduinen#


#nieuwsvanachterdeduinen#
De ergste warmte ligt weer achter ons (maar voor hoelang?)  deze week hebben we kunnen genieten van fraai zomerweer  (niet te heet)met een windje voornamelijk uit de westhoek. Ik ben geen zonaanbidder of strandman dus de afgelopen dagen pasten wel in mijn straatje. Voor onze duiven lijken deze omstandigheden ook beter, zeker voor de jonge duiven.  Afgelopen weekend was het warm, heel warm en dat in combinatie met zuidoosten wind deed bij de meeste liefhebbers  (programmaspelers) wel een paar duiven op zaterdag achterblijven, ondanks de ingekorte afstand , de duiven die uit Agen moesten komen, hebben wel heel diep moeten gaan om thuis te geraken maar ook voor deze duiven (nakomers) sloeg het weer maandag gelukkig om. (ik heb deze vlucht gevolgd via de meldapps en blijf die ZLU vluchten fascinerend vinden)
Maandag kon ik voor de 65e keer een kruisje achter mijn naam zetten, de tijd gaat snel maar je bent zo oud als dat je voelt, zeggen wij dan maar…………
Maandag zijn er ook wat duifjes onderzocht door Stephan en in orde bevonden met de restrictie dat de oude duivinnen wel heel licht waren (maar dat doe ik expres) en de jonge duiven wel toe waren aan een kuurtje om ze helemaal zuiver te zetten en de spuitbus tegen luis ook gebruikt moest worden. Dat spoortje van geel en wat lichte slijmen/ontstekinkjes kun je beter gelijk de kop indrukken en dat luizen verhaal moet je ook bijna elke week controleren. Bij de jonge duiven staat nu alles op ‘scherp’ en mag niets meer aan mijn aandacht ontsnappen!
Met een gerust hart kon ik dus doorgaan met de voorbereiding op onze 4e DF vlucht uit Argenton, voor mij bijna 700 km en met de vooruitzichten van een kopwindje moet er wel de nodige brandstof in en mee en mag er uiteraard niets aan mankeren.  Verder staat er een Vitesse vlucht en een jonge duivenvlucht op het programma met andere woorden “volle bal” en wanneer de vooruitzichten dan goed zijn, korf je ze met een goed gevoel in.
Maandagavond konden wij inkorven voor een africhting voor de jonge duiven, zelf zou ik nog 6 herintreders gehad hebben en de nodige zomerjongen 2018 maar deze laatste mochten niet mee, vanwege te kort capaciteit. Voor de andere jongen zie ik het nut niet in, zij zijn al een keer op 100 kilometer mee geweest en richt ik liever zelf nog een keer af.  Voor veel liefhebbers is het een prima initiatief en het werd een prima africhting!
Woensdag de duiven zelf een trainingsvluchtje gegeven, of het nodig is geen idee maar het geeft mij wat meer vertrouwen en hopelijk ook voor de duiven, was er toch één die in Zaandam binnenliep en op verzoek weer buiten werd gezet en uiteindelijk om 20.00 uur weer thuis was. Ze blijven je verrassen
Dan de vooruitzichten, die lijken voor Roosendaal prima te worden, niet te warm, kalm (noord?) westelijk windje. Voor de DF uit Argenton wordt het echter een ander verhaal. Boven centraal Frankrijk lijkt het of we met regen en onweerbuien te maken krijgen zowel zaterdag als op zondag, de Belgen gaan hun vlucht uit Limoges op VRIJDAG lossen. Nu is er niets zo veranderlijk als het weer en donderdag lijken de vooruitzichten er al wat beter uit te zien. Afdeling 1-2-3-4-5-en 6 gaan of staan in Argenton dus er zullen genoeg deskundigen naar kijken.  Heb nog wel even getwijfeld of ik wel doffers mee zou geven maar de mannen waren goed dus……

Klein groepje oude voor Roosendaal en een 35 jongen, het wordt een druk weekend!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after