zaterdag 20 juli 2019

#nieuwsvanachterdeduinen#


#nieuwsvanachterdeduinen#
VEEL ACHTERBLIJVERS….nog veel duiven onderweg….
Vorig weekend zijn er toch opnieuw wat duifjes achtergebleven of zo kun je het ook noemen ‘nog onderweg’.  Zelf had ik niets mee, geen oude, geen jonge duiven en spijt heb ik er niet van, maar komend weekend zullen ze weer aan de bak moeten, de oude op Blois en de jongen op lennik, mits de omstandigheden goed zijn. Het is de laatste tijd niet van “hoe laat zit je”, maar van “hoeveel heb je er thuis” en dat is een best negatieve benadering van de sport maar de verliezen zijn dan ook groot en verontrustend.  Ik heb geen oplossing voorhanden of het moet wezen ‘niet spelen wanneer je weet dat het prut weer gaat worden’, maar dat gaan de meeste liefhebbers toch niet doen.  Hoop stof tot nadenken in de wintermaanden, we weten zeker dat we ons moeten houden aan het landelijk vliegprogramma waar ongetwijfeld een evaluatie over gaat plaats vinden en wellicht de nodige aanpassingen doorgevoerd gaan worden maar er zijn ook zaken die afdelingen zelf mogen bepalen, zoals oefenvluchten en wijze van lossingen. Jonge duiven, totaal lossen verdient op alle oefenvluchten plus de 3 eerste wedvluchten niet MIJN voorkeur. Inmiddels zie ik wat oogjes die zijn opgezet bij de jonge duiven, ook dat hoort erbij (bijlichten doe ik niet, dus dat is de oorzaak niet), dat je zulke duifjes niet speelt lijkt mij duidelijk. Groot voordeel is dat de natour aanstaande is dus nog volop kansen en daarna een sprongetje maken in afstand is ook niet onoverkoombaar. Mogelijkheden genoeg….
De oude duiven zien er goed uit en worden klaargestoomd voor Blois, donderdag  gaan we onze keuze maken, welke duiven meegaan.
Vooralsnog lijkt de wind uit de zuidwesthoek te gaan waaien of het dan gelijk een ‘makkelijke’ vlucht gaat worden, durf ik te betwijfelen.  Het is nog altijd (midden afdeling) ruim 600 km, de temperatuur loopt weer wat op en men verwacht de nodige buien in Noord Frankrijk maar ook in Belgie blijft het niet droog.  De duiven hebben al 4 DF vluchten achter de kiezen met nog de nodige invlieg kilometers, die ook niet altijd even gemakkelijk waren.  De zondag ziet er beter uit dus er is een escape. Voor de jonge duiven lijken er op zaterdag weinig mogelijkheden te zijn, we kregen dan ook donderdag bericht dat het inkorven en de vlucht één dag worden opgeschoven. Met de huidige vooruitzichten een prima besluit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after